BLOGG SHOUT Eemmyp: HEY BABIES (2)

LURT: Det er lurt å bruke skritteller for å få motivasjon til å bevege mer på seg. Men det er ikke nødvendigvis nok for å holde seg i form.
LURT: Det er lurt å bruke skritteller for å få motivasjon til å bevege mer på seg. Men det er ikke nødvendigvis nok for å holde seg i form. (Colourbox)

Stemmer dette eller er det bare en treningsmyte?

Er 10.000 skritt om dagen en god nok treningsøkt?

(SIDE2): De fleste er opptatt av helsa si, og mange bruker pulsklokker eller apper på mobilen til å sjekke hvor aktive de er hver dag.

Målet for mange er å oppnå 10.000 skritt. Det sies at 10.000 skritt er like bra som en normal treningsøkt, dersom målet er å holde formen ok og ikke å bygge muskler eller å gå ned i vekt.

Stemmer dette? Eller er det bare en myte? Vi spurte personlig trener Morgan Moen ved treningssenteret STERK.

Les også: Han ønsket seg elektrisk sag, hun ga ham en øks.

Stammer fra OL i Tokyo

Men først: Hvor kommer ideen om 10.000 skritt fra?

- Ifølge Catrine Tudor-Locke, professor på Pennington Biomedical Research Center i USA, kommer det fra 1960-tallet i Japan. I forbindelse med OL i Tokyo i 1964 startet et firma en kampanje for å selge skrittellere, manpo-kei, som betyr «10.000 skritt meter», forteller Moen.

Morgan Moen ved treningssenteret STERK.

- OL-feberen herjet og japanerne gikk som aldri før. Disse skrittellerne ble en suksess, og siden har det verden rundt blitt vedkjent at 10.000 skritt per dag kan være et generelt mål for vår daglige aktivitet, fortsetter han.

Kan kreve noe mer

Hvor nyttig er det å gå 10.000 skritt om dagen?

- Jeg vil si at det kommer an på utgangspunktet ditt. Kort sagt kan alt du øker av aktivitet gi helsegevinster, men det er ikke så enkelt som å øke antall skritt per dag fra 8000 til 10.000 for å «komme i form», sier han.

Han påpeker at det er store fordeler ved å være litt aktiv i forhold til å være inaktiv.

- Noen i sistnevnte kategori har kanskje ikke mer enn 2-3000 skritt per dag. For dem kan det absolutt være et fint mål å bli mer aktive ved å øke 1000 skritt per dag, for eksempel fra 2000 til 3000 på en uke, 3000 til 4000 neste uke osv, helt til de kommer opp i 10.000. For de som er mer aktive i hverdagen kreves det som sagt noe mer, sier Moen.

Opp til hver enkelt

Men hva med påstanden om at 10.000 skritt holder deg i en ok form? Moen mener at hver enkelt må definere hva som er en «ok form».

- For noen er «å holde seg i form» bare det å kunne gå opp en trapp uten å puste som en hest eller å kunne løpe etter bussen uten å skifte skjorte når de kommer på jobb. Andre vil kunne løpe mila på under en time eller delta i forskjellige konkurranser, sier han.

Han tror at gjennomsnittspersonen i Norge har som mål å ha overskudd i hverdagen, kunne leke med barna uten å bli sliten, ta en joggetur, være skadefri og føle seg bra.

- Om vi tar det som et utgangspunkt, vil generelt 10 000 skritt per dag være for lite for de fleste, sier han.

Registrerer ikke all bevegelse

Moen trekker også fram at de 10.000 skrittene ikke nødvendigvis sier alt om din daglige aktivitet.

- De fleste skrittellere har vi på armen, noe som kan gi feil data. Rister du en milkshake i 20 sekunder, så får du en del skritt, samtidig som du får i deg kalorier. Tar du 90 minutter på en spinningsykkel får du en lang treningsøkt, men ingen skritt, påpeker han.

- Å være i begevelse gir deg mye mer enn å være inaktiv

Han har følgende råd til alle som er opptatt av å telle skritt:

- Hvis du vil bruke en skritteller som et mål på om du er nok fysisk aktiv for å være i ok form, så tenk gjennom hva hverdagen din består av og hvordan du oppnår de skrittene du gjør.

- Helsedirektoratets anbefalinger for fysisk aktivitet for voksne og eldre er minst 150 minutter med moderat intensitet per uke eller minst 75 minutter med høy intensitet per uke eller en kombinasjon av disse. Om du for eksempel har 10.000 skritt i gjennomsnitt hver dag i en uke og trener to timer i uka med moderat/høy intensitet, så kan du være i «ok form», sier han.

Men han understreker at alt du gjør er bedre enn ingenting.

- Å være i bevegelse gir deg mye mer enn å være inaktiv, så bruk en skritteller som motivasjon om det får deg opp av sofaen, sier han.

Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

NA blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.