HANDLELISTE: En boks med tunfisk, eddik, ekte majones, økologiske egg, brokkoli, avokado og mørk sjokolade med over 70 prosent kakao er bare noen av tingene du bør sørge for å ha i huset.
HANDLELISTE: En boks med tunfisk, eddik, ekte majones, økologiske egg, brokkoli, avokado og mørk sjokolade med over 70 prosent kakao er bare noen av tingene du bør sørge for å ha i huset. Foto: Foto: Colourbox

Dette bør du ha i skapet

Sjekk Helle Bornsteins sunne handleliste.

(SIDE2):  - Mange spiser for mye karbohydrater, altfor lite grønnsaker, som regel bare til middag eller kanskje til lunsj. For lite proteiner, for lite fett, for mye bearbeidet mat, som ferdigmat, sportsbarer eller annen mat med tilsetningsstoffer, skriver Helle Bornstein i den nye boka si «Tren smartere».

Hun tilbyr nemlig kostholdsveiledning og dette er mange av «feilene» som går igjen hos folk flest.

HVA BURDE DU SPISE MER ELLER MINDRE AV?

DISKUTER UNDER

Dessuten spiser mange generelt for lite.

Den personlige treneren, med bakgrunn fra Norges Idrettshøyskole, er lidenskapelig opptatt av en sunn livsstil og driver treningssenteret Smart Trening i Oslo. Nå har hun skrevet boka «Tren smartere - trening, kosthold og livsstil for kvinner» og den er proppfull av praktiske råd, tips og oppskrifter på enkle og sunne måltider, i tillegg til en rekke smarte treningsøvelser.

Med seg har hun Vår Staude, Tone Damli og Sigrid Bonde Tusvik som viser sine smarteste treningsøvelser. Dette er bare noen av kjendisene Helle trener.

LES MER: - Ikke nødvendigvis en boost for forholdet å få barn

Helle Bornstein har med seg Vår Staude, Tone Damli og Sigrid Bonde Tusvik.


DETTE BØR DU HA I SKUFFER OG SKAP:

Kaldpresset oliven-, raps og linfrøolje
Kokosfett
Bokser med tunfisk
Bokser med fiskepålegg som makrell i tomat, peppermakrell, sardiner og laks
naturlig krydder og tørkede urter
Kokossukker og sukrin, eventuelt sukrinmelis
Fiberhusk
Johannesbrødkjernemel
Kakaonibs og kakaopulver
Ekte vaniljepulver
Chiafrø
Sjokolade med minimum 70 prosent kakao
Valnøtter, mandler og mandelmel
Sesamfrø og sesammel
Hasselnøtter
Linfrø
Solsikkekjerner
Gresskarkjerner
Eddik
Balsamicoeddik
Eventuelt proteintilskudd


I FRYSEREN:

Grønnsaker
Kjøtt, fisk og skalldyr, kylling og kalkunkjøtt
Knoker og bein til hjemmelaget kraft
Hjemmelaget kraft
Bær uten tilsatt sukker

GODE OPPSKRIFTER: Grønn mandag med spinatblader, agurk, sitron, selleri, brokkoli og ingefærrot. Kakaosmoothie med råkakaonibs, råkakaopulver, egg eller proteintilskudd, valnøtter, kokossukker eller sukrin, chiafrø, banan og vann. Frokostpannekaker med sesammel, johanneskjernemel, vaniljepulver og kokossukker eller sukrin.



I KJØLESKAPET:

Grønnsaker som er lette å bruke i hverdagen, som for eksempel spinatblader, sitron, ingefær, agurk, brokkoli, blomkål, persillerot, selleri.

Avokado
Bananer
Ekte majones
Egg, gjerne økologiske, som inneholder flere omega 3-fettsyrer enn vanlige egg
Meierismør (unngå margarin)
Et naturlig proteintilskudd med lavt innhold av karbohydrater
Rene kjøttpålegg
Fløte, rømme, creme fraiche, cottage cheese, tyrkisk eller gresk yoghurt naturell.
Gode, fete oster som parmesan, mozarella og feta
Eplesidereddik
Mandel- og havremelk

I boka til Bornstein får du en rekke gode oppskrifter på blant annet smoothies, mandelmelk, frokostpannekaker, smart mysli, ekte karbonader, smart pizza, fylte paprika, salat med villaks, hjemmelaget BOUNTY og sjokolademousse med bringebær og valnøtter.



Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN