Foto: Klaus Vedfelt / Getty Images

Side2 aktuelt

Side2 aktuelt - har du fått med deg dette?

Disse sakene er vi opptatte av akkurat nå.

Publisert Oppdatert

I Side2-redaksjonen er det høyt tempo og ting skjer hele tiden. Vi har derfor lyst til å holde leserne våre oppdaterte på kule tips, ting som skjer, produkter og folk vi følger med på.

I denne saken samler vi derfor sammen nyheter som er verdt å følge med på på ett sted, slik at du alltid vet hvor du kan finne det. Saken blir oppdatert, og du finner derfor det nyeste innholdet øverst.

Hyller mangfoldig kjærlighet med t-skjorter

Juni er Pride-måneden, og 22. juni går den store paraden av stabelen i Oslo. En feiring som i 2018 trakk omkring 300.000 mennesker ut i gatene.

Kleskjeden Carlings har i den forbindelse lansert en t-skjortekolleksjon for å markere Pride og hylle kjærligheten - i alle slags former. Det samme gjøres i kampanjebildene, som er fotografert av Paul Edwards.

Kolleksjonen er kjønnsnøytral og t-skjortene har trykk som «Proud» og «Loud». For hver solgte t-skjorte gis det 100 kroner til FRI - foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold.

- Carlings tror på at alle er like mye verdt, og har rett til å elske hvem de vil. Men for oss er det også en selvfølge å ta et tydelig standpunkt og stå opp mot ulike former for undertrykking. Kjærlighet er for alle, og det kommer vi alltid til å kjempe for, sier marketing manager Ingeline Gjelsnes i en pressemelding.

Foto: Carlings
Foto: Carlings

Flere unge bruker kondom

I en undersøkelse gjort av YouGov på oppdrag fra RFSU kommer det frem at nesten halvparten av alle unge bruker kondom når de har sex med en ny partner.

I aldersgruppen 21-35 år har kondombruken steget med 8 prosentpoeng de siste tre årene.

Det er hyggelig å tenke på, når man tidligere stadig har fått høre at nordmenn er dårligst i klassen når det kommer til kondombruk.

Se diagram fra undersøkelsen under:

Foto: RFSU
Josefine Frida Pettersen, best kjent som Noora i «Skam», medvirket i RFSUs kampanje om kondombruk i 2018. Her sammen med den svenske thaibokseren Sanny Dahlbeck.
Josefine Frida Pettersen, best kjent som Noora i «Skam», medvirket i RFSUs kampanje om kondombruk i 2018. Her sammen med den svenske thaibokseren Sanny Dahlbeck. Foto: RFSU

Kondomeriet lanserer gratis kameraskjuler

I dag lever vi livene våre i stor grad på nett, og for hackere kan det være lett å få tilgang til selv våre mest private øyeblikk. I den forbindelse har Kondomeriet lansert en kameraskjuler du kan feste på mobil, PC eller nettbrett.

Kameraskjulerne kan hentes i butikk eller bestilles gratis på nett. Ifølge selskapets egen pressemelding har allerede flere tusen klikket hjem en gratis kameraskjuler.

Statistikk fra Pornhub viser at vi gjorde i gjennomsnitt 962 søk på nettsiden i sekundet i 2018.

- Vi vil at du skal fortsette å være leken og utforske, men bruke beskyttelse - også på nett, sier presseansvarlig Marthe Sørflaten i en pressemelding.

BESKYTTER KAMERAET: Kondomeriet oppfordrer til beskyttelse - også på nett. Derfor har de lansert en egen kameraskjuler.
BESKYTTER KAMERAET: Kondomeriet oppfordrer til beskyttelse - også på nett. Derfor har de lansert en egen kameraskjuler. Foto: Kondomeriet

Rusken på nett: Vil rydde opp i kommentarfeltene

Initiativtaker No hater arrangerer for første gang Rusken på nett-aksjonen i samarbeid med over 30 organisasjoner fra norsk samfunns- og næringsliv.

Formålet med aksjonen er ifølge Facebook-eventet «å bygge opp en grasrotbevegelse som rydder opp i søpla i kommentarfeltene og legger forholdene til rette for åpne, konstruktive og trygge diskusjoner for alle.

28. mai startet aksjonen på Youngstorget i Oslo, med blant annet statsminister Erna Solberg, politidirektør Benedicte Bjørnland og og generalsekretær i Amnesty International John Peder Egenæs til stede.

Foto: No hare

I forbindelse med aksjonen blir det også lansert tre verktøy i kampen mot nettrollene:

- Et netthatfilter utviklet i samarbeid med Telia.

- En ressursside på nett som hjelper netthat-utsatte med å takle situasjonen.

- En såkalt «Nettravn»-ordning som skal gjøre barn og unges digitale nærmiljø tryggere i samarbeid med skoler og foreldregrupper.

Les mer på nohate.no.

Organisasjonene som deltar er: Amnesty International, Redd Barna, Røde Kors, Kripos, Frelsesarmeen, Bellona, NHO, Den norske kirke, Muslimsk dialognettverk, Naturvernforbundet, Spiseforstyrelsesforeningen, Stopp Hatprat, Mental Helse Ungdom, Norske Kvinners Sanitetsforening, Norsk skuespillerforbund, Schibsted, Norges institusjon for menneskerettigheter, Telia, Elkjøp, Kavlifondet, Elvebakken videregående skole, Splay One, DiMe – Diskrimineringshjelpen og Meglingsbenken, Telenor, Human Etisk Forbund, Holmestrandsbibliotekene, Norsk Folkehjelp, Vierher, Kommunenes sentralorganisasjon, United Influencers og Egmont.

Side2 gjør oppmerksom på at vi er eid av Egmont.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!