ANTIANOREKSI: «Du er ikke en skisse, si nei til anoreksi» er budskapet til modellbyrået som står bak kampanjen.
ANTIANOREKSI: «Du er ikke en skisse, si nei til anoreksi» er budskapet til modellbyrået som står bak kampanjen. Star Models

Slik ser ekte kvinner ut når de tilpasser seg idealet

Kraftfull antianoreksi-kampanje vekker oppsikt verden rundt.

Del på facebook Del på twitter Del på google+ Ida B. Klokk

(SIDE2): Når motedesignere forestiller seg klær på kvinner er det slike skisser de bruker, og modellene som brukes for å senere fronte klærne er ikke helt ulike.

Men de fleste kvinner ser ikke sånn ut, og akkurat hvor syltynn en ekte kvinne må være for å gi det samme utrykket er illustrert i en kraftfull antianoreksi-kampanje som ble lansert av Star Models, et modellbyrå i Brasil.

Kampanjen har fått navnet «You are not a sketch - Say no to anorexia».

Bildene viser skisser av kvinner med ekstremt lange ben, slanke armer, og store hofter. Menneskene bak kampanjen har brukt photoshop for å få ekte kvinner til å se ut som kvinnene i skissene.

Kampanjen ble startet i april, men fortsetter nå sin seiersgang rundt om i verden, og får fortsatt mye oppmerksomhet.

Skremmende likt virkeligheten

Selv om disse kvinnene åpenbart er retusjerte, så er det skremmende hvor mye de ligner på faktiske catwalkmodeller, skriver Huffington Post.

Vi er alle klare over at bildene vi ser i magasiner ofte er retusjerte, likevel er det noen utsatte grupper i samfunnet som ikke klarer å se bort i fra det, og som ikke klarer å la være å sammenligne seg selv med jentene på bildene.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Når det kommer til mote og slankepress har det de siste årene vært stort fokus på bruken av både photoshop og kvinner med former.

Men selv om det kommer nye retningslinjer, debatter og noen endringer, er det mye som fortsetter som før.

En modell som er retusjert til det ualminnelige dukker opp støtt og stadig. Se for eksempel på denne jeanskampanjen under.

- Ikke bra nok

Her har et denimmerke retusjert det ene låret til en modell så mye at det later til å være like tynt som underarmen hennes. Modellen er fra før av slank, men klesmerket har tydeligvis bestemt seg for at det høyre låret hennes kunne bli enda tynnere.

- Retusjering av kropp er jo det jeg spesielt jobber mot. Og da spesielt ved å fremstille noen som «perfekte». Det har jeg veldig store problemer med. Alle skjønner at ingen er perfekte når man sier det til dem, men samtidig får du presentert et bilde der en jente har en glødende hud, ingen kviser, ingen mage, store rumpe - alt ettersom hva man selger. Det er det jeg hater mest. Uansett hvor fornøyd du er med deg selv, så er du på en måte ikke bra nok, sier Rød Ungdom-lederen.

I reklamen som ble sendt ut på e-mail heter det at kolleksjonen levendegjør og moderniserer tiårets «edgy, sexy kropper».

«You are not a sketch - Say no to anorexia»-kampanjen har fått stor oppmerksomhet verden over, og ses på som et sterk budskap. Samtidig har kampanjen også blitt kritisert for å kunne være med på å skape thinspiration. Flere proanoreksi-sider har delt bildet med sine følgere.

Hvorfor skal kvinner tvinges inn i en spesifikk kroppsform?

Det er vanlig at kvinner forlenges i moteskisser, og nylig ble fansen rasende da Roberto Cavalli sendte ut en pressemelding med en skisse av Beyonce, hvor hun var redusert til en strek med lår som er like tynne som armene hennes. For de som synes Beyonce er et fint forbilde for kvinner med former ble dette hardt kost.

- Jeg skjønner ikke hvorfor motehus forsøker å tvinge kvinner inn i en spesifikk kroppsform, skrev en kommentator.

- Hvis dette skulle være en skisse av Beyonce, hvorfor ikke tegne den som henne og ikke et fiktivt bilde av en som passer inn i standarden for de tynne kvinnene på catwalken?, skrev en annen.

PIPESTILK: Det er vanlig at moteskisser forlenges, men Beyonces tilhengere synes likevel at de burde ha latt henne beholde noen av sine berømte kurver.

Problemet med undervektige modeller er et globalt problem, og kampanjer som dette er noe av det som er med på å øke bevisstheten og problematikken rundt det.

Anti-anoreksi kampanje som ble frontet av avdøde Isabell Caro.

I 2007 fikk en italiensk kampanje, som viste sjokkerende bilder av anoreksiarammede Isabella Caro, stor oppmerksomhet. Bare tre år etter gikk Caro bort.

Bulimi, anoreksi og andre spiseforstyrrelser skyldes både arv og miljø. Flere kvinner enn menn rammes. Slanking og vekttap er ofte et av de første trinn i utviklingen av bulimi og anoreksi, men det er usikkert om slanking i seg selv er en risikofaktor, ifølge FHI.

50 000 norske kvinner rammet til en hver tid

En person som har en spiseforstyrrelse, vil være overopptatt av mat og plages med konstante tanker om mat, spising, kropp og vekt.

Basert på solide nasjonale og internasjonale studier anslås forekomsten av spiseforstyrrelser i Norge til at 50 000 norske kvinner i aldersgruppen 15-44 år til enhver tid vil ha en spiseforstyrrelse. Herav har 2700 kvinner anoreksi, 18 000 bulimi og 28 000 overspisingslidelse.

Spiseforstyrrelser øker risikoen for en rekke helseplager. Komplikasjoner varierer avhengig av diagnose og symptomer.

Det er mange faktorer som spiller inn når det kommer til spiseforstyrrelser, men miljø må ta en del av skylda, og det er nettopp derfor debatten raser igjen og igjen.

Blant annet har Israel opprettet en lov for å forhindre at undervektige modeller brukes både på catwalken og i kampanjer. Nå vurderer flere borgere å gå til sak H&M for deres høstkampanje.

- Det er åpenbart at flere av disse kvinnene har en BMI som er lavere enn 18,5. Jeg vet ikke om disse bildene er retusjerte, men ingen kan si til meg at dette er bilder av friske kvinner, sier motefotografen Adi Barkan, som har vært en av forkjemperne for den nye loven.

MENER DETTE BRYTER MED ISRAELSK LOV: Bilde fra H&Ms høstkampanje.

H&Ms pressekontakt i Sverige, Karin Bringevall, sa i en e-post til SVT at denne problemstillingen er viktig for dem, og medgir at det i denne kampanjen er brukt for tynne kvinner.

- Vi er enige i at noen av modellene er for tynne, og dette er noe vi kommer til å gå igjennom. Dette er et veldig viktig tema for oss, og vi arbeider med å forbedre oss. Sunne idealer er noe vi verdsetter høyt, og denne problemstillingen er stadig i fokus, sa Bringevall.

Det er ikke bare i magasiner eller i kampanjer at modellene retusjeres, nå har også modellene tatt til selvretusjering på Instagram. Nylig ble Miranda Kerr kritisert for å ha lagt ut flere bilder av seg selv, hvor hun var tynnere enn på originalbildene.

IKKE HELST IDENTISKE: Bildet til venstre er originalen. Bildet til høyre har Miranda Kerr selv lagt ut på sin Instagram-konto. Legg merke til midjepartiet.

- At noen ønsker å se slankere ut på bildet, kan man forstå, men Miranda Kerr? Om hun føler seg presset til å se slankere ut enn hva hun er, hvilke signaler sender det til resten av oss?, spurte Fashionista.

Ønsker å få motebransjen til å skamme seg

Mange føler kanskje at de får et nytt blikk på kjendisen og modellenes liv gjennom å følge dem på Instagram, og ikke minst tror man gjerne at man får den «usminkede» eller naturlige versjonen – og det er nok derfor at disse bildene har fått flere til å måpe. For mens vi er fult klare over at kjendiser retusjeres for magasiner og reklamer, så forventer man noe annet på Instagram, Facebook eller Twitter. Husk på at det ikke er noe garanti for at disse bildene er «ekte», det skal ikke så mye til for å pynte litt på seg selv der heller.

Det er kanskje ikke så rart at tidligere modell Georgina Wilkin nå ønsker å få bransjen til å skamme seg. Grunnet forventningspress fra bransjen ble hun så tynn og underernært at hennes indre organer sviktet - mens designerne fortsatt stod i kø for å bruke henne.

GEORGINA WILKIN forteller sin historie i håp om at moteindustrien endrer sin praksis.

- Jeg føler meg heldig som overlevde. Men jeg blir rasende når jeg ser bilder av modeller som jeg vet har alvorlige spiseforstyrrelser. De fleste store motehusene bruker anorektiske jenter i kampanjene sine, og den eneste måten vi kan stoppe dette på er om vi slutter å kjøpe produktene deres, sa hun.