GIR MATTIPS: Lege Berit Nordstrand og kokk Kjartan Skjelde.
GIR MATTIPS: Lege Berit Nordstrand og kokk Kjartan Skjelde. (Privat)

Lege: Ti usunne matvarer du bør bytte ut

- Dropp sukker, pasta og moderne hvetemel, mener norsk lege.

(SIDE2): Berit Nordstrand er seksbarnsmor, forfatter og lege. Sammen med kjendiskokk Kjartan Skjelde, kjent fra blant annet «Masterchef», har hun skrevet boken; «Verdens beste familiekokebok».

Her har de to forfatterne listet opp ti matvarer de mener bør byttes ut for å lage mat som er sunnere uten at det går utover smaken. 

Sunn familiemat

- De fleste foreldre ønsker å servere sunn mat, men tidsklemma kan fort få middagsplanene til å skli ut, sier Berit Nordstrand til Side2.

- Målet med boka er å vise at familier kan spise sunt og godt, selv i en hektisk hverdag.

LES OGSÅ: Ernæringseksperter reagerer på kostholdutsagn: - Jeg trodde Nordstrand var lege, hvordan kan hun stå inne for slike påstander?

Tidligere denne uka ble boka lansert under matfestivalen «Gladmat» som holder til i Stavanger. Festivalen har valgt ut kokeboken som årets offisielle «Gladmatbok».

LEGE OG SEKSBARNSMOR Berit Nordstrand er lidenskapelig opptatt av å formidle hvordan du kan kose deg til optimal livskvalitet gjennom små grep som gir stor effekt.

- Mange tror at maten blir smakløs av å velge sunt, men det stemmer ikke. Faktisk kan sunnere alternativer være enda mer velsmakende, sier Kjartan Skjelde.

- Sukker er gift

Berit mener det er mange matvarer som finnes i de fleste hjem som vi kan kvitte oss helt med:

- Sukker er som gift for kroppen, mens honning styrker helsen. Moderne hvetemel kan gi helseplager på grunn av superstivelse og supergluten den opprinnelige hveten ikke har, sier seksbarnsmoren.

- Og de fleste fiskeoljene du får kjøpt er harske! Harske eller oksiderte fettsyrer oppfører seg som frie radikaler i kroppen din, øker det oksidative stresset og gir helseplager. Velg en fersk fiskeolje eller stå over. Det er også lurt å bytte ut noe frukt med mer grønnsaker og bær. Sørg for at det er en grønnfarge i alle måltider, og planlegg smart kveldskos hver eneste dag, råder hun.

Her er Berit Nordstrand og Kjartan Skjeldes 10 matbyttetips:

1) Sukker byttes ut med naturlig sødme fra honning, rårørsukker, kokosblomstsukker og liknende
Nordstrand og Skjelde anbefaler sensommerhonning som gir lavest mulig blodsukkerbelastning på kroppen.

- Mens sukker forstyrrer tarmbakteriefloraen og gir blodsukkerkaos i kroppen, tilbyr honning betennelsesdemping og et styrket immunforsvar, sier legen.

2) Moderne hvetemel byttes til urkorn som enkorn, emmer, økologisk spelt og landhvete
- Velg de opprinnelige hvetesortene med mer næring, mindre stivelse og svakere gluten, tipser forfatterne.

De hevder at moderne hvetemel kan gi helseplager på grunn av superstivelse og supergluten som den opprinnelige hveten ikke hadde. 

- Vi tåler gluten i små naturlige mengder, men får tarmen for mye gluten så greier vi ikke å bryte ned alt dette og dette kan gi negative konsekvenser på for eksempel den naturlige tarmfloraen og vår konsentrasjonsevne, forklarer Berit Nordstrand.

- Kroppen er ikke i stand til å takle unaturlig supergluten som finnes i moderne hvetemel og glutenberikede matvarer. Da er det bedre å velge glutenfattige kornslag som for eksempel rug, bygg, spelt og landhvete.

3) Pasta byttes til grønnsaker eller belgfrukt
- Hvem trenger pasta? spør Nordstrand og Skjelde. De anbefaler heller at man bruker grønnsaker og belgfrukter i retter hvor du er vant med å bruke pasta.

- Pasta er som regel laget av moderne hvetemel. Man kan gjerne spise pasta, men velg da pasta som er laget av de opprinnelige melsortene. Du kan også lage grønnsakslasagne og pastastrimler av for eksempel squash, eller erstatt pastaen med belgfrukter som for eksempel linser. 

4) Hvit ris byttes til byggryn, bønner, linser, bokhvete eller quinoa
- Byggryn, linser, bokhvete og quinoa gir deg en sunnere hverdag samtidig som det smaker godt. 

5) Margarin med herdet fett byttes til smør eller margarin fritt for herdet fett
Matekspertene anbefaler å bruke omega-3-rike varianter av smørbart fett til brødskiven med rapsolje.
- Vi trenger omega-3 både fra planter og fra fisk, forklarer Nordstrand.

6) Lette meierivarer byttes ut med naturlig fete meieriprodukter
Til tross for at Helsemyndighetene anbefaler å velge lette meieriprodukter til hverdags, så mener Nordstrand og Skjelde at du heller skal gå for fornuftige mengder av de naturlig fete variantene.

- Det finnes flere studier på at man oppnår økt metthetsfølelse, stabil trivselsvekt, økt antioksidantforsvar, sterkere immunforsvar og at man får et gunstigere forhold mellom fett, protein og karbohydrat ved å velge naturlig fete meieriprodukter fremfor lettvariantene, forklarer de to.

- En utfordring med kostholdsrådet til Helsedirektoratet er at de ikke anslår noen mengde med hvor mye av for eksempel melk man bør drikke hver dag. Jeg anbefaler en kopp om dagen for å oppnå de nevnte fordelene, tipser Nordstrand. Det er vann som er vår tørstedrikk og så er det flott at vi sikrer oss helsefordeler gjennom å kose oss med passe mengder syrnede meieriprodukt som usøtet gresk yoghurt og kefir.

7) Koksalt byttes til mineralsalt som havsalt, maldonsalt, Himalayasalt
Salt er et av de viktigste ingrediensene på et kjøkken, da det fremhever de naturlige smakene.
- Koksalt inneholder kun natrium og klorid. Bytt koksaltet til de naturlige mineralsaltene. Da får du flere titalls ulike mineralverktøy samtidig som det smaker bedre. Reduser også bruken av salt ved å kombbinere saltet med andre krydder og urter.

8) Dropp juice som tørstedrikk, drikk vann
- Det er bare fantasien som setter grenser for hvordan du kan smaksette vann. Bruk friske urter, sitron, agurk og ingefær.

9) Velg rene kjøttprodukter
- Bytt ut pølser, karbonader og kjøttboller med lite kjøtt til rene kjøttstykker og pølser og karbonader med mye kjøtt. Velg kjøttvarer uten nitritt.

10) Bytt krydderblandinger med tilsetningsstoffer til rene krydder og urter
- Friske urter hever et hvert måltid! Bruk gjerne hele krydder du knuser selv i en morter for både bedre smak og helsekraft.

Ble du engasjert av denne saken? Lik oss på Facebook for å bli tipset om flere lignende saker!

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

NA blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN