Foto: (faksimile)

Hva skjer om du kobler Facebook'en din til denne nettsiden?

Det du gjør på sosiale medier sier mer om deg enn du tror.

Publisert

(SIDE2): Mer enn 1,4 milliarder mennesker er på sosiale medier. Det er over halvparten av dem som bruker internett. Det betyr at alle som bruker Facebook, Instagram, Twitter og andre plattformer, etterlater seg en haug med informasjon om seg selv.

Faktisk mye mer enn det man er klar over. For legger man informasjonen fra titusener av brukere sammen, så avslører vi langt flere hemmeligheter om oss selv enn det vi hadde tenkt.

Vi snakker matematikk, nærmere bestemt algoritmer. Tar man disse sammen med ideer fra psykologi og sosiologi og forer dem til en datamaskin, så finner man mønstre i den enorme mengden data vi etterlater oss ved hver like og hvert vennskap og hver følger vi har på sosiale medie, skriver slate.com

Hvem er vennene dine?

I 2013 sjekket forskere ved Cambridge «likes» fra 60.000 Facebook-brukere, og endte med langt mer informasjon om personlige trekk enn det man selv skulle tro man hadde etterlatt seg – som kjønn, religiøs tilhørighet, seksuell orientering og bruk av rusmidler. Og ikke på grunn av selvsagte likes, som det at man trolig stemmer et visst parti fordi man har likt dette partiets Facebook-side. Det er langt mer sammensatt og mindre opplagt enn som så.

Likes’ene som indikerer høy intelligens var for eksempel Tordenvær, The Colbert Report, Vitenskap og Bøyde pommes frites.

Foto: (faksimile)

Men hvordan ender man opp med disse antagelsene? Fra sosiologien vet vi at mennesker liker å omgås andre som ligner på dem selv. Så dersom et smart menneske var blant de første som likte Bøyde pommes frites, så vil også vennene hennes like det, og de er altså også stort sett smarte. Slik vil algoritmen anta at de som liker bøyd pommes frites, er smarte.

Nå er det ikke bare forskerne som kan bruke disse algoritmene. De er nå lagt ut på nett, og ved hjelp av to nye nettsider har Cambridge-forskerne gjort det mulig å samkjøre med Facebook-siden din og slik komme med (kvalifiserte) antakelser om deg.

Eller som de selv skriver:

- Avslør din personlighet og lær mer om vennene dine.

Sjekk selv!

Den ene You are what you like, sier noe om personligheten din, som hvor åpen du er til nye ideer og din følelsesmessige stabilitet. Apply Magic Sauce sier noe om ditt politiske ståsted, dine forhold, kjønn, seksuell orientering og mer. Denne er derimot ikke så «pen» som den første, og kan være litt vanskeligere å forstå.

Poenget er at selv om man forsøker å skjule sin religion, ved å unngå likes og så videre, så vil likevel disse algoritmene «legge sammen» dine andre likes, og slik ende opp med hva du mest sannsynlig tror på. Måten man ordlegger seg på, kan også avsløre mye.

Problematisk?

Foreløpig er disse algoritmene og nettsidene mest for de som vil vite hvordan nettopp algoritmene fungerer – men hvordan de brukes, eller misbrukes, i fremtiden, gjenstår å se. Eksempelvis - hva om algoritmen sier man er homofil, i et land der dette ikke er lovlig? Eller hva om du akkurat har søkt på en jobb, og det kommer frem via algoritmen at du er gravid - og arbeidsgiver velger å ikke ansette av den grunn?

(Eventuelt kan man selvsagt slette statuser og likes, slik Slates artikkelforfatter gjør. Da er det (for) lite informasjon å sette sammen.) Han foreslår blant annet tweet delete, som sletter tweets som er eldre enn viss tid.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!