PÅ TOALETTER: Mange som sliter med irritabel tarm opplever en plutselig trang til å måtte gå på do.
PÅ TOALETTER: Mange som sliter med irritabel tarm opplever en plutselig trang til å måtte gå på do. (Colourbox)

Sliter du med ballongmage og føler deg oppblåst?

Da kan FODMAP-dietten være noe for deg.

(SIDE2): Mange blir bedre i magen av å kutte ut typisk sunn mat som frukt og grønnsaker. 

Sjekk listen over ja- og nei-mat lenger ned i artikkelen.

Rammer flere kvinner enn menn

Mellom 10 og 15 prosent av norske menn og kvinner sliter med symptomer på irritabel tarm syndrom (IBS). Per i dag finnes det ingen kur som gjør at plagene blir helt borte.

Symptomene er oppblåsthet, kroniske magesmerter, luftplager og endret avføringsmønster.

Til tross for at irritabel tarm er en av de vanligste fordøyelsesplagene i Norge er det usikkert hva som er årsaken til IBS. Det er ingen farlig lidelse, men kan naturligvis oppleves som meget plagsom.

Irritabel tarm er ikke smittsomt eller arvelig. Tilstanden er tre ganger så vanlig hos kvinner som hos menn.

IRRITABEL TARM SYNDROM (IBS)

 

ÅRSAK: Ukjent. IBS regnes som en eksklusjonsdiagnose som innebærer at andre sykdomstilstander må utelukkes før man får en IBS-diagnose. Man mener at det er noen punkter som øker risikoen for å utvikle IBS. Dette er blant annet psykiske faktorer, unormal aktivitet i tarmmusklene og nervene, økt følsomhet i tarmen, ingreksjoner i fordøyelsessystemer, kosthold, matintoleranse og matallergi.

SYMPTOMER:
Magesmerter, luftplager med rumling og oppblåsthet, plutselig avføringstrang, forstoppelse eller diaré (ofte vekslende), slim i avføringen.

FOREKOMST:
Mellom 10 og 15 prosent nordmenn lider av irritabel tarm syndrom.

KILDE: Norsk Helseinformatikk, Apotek1.

Ulike karbohydrater

Det finnes ingen medisiner som kurerer irritabel tarm, og når man har fått diagnosen  må man lære seg å leve med det og gjøre det man kan for å redusere plagene. Et riktig kosthold og det å unngå stress blir sett på som to viktige faktorer for å minske symptomene ved irritabel tarm.

Mange opplever å bli bedre ved å spise såkalt FODMAP-redusert diett. FODMAP står for fermenterbare oligosakkarider, disakkarider, monosakkarider og polyoler. Dette er karbohydrater som er tungt fordøyelige i tynntarmen som passerer videre til tykktarmen.

Et kosthold basert på FODMAP-dietten begrenser matvarer som inneholder mye av slike karbohydrater. Begrepet FODMAP ble lansert for rundt ti år siden, av de australske forskerne Sue Shepherd og Peter Gibson. De argumenterte for at disse stoffene kan utløse symptomer hos mennesker med irritabel tarm.

Individualisering

I Kosthåndboken skriver Helsedirektoratet at å begrense matvarer med høyt innhold av FODMAP-karbohydrater og sukkeralkoholer kan redusere fordøyelsesplager. I tillegg kan mange bli bedre ved å redusere inntaket av kaffe, alkohol og kullsyre. Flere opplever også mindre plager ved å spise flere, små måltider fremfor få og store porsjoner. 

MEIRIPRODUKTER: Laktosefrie melkeprodukter kan hjelpe mot symptomer på irritabel tarm syndrom.

Helsedirektoratet påpeker at det ikke er et mål å begrense matvareutvalget unødig og at hver enkelt reagerer forskjellig på ulike mat- og drikkevarer.

STÅR MAGEN RETT UT? Kostholdet kan ha stor påvirkning  om du opplever å stadig ha en oppblåst mage.

Et god råd er å prøve ut matvarer som eventuelt er utelatt fra kostholdet for å se om de stadig medfører plager. Man trenger altså ikke å kutte ut alle typer FODMAP-rike matvarer, men selv finne ut hva man tåler dårlig og også være oppmerksom på mengden man kan spise uten at man får symptomer på irritabel tarm.

Regelmessig mosjon blir også sett på som viktig for å styrke tarmfunksjonen samtidig som det bidrar til å minske stressnivået i kroppen.

Mat med lite FODMAP (kan spises)

Frukt
Bananer, blåbær, druer, grapefrukt, kiwi, sitrusfrukter, bringebær, sitron, lime, mandarin, ananas, jordbær.
Grønnsaker
Gulrot, selleri, grønne salater, spinat, oliven, poteter, bønnespirer, agurk.
Kornprodukter
Ris havre, polenta, mais, spelt.
Melkeprodukter
Laktosefri melk, havre, ris- og soyamelk, harde oster, laktosefri yoghurt.
Søtt
Sukker, flukose, søtningsstoffer som ikke ender på -ol. 

I tillegg kan man selvfølgelig spise mat som ikke inneholder karbohydrater, som for eksempel kjøtt, fisk og egg.

TYPISK FODMAP-MAT (Begrens)
Frukt
Epler, pærer, mango, hermetisk frukt, vannmelon, honning, store mengder tørket frukt, fruktjuice.
Grønnsaker
Asparges, brokkoli, rosenkål, bønner, belgfrukter, kål, fennikkel, hvitløk.
Kornprodukter
Rug, hvete
Melkeprodukter
Melk, is, yoghurt, bløte oster.
Søtt
Sorbitol, mannitol, isomalt, maltitol, xylitol, honning.



Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN