(Colourbox)

Her er våre sunne favoritter

Disse deilige matvarene digger vi i Side2-redaksjonen.

(SIDE2): Vi skal selvsagt ikke skryte på oss at vi alltid er sunne. Men i hverdagen prøver vi å ta flest av de sunne valgene, i det minste.

Også er det jo som kjent januar, og tid for å bli en bedre utgave av seg selv, etablere nye og sunne vaner og ikke minst prøve å følge dem.

I redaksjonslokalet kan vi kanskje se aller flest kaffekopper, men vi finner også boller med tørket frukt, knekkebrød, vannflasker, bananer og en og annen proteinbar ved de ulike pultene.

Her er en liste over redaksjonens «gode samvittighet», med kommentarer fra Side2-journalist Silje Bjørnstad som også er ernæringsfaglig rådgiver med bachelorgrad i ernæring.

Hva er din gode samvittighet? Del gjerne dine sunne valg nederst i saken.

Jorunn, journalist

EPLER, MINIGULRØTTER OG MELON

  - Jeg elsker sjokolade. Men dessverre er ikke de sjokoladetypene jeg liker best, sunne nok til at jeg kan leve på at «forskere sier at sjokolade er sunt». Derfor prøver jeg å ikke spise altfor mye. Men når ungene er i seng, får jeg alltid skrekkelig lyst på noe godt. Det kan løses ved å spise litt sunt snacks. Epler, minigulrøtter og melon er noe av det jeg passer på å ha i huset. Og ikke bare stilner det søtsuget – jeg får en så frisk smak av snacksen, at jeg ikke har spesielt lyst på sjokolade etterpå. Når det er sagt ender jeg som regel opp med noen sjokoladebiter etter kveldsmat likevel, men det er vel lov?

Ernæringsrådgiveren kommenterer:

Ernæringsfaglig rådgiver og journalist i Side2, Silje Bjørnstad.

 - Frukt og grønnsaker passer ypperlig som snacks, både for små og store. Mange synes kanskje også at minigulrøtter er et mer lettvint alternativ enn vanlige gulrøtter siden man slipper å skrelle og kutte - genialt å ha tilgjengelig i huset eller i veska når man er ute på farten. Melon og eple er frukt med søt smak som helt klart bidrar med flere gode næringsstoffer sammenlignet med klassiske søtsaker som sjokolade og annet godteri.

Har man et sunt, variert og næringsrikt kosthold til vanlig samtidig som man er aktiv i hverdagen, så kan man fint unne seg 1-2 sjokoladebiter på kvelden uten at man skal få dårlig samvittighet av den grunn.




Trine, journalist

YOGHURT NATURELL OG MANDLER

 - Jeg elsker yoghurt naturell, eventuelt gresk yoghurt med fullkornsmüsli og blåbærsyltetøy uten tilsatt sukker. Jeg spiser det gjerne til frokost, lunsj eller kvelds, eller om jeg er litt søtsugen etter middag. Ellers er jeg glad i mandler, det er fint som snacks eller når man bare er litt småsulten. Og gjerne salte mandler. Min venninnes oppskrift er en kilo mandler, en halv liter vann og en t-skje salt – i ovnen på relativt lav varme i 30 minutter omtrent.

MANDLER: Visste du at mandler er blant de mest kalorifattige nøttene?


ISTE

  - Jeg er ikke så glad i brus, men ganske avhengig av iste, og da Nestea White Peach – den er det ingen kalorier i, selv om enkelte muligens reagerer på søtningsstoffene. Den kan jeg drikke sånn omtrent hele døgnet.

ISKAFFELATTE MED HONNING

  - Dobbel iskaffelatte med en t-skje honning er også digg både sommer og vinter, og gjerne i stedet for svart kaffe når man får litt søtsug.

Ernæringsrådgiveren kommenterer:

Mandler er absolutt et godt valg når man trenger litt påfyll av energi, er litt småsulten eller det er lenge til neste hovedmåltid. Mandler inneholder en god del fett, av den sunne sorten, og da også en del kilokalorier, men i tillegg får du i deg flere gode, viktige næringsstoffer som protein, magnesium, E-vitamin, kostfiber og B-vitaminer. Vann er og blir den beste tørstedrikken, men iste uten tilsatt sukker er et ok alternativ til vanlig saft og brus laget med sukker. Iskaffe med honning kan være et greit valg når man har litt søtsug. Her får du deg i flere gode næringsstoffer fra melken og antioksidanter fra kaffen. Men be gjerne om en lettere melkevariant, og dropp eventuelle siruper og ekstra sukker for å få et sunnere og magrere valg.

Kjersti, journalist:

GRESK YOGHURT

  - Jeg spiser det med bær, banan eller druer når søtsuget blir for stort. Faktisk er jeg blitt helt avhengig av å ha det i skapet. Trenger ikke spise mye heller, men alt behov for sjokolade forsvinner etterpå. Bruker det også i smoothies!

Ernæringsrådgiveren kommenterer:

 - Gresk yoghurt har blitt ekstremt populært de siste årene og det finnes mange varianter på markedet. Yoghurt er et fint produkt til å få i seg mer av blant annet kalsium og B-vitaminer, og gresk yoghurt har ofte et litt høyere proteininnhold enn tradisjonell yoghurt. Men vær klar over at det kan være store forskjeller på innholdet av tilsatt sukker i de ulike variantene.

Helle, journalist:

HAVREGRYN

 - De kjedelige gryna er morsommere enn man tror... Jeg lager havregrøt til barna, gjerne med honning på toppen, putter havregryn i vaffelrøren eller pannekakerøren, spiser havregryn med melk og frukt eller har grynene i yoghurten, sammen med mandelflak og blåbær. Havregryn er både godt og mettende, inneholder mange gode næringsstoffer og er ikke minst ganske rimelig. Jeg syns lettkokte havregryn er best og enklest selv om de store havregrynene er hakket sunnere.

Ernæringsrådgiveren kommenterer:

 - Havregryn er rett og slett det man kan kalle naturlig supermat. Disse grynene har mange helsemessige gevinster og kan brukes til så mangt. Blant annet bidrar havregryn til en langsom blodsukkerstigning som gir deg en langvarig metthetsfølelse og en god fordøyelse. Matvaren inneholder flere viktige vitaminer og mineraler som blant annet sink, jern, magnesium, tiamin samt kostfiber. Små og store havregryn har samme næringsinnhold, men de store grynene blir sett på som det beste valget fordi fordøyelsen da må jobbe mer for å hente ut næringen av kornene. Havregryn kan også gjerne brukes til å lage havremel som du kan bruke for å øke innholdet av de gode næringsstoffene i for eksempel pizzadeig, kaker, vafler og bakst.


Silje, journalist og ernæringsfaglig rådgiver:

FRUKT, BÆR, VANILJEKESAM

- Jeg har alltid frukt og bær tilgjengelig i kjøleskapet, og bruker dette til både snacks, mellommåltid, på havregrøten og i smoothies. En annen favoritt er vaniljekesam med fryste bær som du har i en skål, dryss over litt søtningsmiddel eller sukrinmelis og kjør noen i sekunder i mikrobølgeovnen og rør rundt. Da får du en herlig iskremlignende bærdessert som smaker himmelsk!


Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

NA blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN