SKRIFTLIG KOMMUNIKASJON: Ikke alltid så lett å få frem det man mener - eller unngå å få frem noe man ikke har tenkt på engang.
SKRIFTLIG KOMMUNIKASJON: Ikke alltid så lett å få frem det man mener - eller unngå å få frem noe man ikke har tenkt på engang.

Aldri start en e-post med dette ordet!

Du ser med en gang hvorfor det blir feil.

(SIDE2): Å skrive er en kunst – og det er fort å gjøre feil (på mange måter, bare spør oss journalister …). Men det er også en kunst å formulere seg slik at mottaker forstår budskapet. Og når man sender e-post, så er det stort sett viktig at man ikke frastøter seg vedkommende man kommuniserer med.

Og den kjappeste måten å gjøre nettopp det på, er ifølge hotellkjede-sjef og forretningsmann Jonathan M. Tisch, å starte en e-post med «Jeg».

- Den første sjefen min lærte meg at uansett når du skriver et brev – eller en e-post i våre dager – skal du aldri begynne et avsnitt med «jeg». Det sender nemlig automatisk beskjed til mottaker om at du anser deg selv som viktigere enn personen du kommuniserer med, sier han i et lenger intervju med New YorkTimes.

LES mer: De 5 verste feilene du gjør i 20-årene

KOMMUNIKASJON: Det fungerer heller sjelden bra å bare kjøre på med "jeg, jeg, jeg" muntlig også.

Tisch mener man blir bedre til å skrive dersom man finner andre måter å starte setninger med enn «jeg». Man må da nemlig tenke gjennom det man vil få frem på en annen måte.

Og det stemmer godt synes også vi. Bare forsøk selv, start avsnittene dine med «jeg» og se om ikke det virker veldig selvsentrert. Og så forsøk å skrive dem om. Om dette er e-post i forbindelse med jobb eller det er en oppdatering til din venninne det er lenge siden du har sett, så fungerer det bedre uten «jeg» i starten av hver setning. For ikke å snakke om i jobb-søknader.

LES også: De 6 verste feilene du gjør i 30-årene

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

NA blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.