En god nyhet på mandagsmorgenen.
(SIDE2:) Kaffe og te minsker risikoen for diabetes 2. Det mener australske forskere ved universitetet i Sydney.
Mer fra Side2. no: Sjekk forsiden nå
Et lite skår i gleden er at det er koffeinfri kaffe som fungerer best som beskyttelse, skriver Dagens Nyheter. Årsaken er at det ikke er koffeinet i kaffen som virker beskyttende, men magnesium og andre stoffer som drikken inneholder.
LES OGSÅ: Ikke edru av kaffe
Mer en 500.000 voksne fra Sverige, Japan, USA og Storbritannia har deltatt i forskningen som publiseres i Archives of Internal Medicine.
LES OGSÅ: Derfor drikker du kaffe
Mer kaffe og te gir bedre beskyttelse mot diabetes. Samtidig er ubegrensede mengder med kaffe skadelig for deg på annet vis så det er ikke å anbefale. Blant annet kan koffein gi høyt blodtrykk og det er ikke bra om du er disponert for hjerte- eller karsykdommer.
Tre til fire kopper kaffe om dagen vil antakelig minske risikoen for diabetes. Og er den koffeinfri er det altså enda bedre.
SJEKK OGSÅ: Side2 tester kakao