BLOGG SHOUT Kjetilkokerkaal: 30.000 sølvpenger. (0)
Foto: Hanne Hoff/Side2.no

Humoristisk reklame fra 7-Eleven vekker oppsikt: Advarer turister mot klamydia

Den spenstige kampanjen hylles av Sex og samfunn.

Publisert

Onsdag morgen møtte en reklame litt utenom det vanlige de reisende på Oslo S. 

På nasjonalromantiske plakater med fjord, fjell og bunadskledde nordmenn ønsker kioskkjeden 7-Eleven turister velkommen til Norge «midnattssolens og klamydiaens land». 

«Norge har de høyeste tallene på klamydia i Europa. Kommer du på besøk fra utlandet? Sørg for å beskytte deg selv mot de lokale! Kjøp kondomene dine på den nærmeste 7-Eleven.» lyder teksten. 

Les også: Dette er stedene i Norge hvor flest har klamydia

- Har masse sjarm

Sex og samfunn hyller initiativet. 

Sykepleier og prosjektleder for seksualitetsundervisning ved klinikken, Stine Solli, sier at reklamen har vært et samtaleemne på klinikken det siste døgnet. 

- Vi synes den er super! Den er morsom, har masse sjarm og gir en god følelse. Den gir riktig informasjon og spiller på at forekomsten av klamydia er høy i Norge, men på en mye mer smidig og ålreit måte enn ved å spre skremselspropaganda, sier hun til Side2. 

Og reklamekampanjen er et humoristisk stikk til de dårlige vanene til nordmenn hva angår kondombruk. 

- Norge er dårligst i Norden på kondombruk og klamydia blomstrer her. Tror vi ligger på tredjeplass over flest tilfeller av klamydia i Europa. 

Stiller seg bak tiltak for å øke kondombruken

Hun synes ikke 7-Eleven har gått over streken. 

- Reklamen er humoristisk og uten moralsk pekefinger, så jeg tror det skal litt til for å oppleve den som støtende. 

Hun synes det er vanskelig å si noe om trenden blant nordmenn når det gjelder kondombruk. 

- Flere har fått øynene opp for at forekomsten av klamydia og andre seksuelt overførbare infeksjoner øker, men tror det er litt tidlig å si noe om en eventuelt effekt. Vi heier likevel på at tiltak som dette får samtalen i gang og bevisstgjør Norge på viktigheten av å bruke kondom. 

Har fått ulike reaksjoner

Thea Kjendlie er kommunikasjonsansvarlig i Reitan Convenience, som eier 7-Eleven. 

Hun forteller til Nettavisen at de har mottatt ulike reaksjoner på kampanjen, men at det var forventet. 

- 7-Eleven er tilstede i alle de største byene i Norge. Med andre ord finner du oss der unge mennesker finner hverandre - for en natt eller flere. Fordi vi ligger sentralt plassert og har lange åpningstider, er det nærliggende å kjøpe kondomer hos oss når behovet mer eller mindre spontant melder seg.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.