Ny forskning antyder at kosttilskudd kan senke levealderen.
(SIDE2): Det er Goran Bjelakovic og kollegaer fra Rigshospitalet i København som har kommet fram til det oppsiktsvekkende resultatet, skriver forskning.no.
- Øker dødeligheten
De har gått igjennom hele 68
tidligere undersøkelser av hva tilskudd av betakaroten, selen og vitamin A,
C og E har å si for hvor tidlig folk dør. Undersøkelsene inkluderte i alt
232.606 mennesker.
- Betakaroten, A-vitamin og E-vitamin, gitt hver for seg eller sammen med andre antioksidanttilskudd, øker dødeligheten, skriver forskerne.
Konsekvenser for folkehelsa
De samlede resultatene av disse
undersøkelsene viste at tilskudd av betakaroten var assosiert med sju
prosent økning i dødeligheten. De tilsvarende tallene var 16 prosent for
A-vitamin og fire prosent for E-vitamin.
- Tatt i betraktning at 10 til 20 prosent av den voksne befolkningen i Nord-Amerika og Europa, altså 80 til 160 millioner mennesker, kanskje bruker de disse produktene, kan konsekvensene for folkehelsa være omfattende, hevder forskeren.