Foto: Arne Ristesund (Bergensavisen)

Priskrig: - Smågodtet har aldri vært billigere

Nå brygger det opp til ny priskrig.

Publisert

(BA.NO): Påsken nærmer seg med stormskritt. Selvsagt er dagligvarebutikkene ute etter å sikre seg at flest mulig legger innkjøpene til akkurat deres butikk.

Det betyr priskrig - igjen, skriver Bergensavisen.

Til jul gikk mange nærmest amok og kjøpte store mengder risgrøt, kanel, bakepulver, marispan og andre julerelaterte varer til latterlig lave priser.

Påske er synonnymt med påskeegg - med masse godteri i. Og godteriet får man nå nærmest kastet etter seg:

– Må være ny rekord

Regiondirektør i Rema 1000 region Bergen Christian Eskedal er ikke helt sikker på hva smågodtet koster når BA ringer onsdag formiddag.

– Jeg må sjekke, sier han, og ringer tilbake kort tid etter.

– Smågodtet gikk ned til 2,90 kroner hektoet nå i dag. Det er resultatet av den sterke priskonkurransen inn mot påsken. Det laveste jeg kan huske at vi har solgt for tidligere er 4,90 kr hektoet, sier han.

For to år siden dumpet Coop prisene på smågodt ned til 4,90.

Butikksjefen på Rema 1000 Kalmarhuset, Christer Andersen, var først sikker på at de ikke skulle selge smågodt til 2,90 kr.

– Vi har ikke smågodt til 2,90. Det er på Østlandet….eller vent litt. Jo, nå gikk det ned til 2,90, sier han med litt overrasket tonefall mens BA er på telefonen med ham.

LES OGSÅ:– Vi utsettes for et godteri-press

Her er prisene på smågodt:

Rema 1000: 2,90 kroner

Kiwi: 2,90 kroner

Coop Ekstra: 2,90 kroner

Coop Obs: 2,90 kroner

– Vet ikke hvem som startet

Også hos Kiwi har de dumpet prisen på smågodt til 2,90 hektoet, eller 29 kroner kiloet, bekrefter regionsjef Vest Jan Olav Mjøs.

– Hvem startet priskrigen på smågodt denne gangen?

– Det vet jeg ikke. Men jeg har aldri sett smågodtet så billig før, konstaterer han.

– Blir denne priskrigen like ellevill som den før jul i fjor?

– Det er vanskelig å si hvor ellevilt det blir, men det som er sikkert er at konkurransen virkelig er til stede. Vi følger med på konkurrentene for å være konkurransedyktige, sier Mjøs.

Coop Norge opplyser at de tirsdag satt ned nasjonale prisen på smågodt til 2,90 i Ekstra- og Coop Obs Hypermarked-butikkene.

Foto: Arne Ristesund (Bergensavisen)

I Norgesgruppen finner man en rekke butikkkjeder, deriblant Kiwi. Kjeder som Meny, Spar, Eurospar, Joker står fritt til å bestemme smågodtprisene sine selv - uten sentrale føringer, får BA opplyst.

Billige påskevarer

Eskedal hos Rema 1000 mener det var de som var først ute med å dumpe smågodtprisen i Bergen.

– Blir det priskrig á la den vi så før jul nå?

– Det er kamp om påskekundene. Rema skal være billigst, og vi har prisjegere ute hele tiden. Det blir nok nedsatte priser på masse varer frem mot påske, på tilsvarende måte som inn mot jul. Vi snakker om varer som sjokolade, brus, lammelår og appelsiner, sier han.

Mjøs i Kiwi forteller at det som er typiske påskevarer kan man forvente seg ekstra hyggelige priser på nå:

– Solo, smågodt, alt av typisk påskesnop er for eksempel priset omtrent til halve prisen av hva som er normalt. Videre vil man treffe på ekstra hyggelige priser på pølser, pølsebrød, ketchup og sennep til påskegrillingen, og selvfølgelig vil man finne kakao til skituren til ekstra hyggelig pris, sier Mjøs.

Les også: Vill priskrig skapte baluba på Torget

Foto: (KIWI)

– Forbrukerne vinner

– Men kommer disse priskrigene noen ganger i året virkelig kundene til gode totalt sett, eller kompenserer dere for at dere selger varer med tap ved å sette opp prisen på andre varer?

– Jeg mener dette utelukkende kommer forbrukerne til gode – de er vinnerne. Vi kommer ikke til på sette opp prisene på andre varer for å kompensere for at vi må selge varer med tap. Men på enkelte varer har leverandørene sine prisøkninger, sier Eskedal.

– Hvilke tilbakemeldinger får dere fra franchisetakerne deres på ny priskrig?

– Det er en del av de kontinuerlige endringene i markedet. Prisendringene kan komme hyppigere nå enn tidligere, og det krever at man oppdaterer prisene oftere, men det trekker jo kunder til butikkene, sier Rema 1000-sjefen.

– Er disse priskrigene positive for dagligvarebransjen?

– Det er ikke alt som er positivt, men det handler om totaliteten og om å være billligst, sier Christian Eskedal.

Artikkelen er levert av Bergensavisen.

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));

Les også: Stor studie: Sjokolade senker risikoen for hjerteinfarkt

Les også: Vann på flaske: - Vi er utrolig lettlurte

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!