MOTE: Vanligvis er det lange køer utenfor butikken på Karl Johan, når Hennes & Mauritz slipper sitt designsamarbeid. Torsdag morgen klokken 07.00 var det ingen utenfor.
MOTE: Vanligvis er det lange køer utenfor butikken på Karl Johan, når Hennes & Mauritz slipper sitt designsamarbeid. Torsdag morgen klokken 07.00 var det ingen utenfor. Foto: Mediehuset Nettavisen

Få i kø før Hennes & Mauritz' KENZO-slipp

I år er det gode muligheter for å gjøre et designkupp.

(SIDE2): Vanligvis er det lange køer av folk som enten har overnattet, eller ventet i timevis på å sikre seg et plaggg fra Hennes & Mauritz' designsamarbeid.

KENZO X H&M blir lansert i butikk torsdag, men i år var det svært få som ventet i kø utenfor. Det er derfor større muligheter enn tidligere år for å gjøre seg et designkupp - for de som er morgenfugler.

- For første gang har vi valgt å åpne dørene klokken 08.00, fordi vi ville spre ut lanseringen globalt på HM.com. Alt starter klokken åtte. Historisk sett har det vært et voldsomt trykk på nettsiden, og vi ønsker at kunden skal få en god opplevelse, derfor åpner vi tidligere i år – og på samme tid i hele Europa, sier presseansvarlig Kristin Fjeld i Hennes & Mauritz til Side2.

(Artikkelen fortsetter nedenfor videoen)

- Vi sprer trykket i HM-butikkene

Vanligvis er det lange køer utenfor H&M når de slipper designkolleksjoner, men kleskjeden ser ikke på det som noe negativt at få kunder dukket opp i morgentimene torsdag. På Karl Johan sto det cirka 25 personer utenfor, men Fjeld opplyser at det var et tjue-trettitalls personer i kø også i Bogstadveien og Oslo City.

Det gikk rolig for seg under KENZO-slippet torsdag.

- Vi ser på det som positivt at vi har spredd trykket utover. Da får alle en bedre handleopplevelse. Kolleksjonen er blitt godt mottatt.

Tidligere år har designkolleksjonen blitt revet fra butikkhyllene, og også på nett i løpet av kort tid. Vil det likevel skje i år?

- Ja, vi tror det blir utsolgt, sier Fjeld.

I fjor var det fullstendig kaos da H&M slapp sin Balmain-kolleksjon.

Fargerikt H&M-samarbeid

I år samarbeider Hennes & Mauritz med japanske, men Paris-baserte, KENZO. Klesmerket er kjent for sin lekenhet og kreativitet. I tillegg er klærne fulle av farger. Designerkolleksjonen er inspirert av streetfashion, og består av plagg for både kvinner og menn.

KENZO x H&M under lansering i New York.

- Det levende og lekne, parisiske motehuset som fanger opp energi fra globale kulturuttrykk og skaper sin egen unike, ungdommelige kraft, slik beskrev H&M motehuset i en pressemelding da samarbeidet ble kjent.

KENZO ble startet i 1970 av den japanske designeren Kenzo Takada. Merket holder i dag til i Paris, Frankrike. Hoveddesignerne har siden 2012 vært amerikanske Hunberto Leon og Carol Lim.

Tidligere har H&M samarbeidet med blant adre Balmain, Alexander Wang og Karl Lagerfeldt. Designsamarbeidene rives som regel svært raskt bort. Ofte resulterer det i lange køe rutenfor butikkene. I dag var det imidlertid et unntak. Kun rundt 25 personer sto utenfor dørene på Karl Johan i morgentimene.

(Artikkelen fortsetter nedenfor videoen)

Ikonisk fotograf bidrar

Det er de kreative lederne Lim og Leon som har ansvaret for den nye H&M-kolleksjonen. De er kjent for dristige farger og mye print.

Det er den ikoniske fotografen Jean-Paul Goude som er mannen bak KENZO x H&M-kampanjen. Under lanseringen i New York var modeller og skuespillere som Iman, Sienna Miller, Chloë Sevigny og Lupita Nyong’o til stede.

Her hjemme er det størst sjanse for å få tak i designerkolleksjonen i Oslo. KENZO X H&M selges i butikk på Karl Johan, Oslo City, Grensen og Bogstadveien. I tillegg slippes kolleksjonen hos H&M i Bergen, Trondheim og Stavanger.

Her kan du se hvordan det var under Balmain-slippet i 2015:

Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

NA blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.