Studio H. Olesen, som er en av Oslos største spesialbutikk for pels, legges ned.
Studio H. Olesen, som er en av Oslos største spesialbutikk for pels, legges ned. Side2

- Gladnyhet for alle som bryr seg om dyrevelferd

Del på facebook Del på twitter Del på google+ Ida B. Klokk

(SIDE2): «Studio H. Olesen avslutter sin virksomhet. I den anledning ønsker jeg å gi alle mine gamle og nye kunder en enestående mulighet til å kjøpe våre kvalitetsplagg til meget hyggelige priser. Velkommen.», står det på en lapp som henger i butikkens vinduer.

- Dette er en gladnyhet for alle oss som bryr oss om dyrevelferd. Og en delseier også for Dyrevernalliansen som har jobbet i årevis for å øke bevisstheten om dyreplageriet i pelsbransjen. Når en av landets meste velrenommerte pelsbutikker ikke lenger kan drive, betyr dette en markant endring i markedet som ikke later til å snu. Dette viser seg at det har festet seg en bevissthet i befolkningen om at pels er uløselig knyttet til dyreplageri, sier informasjonsrådgiver i Dyrevernalliansen Karen Frivik til Side2.

- Leken var god
Men innehaver og daglig leder Henning Olesen hevder nedleggingen ikke har noe med verken mangel på forespørsel eller dyrevernsorganisasjoner å gjøre.

- Vi vil ikke gå inn i en ny leiekontrakt for denne perioden, da vi synes leken var god som den hadde vært. Våre kunder synes det er veldig synd, men vi har mange andre ting vi ønsker å konsentrere oss om, som kunsten vår og slikt. Så det blir andre ting å henge fingrene i, sier Olesen til Side2.

På butikkens egne nettsteder står det at de ikke bare er Oslos ledende butikk innen dette segmentet, men at de er en av de ledende butikkene i hele Europa. De er en del av «Purple Club», som representerer de 25 mest eksklusive pelsforretningen i hele verden.

- Dette er ikke noe man kan søke om, men man blir utvalgt, sier Olesen.

I butikken har de solg pels fra blant annet mink og rev, og de har ført lærvarer og pels fra luksusmerkene Valentino, Sonia Rykiel, Dior, Saint Laurent og Prada.

- Vi har arbeidet tett på de. Med Valentino for eksempel, som er et av Europas største motehus, så har vi også kunnet påvirke deres formspråk. Så det har nesten blitt en del av oss det også. Og sånn er det vi har arbeidet med veldig mange, sier han.

- Hvilke utfordringer er det ved å drive en butikk som selger pels? Har dere merket noe motgang fra dyrebeskyttelseorganisjoner?

- Nei, altså, de var jo veldig aktive i fjor høst. Men vi har ikke merket noe til det fra kundene sånn sett, sier femtegenerasjons pelsselger Olesen.

I 2010 kunne han fortelle til NTB at salget hadde steget med 20 prosent i forhold til året før, og det like etter den opphetede pelsdyrdebatten som rullet da.

Det er heller ikke de stive prisene på luksusvarene som gjør at de nå legger ned.

- Overhodet ikke. Folk er villig til det meste, bare de finner det de vil ha.

Regnskapet viser viser likevel at av en inntekt på 5,3 millioner kroner hadde selskapet et underskudd før skatt på litt over tre millioner kroner i 2011. Men på tross av store underskudd, som startet i 2008, er likviditeten for selskapet H.Olesen bedret. Selskapet har en solid aksjekapital.

Pels er ikke trendy
Karen Frivik fra Dyrevernalliansen synes det er viktig at forbrukerne tar virkeligheten på alvor og handler i tråd med det hun kaller dyreplageri.

- Det er en trend mot pels her i Europa. Nedleggelsen av denne pelsforretningen er et godt eksempel på at forbrukernes valg faktisk har konsekvenser. Samtidig er det dessverre slik folk ikke er like oppmerksomme på dette når det gjelder andre pelsprodukter - pelskrager, dusker og annen besetning kommer fra de samme stakkars, forpinte dyrene. Her har pelsindustrien prøvd å utvikle et nytt marked fordi de lenge har sett at stadig flere avskyr hele pelser. Hittil har de hatt en viss suksess med dette, sier Frivik.

Det er på tide at kundene også tar innover seg at pels er pels, uansett om den kommer som små pyntebesetninger eller som et helt plagg, mener hun.