BLOGG SHOUT Kjerringatilingvar: Fotballfrue... (6)
RØFF TRENING: Anita og Sandra tar gladelig i mot noen blåmerker fra vektstanga, for Crossfit er noe av det morsomste de kan trene.
RØFF TRENING: Anita og Sandra tar gladelig i mot noen blåmerker fra vektstanga, for Crossfit er noe av det morsomste de kan trene. Foto: Helle Nilsen (/Side2)

Trening som gir deg blåmerker

Crossfit gir deg en funksjonell kropp. Og blåmerker!

Men først og fremst er ikke dette stedet man verken ser på eller snakker spesielt mye om kropp. Det fins nemlig ingen speil på Crossfit Oslo i Nydalen.

Og det er et helt bevisst valg.

 - Vi vil ikke ha folk som står og ser på bicepsen sin i speilet, det er det ikke mye poeng i. Her trener folk for å få en funksjonell kropp og vi ser heller på hverandre, lærer av hverandre og utveksler gjerne treningstips, sier Joachim.

Lokalet som ligger i en stor, svart boks i Nydalen holdes nedtonet i svart og grått, det er en underliggende machotone i hele lokalet med ulvehoder malt på veggen, sjørøverflagg i treningssalen, store traktordekk i studio og dagens WOD (Workout of the day) står litt sånn tilfeldig på en whiteboard.

Det henger turnringer i taket, det er tumblingmatte for akrobatiske krumspring og vektskiver i alle størrelser. Det fins romaskiner, benkpress,klatretau, kettlebells, wallballs og yogamatter. 

Instruktør Daniel Moore er fra Australia og har utdannelse i sportsvitenskap og fysioterapi.

Alle treningstimer er ulike

CrossFit Oslo ble startet av en kjerne ivrige CrossFit-utøvere som ønsket å tilby Oslo et rått og innholdsrikt treningssenter med dyktige instruktører og et godt samhold blant medlemmene.

Jeg skal være med på dagens WOD, som er en DT. I crossfit er det MYE engelske forkortelser og uttrykk. Dagens workout of the day (Altså, WOD) går med jevne mellomrom hele dagen og er ulik fra gang til gang.

 - Jeg tror jeg har opplevd bare tre ganger at en økt har vært lik, sier Anita til Side2. Hun har trent ved Crossfit Oslo siden mai i fjor og liker best timene der hun får utfordret kondisjonen mest, i tillegg til styrke.

 - Det er på kondisjonsbiten jeg virkelig kan hevde meg og det er jo litt konkurranse involvert så de timene der vi må løpe er morsomme. Hver mandag kjøres såkalte HERO-timer. Som er de tøffeste av de tøffe timene, med lange økter. Forrige mandag var vi på løpetur ute før vi gikk inn, sier Anita.

Daglig leder Joachim De Sèves vil gjerne at folk skal bli sett og få god oppfølging på Crossfit Oslo.


Daglig leder Joachim De Sevès forteller at treningsformen har elementer av mange ulike idretter som turn, friidrett, strongman og styrkeidretter.

Og timene kan være veldig ulike fra gang til gang.

 - Det er noe hele konseptet bygger på, at det skal være et overraskelsesmoment involvert. Noe av filosofien bak er jo at man skal være forberedt på det uventede. Det kan for eksempel bare komme knebøy på en WOD. Hva som kommer på timene kommer jo an på årstiden og at det passer for fasilitetene våre.

HVA ER CROSSFIT?


CrossFit er konstante varierte funksjonelle øvelser, utført med høy intensitet. Men hva betyr det? Setningen kan deles inn i tre deler: Med konstant variert mener vi at en treningsøkt hos CrossFit Oslo, og CrossFit-bokser verden over, sjelden er lik. Kropp og sinn utfordres med å ikke utføre de samme øvelsene hver dag på trening. Variert trening fører til en gjennomtrent og allsidig kropp. Funksjonelle øvelser betyr at øvelsene er naturlige. En knebøy er naturlig; man setter seg ned og reiser seg opp. Markløft er naturlig; man plukker noe opp fra gulvet. Det samme med armhevinger, pullups, og ulike olympiske vektløftingøvelser. Funskjonelle bevegelser betyr også at vi jobber med flere muskelgrupper i kroppen samtidig. En bicepskurl vil du for eksempel aldri se hos oss. Å jobbe med flere muskelgrupper samtidig gjør at treningen blir mer effektiv – og med en høyere intensitet. Den høye intensiteten som CrossFit-øvelser utføres med, gir raske resultater.

(KILDE: CROSSFIT OSLO)


Det som er helt sikkert er at du vil bli sliten. Veldig sliten.

Jeg skal være med på en såkalt DT og dette står på tavla:

5 rounds for time of: 12 Deadlifts, 155/105 lbs 9 Hang Power Cleans, 155/105 lbs 6 Push Jerks, 155/105 lbs.

Oppvarming: Ro i ti minutter!


 - Deler av olympiske løft

Vi begynner med å ro i 10 minutter for å varme opp, så står vi på hendene inntil veggen, klatrer ned  igjen og opp igjen. Og ned og opp og ned og opp. Dette kalles «wallwalks» og blodsirkulasjonen min begynner å komme seg allerede. Vi går sammen to og to, den ene legger seg på gulvet som en ball, strekker ut det ene beinet og den som står tar tak og river og sliter, prøver å vippe den andre rundt. Det kjennes godt i kjernemuskulaturen.

Når vi er gode og varme skal vi gjennomføre DT-økten og mange av de andre er helt klart motiverte for å slå sin forrige tid eller legge på noen ekstra vektskiver på stanga.

Hilde har turnbakgrunn og elsker timer med gymnastiske innslag.


Jeg er mest motivert for å komme meg gjennom økten uten å brekke armene eller få vektstanga i hodet.  Men jeg er supermotivert for vekttrening, som jeg får alt for lite tid til i min treningshverdag.

Vi skal gjennomføre fem runder på tid, så fort vi kan med 12 markløft, 9 Hang Power Clean og 6 Push Jerks.

 - Mange av øvelsene i DT er deler av olympiske løft, det er avarter av olympiske løft satt sammen. Felles for alle timene er at oppvarmingen forbereder kroppen på det som skal komme. Ved å ro aktiverer du for eksempel de samme muskelgruppene som du skal bruke i en DT. Før hver økt går man også gjennom øvelsene teknisk slik at den blir gjort riktig.

Hilde (til venstre) og Sandra er Crossfit-frelst.


For å bli medlem på Crossfit Oslo må du gjennom et nybegynnerkurs som varer en helg. Dette for å lære grunnleggende teknikker. 

Alle heier på hverandre

 - Endelig fant jeg en idrett der jeg får brukt litt av turnbakgrunnen min, sier Hilde Svalheim Markussen til Side2.

Hun ble helt frelst da hun trente Crossfit for første gang.

 - Det er så gøy å få tett og god oppfølging fra instruktørene, i tillegg til så stor variasjon i treningen.

Også Sandra Solbakken Reimertz ble frelst første gang hun trente Crossfit.

 - Man får personlige tilbakemeldinger, trenerne er alltid tilstede og alle heier på hverandre. Dessuten er det et godt miljø og jeg føler at det er litt som å komme på fjellet. Her hilser alle på hverandre, slik man gjør i skiløypa på fjellet, sier hun. Før jeg kom hit trente jeg på andre treningssentre, men jeg bare surra. Trente litt her og litt der, gikk på timer, men fant ikke motivasjonen.

Journalisten sliter, selv med de letteste vektene av alle..


Begge trener fem til seks ganger i uka og helst på dagtid når det er få folk på senteret.

- For mange er denne treningen et vendepunkt for livet, sier daglig leder Joachim.

Han forteller at mange både går fra samboeren, bytter jobb eller endrer kostholdet totalt etter at de begynner med Crossfit. Det er på en måte «lifechanging» sier han.

 - Man begynner å tenke og tankrekken tar tak i andre deler av livet også.

Treningsformen som allerede har tatt store deler av Europa og USA med storm blir mer og mer populær her hjemme også. Referansene til både militæret og politiet er ganske gjennomtrengelige i det avstrippede lokalet. Her fins ingen tredemøller med TV-er foran, ingen speil, ingen fargerike matter eller steppemaskiner med kaloritelling.

Crossfit er funksjonell, primal trening som er intens og effektiv. Det er et stort fokus på bevegelighet og det kjøres egne yogaklasser, med ashtanga-yoga.

 - Treningen skal være tilgjengelig for alle og treningen skal gi en funksjonell kropp, bedre helse og bevegelsesglede. En bonus kan for noen være at man får mer muskelmasse. En sterkere kropp, med god bevegelighet får de fleste.

Oppvarming: Wallwalks!


Ved treningssenteret er det omtrent 60 prosent gutter og 40 prosent jenter.

 - Det føles som det er flere jenter enn gutter for jentene trener mer og de går oftere på time. Hit er alle som er interessert i å trene skikkelig, velkomne. Her blir du fort en del av et fellesskap, for her sier alle hei til hverandre, det tar kanskje ikke så lang tid før noen kan navnet ditt og vips er du en del av et miljø enten du vil eller ikke. Hvis man bare vil trene og gå er det selvsagt helt ok, men kanskje kommer du ikke utenom at noen kan navnet ditt likevel. 

 - Du har på ingen måte trent den letteste WODen sier Joachim når økten er ferdig. En time med mye styrketrening, med vektstang.

Skuldrene mine er ømme allerede og jeg skjønner godt at jentene jeg pratet med hadde blåmerker, både på brystbeinet og lår og legger. Jeg får ros for rett rygg og ris for å ikke holde vektstanga nærme nok kroppen. Problemet er at knærne er i veien når jeg gjør markløft, men på de siste rundene går det litt bedre.

Jeg har utrolig lite vektskiver på i forhold til de andre, og må i tillegg ta av et par på slutten. Fytti, det går på viljestyrke løs de siste rundene. Men det hjelper å se på de andre og når vi er ferdige kommer de bort og heier på meg!

De lurer på hvordan det gikk, hva jeg syns om timen og de sammenligner blåmerker og forteller at det er helt vanlig, når jeg sier at jeg er helt grønnsak i armene allerede. 

Etter timen tar Hilde en stille salto på tumblingen.


 - Du kommer til å bli crossfit-støl, sier Joachim. Det betyr at du er støl i fem til seks dager etterpå. Og verst er det den andre dagen.

Dagen etter er jeg støl på en helt annen måte enn jeg har vært før. Jeg er øm i rumpa, har vondt i skuldrene, litt ør i hodet og klarer omtrent ikke å løfte armene, i hvert fall ikke over hodet. Og jeg gleder meg ikke spesielt til dag to, den verste dagen..

DETTE SYNS JEG OM TIMEN:

Teknikken min satt ikke helt, merket jeg. Så et nybegynnerkurs, slik treningskjeden krever, er nok utrolig smart. Dette er virkelig en helt ny måte å trene på, det er spennende med helt nye øvelser som merkbart har gymnastiske elementer. Bare oppvarmingen ga mersmak. Jeg digger samarbeidet de på timen viste og gleden både ved å konkurrere mot seg selv og at man kan heie på andre.

Dessuten virker det utrolig moro å aldri vite hvordan timen kommer til å bli. Vi var ikke så mange på timen jeg var med på og det gjorde at vi alle fikk gode og personlige tilbakemeldinger. Det føltes nesten som å ha en PT. Jeg er enormt støl og føler at jeg definitivt er CROSSFIT-støl.

Jeg skjønner godt at folk blir frelst for dette er dynamisk trening på alle fronter. Det er nesten så jeg er nødt til å teste en time til av ren nysgjerrighet. Dessuten kanskje det kommer enda mer gymnastiske elementer, som jeg syns virker aller morsomst.



Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN