Foto: (Getty)

- Det er et helgefenomen

Selger nesten 150.000 angrepiller hvert år.

Publisert

(SIDE2:) I Norge ble det i 2012 solgt totalt 146,935 pakker med angrepiller.

I 2011 ble det solgt 147,091 pakker, mens det i 2010 ble solgt 149,376 nødprevensjons-pakninger fra norske apotek.

Hittil i år er det blitt solgt 96,464 pakker viser ferske tall fra Apotekforeningen.

Foto: (Apotekforening)

Selges reseptfritt

- Det man ser er at salgstallene har stabilisert seg de siste fire årene, sier kommunikasjonssjef i Apotekforeningen, Jostein Soldal, til Side2.

Tallstatistikken representerer salget av angrepillene NorLevo og Postinor.

Angrepillene kan kjøpes reseptfritt på apotek samt på ulike dagligvarebutikker, kiosker og bensinstasjoner. Produktene er ment som en nødløsning etter ubeskyttet samleie eller dersom annen prevensjon har mislykkes.

Tallene fra Apotekforeningen representer totalsalget fra norske apotek som utgjør 94 prosent.

- De resterende 6 prosentene er salget fra dagligvarebransjen, men det er Folkehelseinstituttet som har oversikt over disse tallene, forklarer kommunikasjonssjefen.

Flest Osloborgere som angrer
Som man ser på tallene er Oslo suverent på topp når det gjelder solgte angrepillepakker. Tallene fra 2012 viser at det ble solgt 35,173 pakninger mens det i år hittil er blitt solgt 23,532.

En av grunnene til dette er selvfølgelig at det bor flere mennesker i Oslo-området, men Soldal bekrefter at hovedstaden ligger på topp også når man ser på tallene prosentvis og salg per tusen innbygger.

- Hvis man ser på antall solgte pakninger per tusen kvinner i alderen 16-44 år er det i hovedstaden mer enn 50 prosent flere som kjøper disse produktene enn i resten av landet. Oslo er suverent alene på topp, sier Soldal.

- Man ser heller at tallene går ned enn opp, og samtidig vil jeg minne om at det finnes andre prevensjonsmidler man istedet bør benytte seg av, sier kommunikasjonssjefen og nevner P-piller og kondom som eksempler.

- Med kondom beskytter man seg samtidig mot kjønnssykdommer, påpeker han.

Ferieflørt
Ifølge salgstallene er mandagen med totalt 27 prosent av alt salg den dagen som skiller seg ut når det gjelder salg av angrepille-pakninger. Videre på listen følger lørdag og tirsdag med henholdsvis 17 og 14 prosent.

- Man ser jo at det særlig er et helgefenomen, sier kommunikasjonssjefen.

Videre ser man at månedene desember og juli skiller seg hvor det her er noe høyere salgstall sammenlignet med de andre månedene.

- Man kan tenke seg at dette henger sammen med ferietid og ferieforelskelse, men det blir likevel bare spekulasjoner, mener Soldal.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!