- Denne typen trening er fantastisk bra

- Vil faktisk si at dette er den beste gruppetimen jeg noensinne har testet, sier Side2. Se video!

STERK Treningssenter, Oslo(SIDE2): I januar i år åpnet STERK Treningssenter i Oslo.

Treningssenteret gir mulighet til både egentrening og timer med personlig trener, og i tillegg tilbyr de gruppetimer med PT med maks tolv personer, såkalt PT-Smallgroups.

Fokus på teknikken

Personlig trener Morgan Moen forteller at noen av hovedforskjellene på PT-Smallgroups og en vanlig saltime er antall deltakere og oppfølgingen gjennom en time.

- Her er det maks tolv personer og derfor mye tettere oppfølging, og vi har ikke en instruktør som står og gjør akkurat det samme som deltakerne, sier den personlige treneren til Side2.

- I stedet er det en personlig trener som går rundt og gir tilbakemeldinger til hver enkelt under hele timen. Da kan man lettere rette på teknikk i tillegg til at man kan tilpasse øvelsene til hver enkelt og slik få en lettere eller tyngre variant.  Vi ønsker også å sikre at alle i gruppen får utbytte av treningen uansett uansett form og alder. Og ingen timer er like, forklarer han.

PERSONLIG TRENER Morgan Moen.

Stasjonstrening

Det er flere ulike gruppetimer i konseptet «PT Smallgroups» og Side2 fikk prøve seg på «Energy +» og «Purmotion».

- Energy + er basert på et gulv med ulike tegninger og markeringer på gulvet der dere jobber med egen kroppsvekt. Her blir det intervaller med 45 sekunders jobbing og 15 sekunders pause. Purmotion baserer seg på et «bur» som er designet for å gjøre øvelser med en naturlig bevegelsesbane, sier Morgan Moen.

Han mener også at gruppetimer med personlig trener er et rimeligere alternativ enn tradisjonelle PT-timer slik at man likevel kan få individtilpasset trening uten å måtte betale like mye som en vanlig PT-time.

- Og dette gir mer variasjon enn tradisjonelle gruppe- og saltimer, i tillegg til at vi på STERK opplever bedre gruppedynamikk med små grupper.

PT-Smallgroups

HVA:Ulike gruppetimer ledet av personlig trener med maksimalt 12 deltakere på timen.

HVORFOR:Tettere oppfølging enn ordinære saltimer hvor den personlige treneren skal tilpasse øvelsene etter ditt nivå og det er mer fokus på teknikk.

FOR HVEM:Passer i utgangspunktet for alle i og med at du har en PT som kan justere etter nivå. 

VARIGHET:45 minutter

Dette mener Side2:

Helle:- PT-time i gruppe er et spennende treningsalternativ. Jeg har egentlig alltid ønsket meg PT, men tenkt at det er for dyrt og litt pes å måtte ha faste tider til trening fordi ukene mine er ofte ikke helt like. Men jeg liker godt å få instruksjon, et godt opplegg og ikke minst trene sammen med andre i par-øvelser, som vi her gjorde mye av. Sirkeltrening er gull verdt og likte intervallene på 45 sekunder med trening og 15 sekunder pause. Øvelsene var også litt annerledes og gøy med gulv som var merket opp til god nytte i alle de ulike øvelsene. «Gressmatta» der vi kjørte prowlers var utrolig praktisk og likte også tautrekking og spenstbiten godt. Jeg porsjonerte kreftene litt dårlig, og ga alt. En vanlig feil jeg ofte gjør, og endte opp ganske pumpa og på de siste stasjonene var energien på bånn. Men denne typen trening er fantastisk bra. God motivasjon i å ha en PT der og det å trene med andre gjør at jeg gir mer.

Dette trente Side2

 

Energy+

Runde 1

Knebøy med ballkast
Utfall i forskjellige retninger
Hopp i sirkler (de på bakken), koordinasjon
Planke med benløft
Shuttle runs

Runde 2
Push ups i forskjellige retninger
Knebøy i sirkler (på bakken)
Spentshopp
V-sit
Rygghev med ball

Purmotion
Frivending med stativ/evt markløft
Roing (roapparat)
Tautrekk
Prowler (slede)
Hopp på kasse

Guro:- Jeg er ikke glad i gruppetimer på treningssentre, men på denne PT-timen var vi få folk – så da liker jeg denne type trening. Veldig fint at instruktør gikk grundig gjennom øvelser med demonstrasjon før vi startet. PT-en fulgte også med på om teknikk ble gjort riktig, og om vi pushet oss nok. Likte veldig godt at timen var delt opp i stasjoner, med mange nye øvelser for min del. Følte jeg fikk trent både styrke og kondisjon skikkelig. Jeg ble skikkelig sliten, men må innrømme at jeg likevel kunne pushet meg litt til. Vil faktisk si at dette er den beste «gruppetimen» jeg noensinne har testet.

Silje:- Jeg har sagt det før, og jeg sier det igjen; jeg er bare ikke fan av gruppetimer, men tester det gjerne for å få litt variasjon i min treningshverdag. Likevel skal det nok MYE til for at jeg skal bli en gruppetime-elsker, da jeg selv liker aller best å trene i ro og fred med fokus på styrkeøvelser der jeg selv kan styre repetisjoner og pauser. Når det er sagt så ser jeg flere fordeler ved «PT Smallgroups». Dette er nok et godt alternativ til tradisjonelle gruppetimer, rett og slett fordi instruktøren (den personlige treneren) har større mulighet til å tilpasse øvelsene, samt ha større fokus på teknikk hos hver enkelt. Personlig likte jeg «Purmotion» best av de to gruppetimene vi fikk en smakebit av, rett og slett fordi her var det øvelser som passer bedre til den treningsformen jeg liker best, nemlig styrketrening med vektstang. Så å ha med for eksempel markløft i en slik gruppetime ga pluss i boka! I tillegg så er det mange ulike øvelser som gjør at det blir mer variasjon, noe som sikkert mange setter pris på. Og det er fint at det er ulike øvelser som trener ulike muskelgrupper, og at man får trent både litt kondisjon og styrke. 

TO AV ØVELSENE I PURMOTION: Tautrekking og markløft.


SPENST: Hopp med fokus på å hoppe høyt, og langt. (Energy +)


ROMASKIN: Roing var en av øvelsene i «Purmotion»-treningen.

MAGETRENING: I «Energi +» fikk man blant annet trent magemusklene. 

ENERGY +: Rygghev med ball.



Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.