Nå er Hijarbie her

- Jeg fyller et gap og håper på å skape positiv bevissthet rundt den muslimske jenta, sier skaperen av den nye barbien som skal kombinere stil og tro.

Publisert

(VIXEN): 2016 var året da den 57 år gamle Barbie-dukken slik vi kjenner den fikk en ekstrem makeover. Barbie-produsenten Mattel har blitt hyllet for å utvide utvalgte dukker til å representere et større mangfold kroppstyper og hudtoner.

Nå har en blogger kastet seg på trenden, og introduserer verdens første Barbie med hijab, nemlig Hijarbie.

Redefinerer skjønnhet

Barbie har, etter stor etterspørsel fra kundene, endelig gjort et forsøk på å bryte ut av den stereotypiske looken Barbie har vært verdenskjent for.

Forrige uke kunne endelig leketøyprodusenten Mattel avsløre en ny serie Barbie-dukker. Serien med navnet Fashionistas kommer i en rekke forskjellige kroppsfasonger og hudtoner, noe som blant annet landet Barbie forsiden av denne månedens TIME-magasin.

Nå har den 24 år gamle bloggeren og medisinske forskeren, Haneefah Adam, kastet seg på trenden og tatt Barbies look ett steg videre, melder Dazed Digital.

Resultatet er en Barbie med hijab – døpt Hijarbie. Den nigerianske bloggeren forteller til nettsiden at hun hadde kommet over en moteside for Barbie og ønsket å se en dukke kledd opp som seg selv – tildekket. Istedenfor å vente på at Mattel skulle fange opp ønsket, tok Haneefah saken i egne hender og kjøpte en Barbie på kjøpesenteret, kledde henne opp, dokumenterte det og nå kan altså ønsket hennes bli en realitet. Hijarbie er den første av sin sort, og kommer med et budskap om inkludering.

Identifiserbar Barbie

- Jeg fyller et gap og håper på å skape positiv bevissthet rundt den muslimske jenta. Jeg vil at hun skal bli inspirert og dette handler om å skape et alternativ og å ha leker som ser ut som deg, som kan resultere i bedre selvtillit, sier Haneefah til Dazed Digital.

Initiativet er et resultat av hvordan Haneefah ser at livet i det 21. århundre kan være utfordrende til tider, noe som gjør det viktig å kunne identifisere seg med sin egen kulturelle arv.

- Motebevisste muslimske kvinner i form av bloggere har tatt større plass de siste årene, og vist verden at stil kan kombineres med tro, sier Haneefah om representasjonen av muslimske kvinner i mainstream vestlig kultur.

Og responsen på Hijarbie? Overveldende positiv.

Mottagelsen på Instagram har vært en suksess for bloggeren, som siden hun ble medlem for syv uker siden har fått rett under 10 000 følgere. For fremtiden håper Haneefah at det å lage hijaber og abayer for dukker kan bli til en lønnsom virksomhet.

Motebransjen i endring

VIXEN har tidligere skrevet om trenden der merker, designere og motehus går nye veier for å finne modeller, ambassadører og ansikt utad - en trend som er med på å legge til rette for mangfold i bransjen.

- Motebransjen er i endring, og trenden er at stadig flere merker, designere og motehus velger utradisjonelle modeller som kan utfordre både kjønns- og skjønnhetsidealer; Marc by Marc Jacobs castet kampanjemodeller via Instagram, Redken lanserte den transseksuelle modellen Lea T som sin muse, Céline valgte den 80 år gamle it-girlen Joan Didion som sitt nye ansikt utad og Acnes Jonny Johanssons egen sønn var stjernen i det svenske motehusets høstkampanje. Kall det gjerne en slags flawsomeness som er med på både å viske ut kjønnsgrenser og å redefinere skjønnhet som noe som kommer i alle former, fasonger, hudfarger og aldre, sa VIXEN-redaktør Ida Elise Eide Einardóttir til Dagbladet i forbindelse med at nyheten om at Jayden Smith er ansikt utad for Louis Vuittons nye kampanje.

Tidigere i år lanserte Dolce & Gabbana sin første kolleksjon med hijaber og abayer rettet mot det muslimske og arabiske publikummet. Det blir et stadig viktigere marked, skal vi tro moteeksperter.

- Det italienske motehuset er ikke alene om satse på markedet i Midtøsten. Den norske designeren Kristian Aadnevik har klart å bygge opp en svært kjøpesterk kundegruppe i London, som i stor grad består av jetsettere og pengesterke kvinner fra Russland og Midtøsten. I Milano har den norske stjernedesigneren Peter Dundas fått spesialbestillinger fra styrtrike arabere med stor appetitt for luksusvarer, sa Jorun Sofie F. Aartun, DN-journalist og forfatter til VIXEN.

View this post on Instagram

🌑⚫️〰

A post shared by Mini Hijab Fashion! (@hijarbie) on

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.