HUSK SOLKREM MED HØY FAKTOR: En bra måte å unngå solskader på, er å bruke en solkrem med høy faktor og fysisk filter. 
HUSK SOLKREM MED HØY FAKTOR: En bra måte å unngå solskader på, er å bruke en solkrem med høy faktor og fysisk filter.  Foto: Chris Ryan (Getty Images)

Slik beskytter du huden mot solskader

Og så mye soling mener eksperten at er innafor.

Med strålende sol og deilig varmt vær, vil nok de fleste komme seg ut i sommervarmen så fort som bare mulig. Vinteren har vært kald og lang og vi har fortjent noen gode, varme dager. 

Men skal du ut i sola, må du for all del ikke glemme å beskytte deg motsolskader. Man regner med at så mye som 90 prosent av hudens aldringstegn kommer fra soleksponering. I tillegg ligger nordmenn på verdenstoppen i hudkreftforekomst. 

Vi tok en prat med kosmetisk dermatologisk sykepleier Helene Skoje ved Senzie Medispa Karl Johan om hvordan man forebygger solskader.

Den kommende tiden vil Side2 til å ha flere artikler om solskader, forebygging av solskader, og hva du kan gjøre dersom skaden allerede har skjedd. Følg med utover! 

Bruk solkrem med fysisk filter

Helene Skoje anbefaler å bruke solkrem med fysisk filter - sinkoksid eller titandioksid - som reflekterer sollyset bort fra huden i stedet for å absorbere solstrålene og gjøre dem om til varme, slik som solkrem med kjemisk filter. 

- En god solkrem med disse ingrediensene finner du hos en klinikk som selger gode hudpleieserier. Enkelte apoteksolkremer inneholder også fysisk filter i tillegg til kjemisk filter. Barn bør smøres med solkremer som inneholder fysiske filtre og bruke dekkende plagg og hatt i solen. Blir man brent i ung alder er sjansen for å utvikle hudkreft større, sier den kosmetiske dermatologiske sykepleieren til Side2. 

Spesielt viktig er fysiske filtre for varmeømfintlig hud - de som eksempelvis har rosacea eller pigmentert hud. 

- Varmen som utvikles ved bruk av kjemiske filtere i solkrem kan trigge både rosacea og melanocyttene i huden vår som lage pigment.

Les også: Dette er de vanligste solskadene

Helene Skoje er kosmetisk dermatologisk sykepleier ved Senzie Medispa Karl Johan.

C-vitaminserum beskytter mot frie radikaler

I tillegg til ordentlig solkrem, råder den kosmetisk dermatologiske sykepleieren til å ta i bruk et serum med vitamin C i hudpleierutinen din. 

Å grille seg rød så fort solen titter frem er generelle en dårlig strategi.

- C-vitaminserum under solkremen vil hjelpe huden med å beskytte seg mot frie radikaler som UV lyset gir. Kort fortalt er frie radikaler oksygenatomer som har mistet ett elektron. Fysikkens lover tilsier at et atom som manglet ett elektron vil gjøre alt det kan for å få tilbake det det har mistet. Og det frie O2-radikalet går derfor løs på våre friske celler i kroppen for å få tilbake sitt elektron. På den måten blir cellene våre skadet. C-vitamin er en antioksidant. Antioksidanter har evnen til å nøytraliserer frie radikaler, og er noe man bør smøre på huden men også få i seg gjennom kosten.

Så mye soling er greit

Med sommeren som nærmer seg, er mange nordmenn i det ellers kalde, mørke Norge gira på å få litt sol på kroppen og farge i kinnene. Helene Skoje mener at det er greit å sole seg litt hver dag dersom man ønsker det. 

- Hvor mye sol er ok, og hvordan bør man sole seg?

- Man skal kunne nyte solen på sommeren, men å grille seg rød så fort solen titter frem, er generelt en dårlig strategi. Prøv å sole deg med måte og bruk faktor 30-50, man blir brun selv med høy faktor, og alle hudtyper trenger beskyttelse. Også mørker hudtyper.

Det sies at 10-15 minutter i solen er nok for å lage din daglige dose D-vitamin i huden.

Hun anbefaler å spre solingen utover flere dager i stedet for å sjokksole seg, noe som oftest fører til solbrenthet og 4-5 dager med solbrent hud, blemmer og flass. 

- Det sies at 10-15 minutter i solen er nok for å lage din daglige dose D-vitamin i huden.

FLASSING: Alle som har opplevd å bli solbrent vet hvor vondt det kan gjøre, og hvor irriterende det kan være når huden begynner å flasse.

Dette bør du gjøre etter soling

Gode hudpleier er også alfa og omega i sommersesongen. 

- Etter soling bør man passe på å vaske av solkremen grundig og smør deg med en god fuktighetskrem.

- Ta godt vare på huden i ansiktet med gode hudpleieprodukter gjennom hele året. Huden har andre behov på sommeren enn på vinteren, så det er viktig å tilpasse ut fra sesong. 

Helenes tips for ultimat solbeskyttelse:

- Bruk bredbremmet solhatt eller caps samt klær for å beskytte hud i ansikt og på kroppen.

- Hold deg unna sollyset klokken 12-15, når solen er på sitt sterkeste.

- Bruk solfaktor 30-50

- Ta godt vare på huden ellers med gode hudpleierutiner.

Den kommende tiden vil Side2 til å ha flere artikler om solskader, forebygging av solskader, og hva du kan gjøre dersom skaden allerede har skjedd. Følg med utover! 

Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.