Fra Oslo to NY

Bassisten, komponisten og bandlederen Eivind Opsvik har bodd i New York i snart 10 år. ”Two Miles a Day” er nok en bekreftelse på at han nærmer seg tetsjiktet i moderne jazz.

Terningkast 5, terningkast fem, terning
Terningkast 5, terningkast fem, terning
Jacob Sacks – Eivind Opsvik – Mat Maneri – Paul Motian
Two Miles a Day
Loyal Label/Yeah-Yeah Records/MusikkLosen

Før Eivind Opsvik satte kursen for New York og studier i 1998, hadde han markert seg solid også her hjemme spesielt i The Quintet sammen med legendene Bjørnar Andresen og Calle Neuman og sine samtidige Ketil Gutvik og Paal Nilssen-Love. Studiene er for lengst et tilbakelagt stadium – nå lever Opsvik av å spille sammen med noen av de mest spennende musikantene i The Big Apple og dalstroka innafor: David Binney, Tony Malaby og Bill Frisell bare for å nevne noen.

Under eget navn har vi truffet Opsvik sammen med gitaristen Aaron Jennings og ikke minst i hans eget band Overseas som allerede har to strålende CD-er på samvittigheten. Med i det bandet, i tillegg til Malaby og Frisell- og Tom Waits-trommeslageren Kenny Wollesen, er også pianisten Jacob Sacks som deler ansvaret for denne innspillinga med Opsvik.

Som med Opsvik kom også Sacks, opprinnelig fra Michigan, til New York for å studere på midten av 90-tallet. Etter hvert har han etablert seg som en av de mest interessante pianistene i smeltedigelen og har bidratt i alt fra Mingus Big Band og Orchestra til frijazz sammen med fiolinisten Mat Maneri.

Da Opsvik og Sacks snakka sammen om hvilken nålevende trommeslager de ønska å spille med, kom de raskt fram til et felles svar: Paul Motian. Den nå 76 år unge Motian spilte allerede fra midten av 50-tallet sammen med legender som Gil Evans, Thelonious Monk og Stan Getz og slo ut i full blomst med Bill Evans Trio på begynnelsen av 60-tallet. Seinere har han spilt med alt og alle – hans unike og distinkte måte å fargelegge alle musikalske settinger han dukker opp i gjør han svært ettertrakta.

Da Motian takka ja ønska herrene Opsvik og Sacks å gjøre innspillinga enda mer spesiell gjennom å invitere med den langt framskredne fiolinisten og bratsjisten Mat Maneri. Uten noen form for øvelse på forhånd gikk de fire i studio i New York i november 2005 og i løpet av seks timer hadde de spilt inn de 11 låtene, i all hovedsak komposisjoner skrevet av Opsvik eller Sacks.

Vi får være med på en strålende musikalsk opplevelse der musikken varierer fra det svært så melodiøse og vakre, men alltid luftige, til det ganske så frie. Her er egoene lagt bort til fordel for å skape noe kollektivt, men de musikalske personlighetene er likevel veldig til stede. Generasjonsmotsetninger finnes overhodet ikke og Motian, som har slutta å turnere og bare spiller i New York, viser oss nok en gang hvorfor han er en så ettertrakta musikant/fargelegger. Cymbalbruket hans er intet mindre enn enormt og den eneste som befinner seg i samme divisjon på det området er vår egen Jon Christensen.

Siden Motian altså er bufast i NY, så må vi enten ta turen dit for å høre han eller lytte mye og ofte til ”Two Miles a Day”. Det siste er nok det letteste og anbefales på det varmeste.

Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

NA blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.