FESTFIN: Sølv på bunaden er det nye statussymbolet
FESTFIN: Sølv på bunaden er det nye statussymbolet Foto: Helge Hansen (NTB scanpix)

Aldri solgt mer bunadsølv enn nå

Sterkere ønske om å vise fram egen velstand er en av forklaringene på at skinnende bunadsølv selger som aldri før.

Publisert

(SIDE2):

For noen år tilbake kom bunaden sterkt inn i trendbildet igjen og der har den holdt seg siden. Men det er forskjell på bunad og festdrakt. Den ene koster 53.300 kroner - den andre 1599 kroner.

- Wo-hoo, for oss er det Klondyke, sa Idar Vollvik om interessen for festdrakter.

I fjor kåret Side2 og Nettavisens lesere  denne bunaden til Norges fineste bunad.

Screen9v2

Men det er ikke bare bunaden som skiller folk fra folk. I sølvsmiene er det travle dager før 17. mai.

- Beltene laget av sølv eller gullforgylling, som er det dyreste du kan sette på bunaden, har vi solgt 15 prosent mer av det siste året. Folk har et behov for å vise status, og i disse nedgangstider er bunadsølv en trygg måte å vise dette på, sier markedssjef Kristin Myhre hos Sylvsmidja på Voss til NTB.

- Handler om å vise seg fram

Det er en drøy uke til 17. mai – den store bunadsdagen. Hos familiebedriften Sylvsmidja går smelteovnene for fullt. Hvert år smeltes 3.000 kilo sølv om til spenner, søljer, kjeder, ringer, beltespenner og veskelåser.

SE OGSÅ:Menn i bunad: latterlig eller supersexy?

De siste årene har salget økt jevnt og trutt. Bare det siste året har omsetningen økt med 10 prosent, og flere nye gullsmeder er ansatt.

– Før var bunadsbeltene et symbol på at du var godt gift, i dag ser vi at beltene blir gitt allerede til konfirmasjonen. Kanskje er det et behov for å vise status når du gir datteren din et gull- eller sølvbelte. Det handler kanskje om å vise seg fram, sier Myhre.

Foto: Norskflid.no / Sparkjop.no

Bunad er blitt trendy

Prisen på et belte varierer etter livvidde, men kan fort koste 10.000 kroner. Den økte interessen for bunadsølv bekreftes av Bjørklund-kjeden som har butikker over hele landet.

– Vi har en voldsom økning i salget av bunadssølv. Ingen tvil om at bunaden er blitt en trendy folkedrakt også blant de unge, sier markedssjef Linda Brenden i Bjørklund til NTB.

Ifølge Brenden er det hovedsakelig to grunner til at salget har økt.

Folk er mer pengesterke og kjøper hele settet med sølv til bunaden på en gang. Før samlet man opp over flere år. Samtidig er bunadsølv blitt mer tilgjengelig, det er ikke bare de små spesialbutikkene som selger bunadsølv lenger, sier hun til NTB.

Jobber på spreng

De siste ukene før 17. mai jobbes det nærmest døgnet rundt hos Sylvsmidja på Voss, som har rundt 70 prosent av markedet i Norge.

– Her jobbes det helger og helligdager for å møte etterspørselen. Det pleier å være mye å gjøre om våren, men det er ekstra mye i år, sier Myhre. (©NTB)

(function(d, s, id){ var js, fjs = d.getElementsByTagName(s)[0], p = (('https:' == d.location.protocol) ? 'https://' : 'http://'), r = Math.floor(new Date().getTime() / 1000000); if (d.getElementById(id)) {return;} js = d.createElement(s); js.id = id; js.async=1; js.src = p + "www.opinionstage.com/assets/loader.js?" + r; fjs.parentNode.insertBefore(js, fjs); }(document, 'script', 'os-widget-jssdk'));