I SOSIALE MEDIER: Er slike bilder med på å lage et større kroppspress? (Illustrasjonsbilde)
I SOSIALE MEDIER: Er slike bilder med på å lage et større kroppspress? (Illustrasjonsbilde) Foto: Lev Dolgachov (Colourbox)

- Når du må trykke «unfollow», så har du allerede et problem

Prestasjonsjag kan være vel så skadelig som kroppspress, mener psykologspesialist.

Norges idrettshøgskole (SIDE2):  - Det er ikke bare å trykke «unfollow».

Kroppspress i sosiale medier

Tirsdag inviterte studentstyret på Norges idrettshøgskole til debatt der temaet var «Kropp + medier = problem». I debattpanelet satt ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat Therese Fostervold Mathisen, og personlig trener og journalist i DetNye Shape Up, Pia Seeberg. Også kroppsøvingslærer Lotte Oxholm, kommunikasjonssjef i Norges idrettsforbund, Per Tøien, og psykologspesialist i VILLA SULT , Kari Graver, satt i panelet.

DEBATT om kroppspress på Norges idrettshøgskole.

Her ble det blant annet diskutert om hvorfor vi egentlig tar treningsselfies, om kroppspresset er større nå enn tidligere og hvorfor vi skal vise oss frem i sosiale medier i spesielle situasjoner på ulike områder. 

Ernæringsfysiolog og doktorgradsstipendiat Therese Fostervold Mathisen mener det helt klart er et større kroppspress i dag enn tidligere.

- Vi skal være tynne samtidig som vi skal prestere og ha en atletisk og godt trent kropp, sier Fostervold Mathisen. 

Hun  mener det er oss selv som bygger opp til dette «idealet» som ofte drives fram av media. 

I forhold til sosiale medier som Facebook og Instagram, kan man ikke da bare trykke «unfollow» hvis man merker at man blir negativt påvirket av disse personene? var ett av spørsmålene Fostervold Mathisen svarte på.

ERNÆRINGSFYSIOLOG OG DOKTORGRADSSTIPENDIAT: Therese Fostervold Mathisen.

- Selvfølgelig er det ikke bare å trykke «unfollow». Det blir som å si til folk med spiseforstyrrelser at det bare er å spise litt mer. Når du er kommet til det stadiet der du føler du må trykke «unfollow», så er du allerede sterkt påvirket, men du har ikke ansett det som et problem før du kommer til det stadiet, mener hun. 

- Men da har man allerede et problem man må jobbe med. Så da må man finne ut hvordan man skal balansere det, hvor mange skal man la seg påvirke av og hvem skal man følge og ikke følge før man starter på denne bølgen.

Journalist Pia Seeberg er ikke uenig med Fostervold Mathisen. 

PERSONLIG TRENER OG JOURNALIST I DET NYE SHAPE UP: Pia Seeberg.

- Mediene har selvfølgelig en stor evne til å påvirke, men alle kan også påvirke vår evne til å påvirket, mener treningsskribenten.

- Motivasjon er en ferdighet og jeg er litt opptatt av at det går an å ansvarliggjøre det. Man kan styre hvem man skal følge og hvem som skal påvirke din hverdag. Jeg sier ikke at det er lett eller at det er løsningen,  men unge mennesker må bli litt mer bevisste og kritiske. Og den viktigste motivasjonen skal komme innenfra, ikke utenfra. Du skal oppfylle dine egne ønsker og drømmer, sier Seeberg. 

- Vi vil se hud

ShapeUp-journalisten fikk også spørsmål om de glossy fremsidecoverne og bruken av lettkledde jenter i magasinet. 

- Vi er jo ikke ukjent med denne problemstillingen, men tallene viser gang på gang at vi vil se hud. Og helt ærlig, for å kunne nå inn til jenter med de gode holdningene som Shape Up står for, så er vi avhengig av å føye oss litt etter det som tiltaler kjøpehjertet til leserne, er svaret fra Seeberg.

PÅ INSTAGRAM: Mange jenter legger ut bilder av mageruter og trente rumper, men hva slags påvirkning har dette på andre?

- Vi er ekstremt opptatt av at innholdet i bladet reflekterer de verdiene som Shape Up har, det å legge vekt på treningsglede, inspirasjon og motivasjon. Vi ønsker å skrive saker som fokuserer på hva man får ut av kosthold og trening utover det om hvordan man skal se ut, legger hun til. 

Det er ikke første gang bladet Shape Up og lignende magasiner får kritiske spørsmål til forsidene sine.

Tidligere i år var det trimdronning Kari Jaquesson som vakte oppsikt med å si at hun ikke skjønner hvordan bladet skal fremme sunnhet og treningsglede når det alltid er lettkledde kvinner på coveret. 

- Denne gangen er det ikke en gang treningstøy, modellen står i en slags truse med halve rumpa utenfor. Hva blir det neste? utdypet hun overfor Dagbladet.

Voksne har et ansvar

Kari Graver, psykologspesialist ved VILLA SULT, mener det ikke bare handler om kroppspress, men at også prestasjonsjag kan være vel så skadelig.

PSYKOLOGSPESIALIST Kari Graver.

-Tenåringer skal bygge identitet og ser på andre for å vite hva de skal være. Det er mange krav til unge jenter og gutter i dag, som å være sterke, veltrente, sosialt vellykkede og det blir for mye for mange, sier Graver. 

- Vi voksne har et ansvar i å skape gode holdninger overfor særlig de mindre barna, og det er viktig å være seg bevisst på hva slags kultur vi ønsker å skape, påpeker psykologspesialisten.

Hun forklarer at ungdom gjerne henter motivasjon utenfra fordi det er så kaotisk på innsiden i tenårene. De ser på hvordan andre ser ut og måler seg gjerne med andre når de skal skape identitet.

- Det å jobbe med ungdom som sliter med spiseforstyrrelser er et nitidig arbeid. Mange av disse har blitt så sunne at de er blitt syke av det og kroppspresset er i hele kulturen vår nå. Til og med bukser til barn helt ned i 5-års alderen heter skinnyjeans. Det må derfor jobbes med dette på mange fronter, mener Graver. 

Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN