BLOGG SHOUT Frupigaloppsreise: Krakow, dag 1 (0)
METTHETSFØLELSE: Hvilke av disse matvarene inneholder mest fiber? Test deg selv lenger ned på siden.
METTHETSFØLELSE: Hvilke av disse matvarene inneholder mest fiber? Test deg selv lenger ned på siden. Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

Det er faktisk ikke grovt brød som er sunnest her

Klarer du rangere etter fiberinnhold? Resultatet vil overraske deg.

(SIDE2):- Det er et sjokk for de fleste barn at nudler har lavere fiberinnhold enn hveteboller, skriver Nasjonalforeningen for folkehelse.

De lanserte for kort tid siden «Smart på mat», et nytt undervisningsmateriell til bruk i mat-og helsefag i barneskolen. Nettsiden skal hjelpe barn til å lære mer om kosthold og helse, gjennom blant annet oppgaver og quiz.

En av oppgavene på nettsiden er å rangere matvarer ut ifra fiberinnhold. Blant produktene er nudler, kjeks, Corn Flakse og grovt brød. Da vi var på lanseringen av «Smart på mat» på Ruseløkka skole, fikk barn i oppgave å rangere sukkerinnhold i drikke.

- Jeg er veldig overrasket over at sjokolademelken ikke har så mye sukker. Jeg trodde det var mye mer, sier Ruby (10).

Derfor er fiber sunt

Elevene fikk også i utfordring å rangere matvarer med mest og minst fiber. Barna synes det var vanskelig, og trodde blant annet grovt brød og nudler kom høyt opp med tanke på fiberinnhold.

Fiber er bra for kroppen fordi det blant annet gir jevnt blodsukker, noe som gir bedre overskudd og prestasjon. Fiber reduserer også risiko for hjerte-og karsykdom, og det er bra for fordøyelsen.

Her kan du teste deg selv (Se svaret nedenfor bildet)

Det er Nasjonalforeningen for folkehelsen som står bak smartpåmat.no. Nettsiden er rettet mot 5-7.trinn og er et digitalt undervisningsmateriale til mat-og helsefaget.

Her er fibersvaret

Produktene med mest kostfiber - rangert fra mest til minst: Mandler, grovt knekkebrød, grovt brød, Corn Flakes, hvetebolle, kjeks og nudler.

De beste kildene til å få i deg fiber er blant annet grønnsaker, grovt brød, fiberrike frokostblandinger, frukt og nøtter.

Gjennomsnittlig daglig inntak av kostfiber er omtrent 20 gram hos kvinner og 25 gram hos menn. Det bør øke til henholdsvis 25 og 35 gram per dag, skriver Helsedirektoratet på sin hjemmeside. Økningen bør skje i form av naturlig fiberrike matvarer, som grove kornvarer, poteter, grønnsaker, frukt, bær og nøtter, påpekes det videre. Grovt brød inneholder 2–3 ganger så mye kostfiber som hvitt brød

LES BRØDSAKENE:

Hva er sunnest av polarbrød og grovbrød?

8 grunner til å elske brød


Her kan du se hvordan det gikk når barna rangerte sukker i drikke:

Det er også overraskende mye sukker i frokostblandinger:

Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.