Lei av å bli lurt? Ny kampanje krever merking av retusjert reklame

- Vi er drittlei av å snakke om kropp, ikke sant? Derfor er det på tide å gjøre noe, vi må skape en varig endring, sier Dora Thorhallsdottir.

Publisert

(SIDE2): - Jeg har vært relasjonsterapeut i 10 år og snakket med så mange kvinner som hater kroppen sin. De har så mye selvforakt, og det er grusomt å høre på. Mange sammenligner seg med kropper som ikke finnes, nettopp fordi de er retusjerte. Alle taper hele tiden, sier Dora Thorhallsdottir.

Foruten å være relasjonsterapeut, er Dora kanskje mest kjent som standup-komiker. I 2013 gikk hun tilbake på scenen.

- Jeg hater «kom i form etter fødselen» og andre slike oppfordringer, sa Thorhallsdottir til Side2 den gangen.

Nå stiller hun opp i Norske kvinners sanitetsforenings nye kampanjevideo: «Kampen mot skjønnhetsidealet». Der lar hun seg retusjere til det som er dagens idealstørrelse.

- Jeg har en helt vanlig, ordinær kropp. Men det syke er at det var ikke min kropp som så normal ut i den sammenligningen, det var den kunstige kroppen ved siden av meg. Det er den som er blitt normalen, den dukkekroppen som ingen har! Min kropp har derimot blitt den rare, litt unormale.

Foto: Norske Kvinners Sanitetsforening

Reklame er den største årsaken til kroppspress

Nær halvparten av landets ungdomsskoleelever liker ikke eget utseende, viser en Ungdata-undersøkelse fra 2013. 25 prosent av jentene i 15-16 års alderen sliter med depressive plager. Mange oppgir å være lite fornøyd med eget utseende.

I rapporten «Retusjert reklame og kroppspress» fra 2011 oppgir 85 prosent av jentene og 30 prosent av guttene at de opplever kroppspress. Nærmere 70 prosent av jentene mente at det var reklamen som var den største årsaken til presset.

Thorhallsdottir, som selv er sanitetskvinne, mener det er på tide å gjøre noe. Virkelig utrette noe.

RELASJONER ble Dora Thorhallsdottirs jobb da hun ga seg som standup-komiker. I 2013 var hun tilbake på scenen.
RELASJONER ble Dora Thorhallsdottirs jobb da hun ga seg som standup-komiker. I 2013 var hun tilbake på scenen. Foto: Vibeke Johnsen, Nettavisen

For denne gangen skal vi ikke bare se på bilder av såkalt «vanlige kvinners kropper», for så å hylle dem og si at «vi er flotte alle sammen».

Skriv under på kampanjen

Denne gangen skal vi ikke bare snakke, vi skal gjøre noe. Nemlig skrive under på Sanitetskvinnenes kampanje og kreve at retusjert reklame blir merket.

- Vi er drittlei av å snakke om kropp, ikke sant? Derfor er det på tide å gjøre noe! Vi må skape en varig endring. Og det fine med å bo i et demokrati er at vi faktisk kan utrette noe her. Folk kan signere, og hvis vi er mange nok, så er politikerne forpliktet til å gjøre noe.

Det mente også Krfs ordførerkandidat og 1. nestleder i KrFU, Ida Lindveit da hun var gjestredaktør i Nettavisen under valgkampen.

- Jeg er glad jeg ikke er 14 år i dag, sa Lindveit til Side2.

Når reklamebyråene blir tvunget til å merke retusjeringen, tror Thorhallsdottir at mange vil merke en forskjell.

- En merking av retusjering vil først og fremst minne oss på at denne kroppen ikke er virkelig. Den er retusjert. I tillegg vil nok mange reklamebyrå synes det er flaut å innrømme at alt er retusjert, for det de egentlig sier er at de er menneskefiendtlige. De sier jo at vi skal sammenligne oss med kropper som ikke finnes.

Gjør det for datteren på 10 år

Selv har Thorhallsdottir en datter på 10 år.

- Hun får beskjed fra alle kanter om at hvis du skal lykkes og ha det bra, så må du være slank og pen. 40 prosent av 16-åringer i dag misliker kroppen sin. Det er galskap!

Heldigvis så skal Sanitetskvinnene slippe å stå alene i kampen mot retusjert reklame. Over 6.000 kvinner har allerede signert kampanjen, som ble lansert for bare noen timer siden.

- Vi får ikke bort retusjeringen fullstendig, så naiv er jeg ikke. Men endringer på kroppen skal merkes, fordi denne kroppen vi ser i reklamene, den er helt uoppnåelig.

Tjener penger på usikre kvinner

Thorhallsdottir er lei av å sitte på sidelinjen og se på at folk tjener penger på kvinners usikkerhet.

- De tjener masse penger på at vi kvinner er usikre. Kanskje hvis jeg kjøper den sjampoen, så blir jeg litt som henne. Bruker jeg sånn sminke, blir jeg kanskje like vakker som henne. Og sånn går no dagan, med at vi hele tiden blir minnet på at vi ikke er bra nok.

Er du enig med Thorhallsdottir? Skriv under på kampanjen her.

DORA THORHALLSDOTTIR er lei av å sitte på sidelinjen og se at kroppspresset blir stadig større. - Nå må vi gjøre noe!
DORA THORHALLSDOTTIR er lei av å sitte på sidelinjen og se at kroppspresset blir stadig større. - Nå må vi gjøre noe! Foto: Vibeke Johnsen, Nettavisen

LES OGSÅ: Facebook gir tenåringer angst

Vil du lese mer fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.