UTFORDRER SKJØNNHETSIDEALENE: Kelly Knox og Moffy ser ikke ut som «alle andre», likevel gjør begge to karriere som modeller.
UTFORDRER SKJØNNHETSIDEALENE: Kelly Knox og Moffy ser ikke ut som «alle andre», likevel gjør begge to karriere som modeller. Debenhams/Pop

- Å være annerledes er noe man skal være stolt av

Disse kvinnene får oss til å sette spørsmålstegn ved om skjønnhet egentlig kan settes i en viss bås.

Del på facebook Del på twitter Del på google+ Ida B. Klokk

(SIDE2): Motebransjen kritiseres ofte for å kun fronte et visst ideale. Man skal gjerne være høy, slank, billedvakker, og klassisk skjønnhet er det som gjelder.

De siste årene har derimot «annerledesmodellene» gjort sitt inntog, og dermed utfordres de satte skjønnhetsidealene og det settes spørsmålstegn ved om skjønnhet kan settes i en bås.

Kelly Knox (29) fra London ble født med bare en underarm, men dette har ikke stoppet henne fra å ta motebransjen med storm. Nå er hun fast bestemt på å skape endringer i motebransjen, med tanke på hva som anses som vakkert.

KELLY KNOW ønsker å synliggjøre mennesker med funksjonshemninger i moteindustrien. Her i en reklamekampanje for Debenhams.

Det er fire år siden den vakre blondinen vant modellkonkurransens «Britain`s Missing Top Model», og ble signert av modellbyrået Take 2 Models. I forbindelse med seieren fikk hun en fotoserie i magasinet Marie Claire, men så stilnet det rundt henne og hun fikk ikke mer arbeid.

- Jeg ble ikke behandlet godt i det hele tatt, sier hun til Mail Online.

29-åringen arbeidet videre på egen hånd, og 2013 har vært hennes store år. Hun har blitt frontet i flere motemagasiner og reklamekampanjer, i tillegg til å gå på catwalken.

- Fast bestemt på å skape endringer

Knox er glad for at hun nå har fot en fot innenfor, men hun vet at det fortsatt er barrierer som må brytes for at hun skal kunne slå igjennom for alvor.

- Det er fortsatt en lang vei å gå, og det er så mye mer jeg skulle ønske jeg kunne ha gjort. Mennesker med fysiske funksjonshemninger er ikke synliggjort i moteindustrien, og det er veldig frustrerende. Men jeg tror på meg selv, og budskapet mitt, og jeg er fast bestemt på å skape endringer i bransjen, sier hun.

Modellen ønsker å være en rollemodell for mennesker med funksjonshemninger, og håper nå å kunne nå ut til enda flere.

- Min rolle som ambassadør er å spre positivitet, øke andres selvtillit, og å oppfordre unge mennesker til å følge drømmene sine. Å være annerledes er noe man skal være stolt av, sier hun.

Kelly ble også brukt i en kampanje for Oslo City i fjor.

- Vi behøver gode rollemodeller for mennesker med funksjonshemninger. Vi har blitt akseptert innen sport og TV, men motebransjen har en lang vei å gå.

En annen kvinne som i år har fått mye oppmerksomhet er Moffy, den skjeløyde jenta som ble signert av Storm Models - som i sin tid oppdaget Kate Moss.

Moffy fotografert for Pop.

Brunetten ble fotografert for magasinet Pop i sommer, og redaktøren og fotografen ble så fornøyde med bildene at de valgte å bruke henne på forsiden.

- Vi hadde nylig fotografert vanlige modeller, og vi ønsket å gjøre noe annerledes. Moffy hadde aldri blitt fotografert for et magasin, og det er alltid spennende å jobbe med noen når det er en viss usikkerhet rundt hvordan bildene kommer til å bli seende ut, sa fotografen Tyron Le Bon til Pop.

Nå spås Moffy en lys karriere hos byrået som også representerer Andrej Pejic, som på tross av at han er mann har gjort stor karriere som modell for kvinneklær.

Utfordrer satte kjønnsroller

Pejic ønsker å utfordre dagens kjønnsroller, og er også blitt kåret til en av verdens mest sexy kvinner av herrebladet FHM.

Slik lød følgeteksten i forbindelsen med Andrejs 98-plass:

- Designere hyller ham som den neste store tingen. Vi mener at betegnelsen «ting» er ganske så passende. Flatbrystet, høy og mager, og Andrej regnes som den perfekte «kleshenger».

Med sine lange lokker, og myke trekk, gjør 20-åringen stor suksess. Han har gått visninger for både Paul Smith og John Galliano, gjort kampanjer for Marc Jacobs, og Jean Paul Gaultier.

Dette med kjønnsroller går begge veier; blant annet valgte Hedi Slimanes å bruke Saskia de Brauw som herrekolleksjonens ansikt utad, og franske Casey Legler ble tidligere i år signert - som første kvinne i verden, hos Ford Modelling Agency sin herrestall.

Saskia de Brauw fotografert på rød løper nylig.

ANDREJ PEJIC gjor stor suksess som modell for kvinneklær. Men han er altså en mann.

Kan man viske ut størrelser?

En annen «satt» standard som i år har blitt fokusert på er dette med «plus size». Mange ønsker nå at hele betegnelsen skal viskes ut, og at man istedenfor å snakke om vanlige modeller og plus size-modeller, så skal dette likestilles.

Modellbyrået Jag har startet et byrå hvor størrelser ikke skal spille noen rolle. De vil representere modeller i alle størrelser, og her blir det også rom for de som har en helt vanlig gjennomsnittsvekt.

Det har tidligere ikke vært noe rom for disse, da man gjerne skal passe inn i en av to kategorier; enten ekstra slank eller ekstra stor. Dette betyr at om man er normalvektig og ønsker å bli modell, må man enten slanke seg eller legge på seg.

- Målet er at jenter av alle størrelser skal frontes på forsiden av motemagasiner. Vi representerer flest jenter i størrelsen 44, men vi har også jenter som bruker størrelse 40, 38 og 36. Størrelse spiller ingen rolle, om vi liker dem, signerer vi dem. Vi ønsker ikke å begrenses av størrelser, det burde heller ikke industrien gjøre, sier grunnleggeren Gary Dakin til Fashionista.

KAN MAN VISKE UT BETEGNELSEN?: Plus size-modeller har gjrot sitt inntog i motebransjen. Men mange ønsker nå at man kunne viske ut størrelsesfokuset, og at betegnelsen «plus size» skal forsvinne.