Kan øke risikoen for kreft.
(SIDE2): Det er en utbredt sannhet at sunnere kosthold og livsstil generelt kan redusere risikoen for kreft.
Siste nytt fra Side2, besøk forsiden her!
Dette kan du gjøre i hverdagen
En sunnere livsstil innebærer også et redusert sukkerinntak, noe Fedon A.
Lindberg også utdyper. Vanlige mennesker kan forebygge faren for kreft i
dagliglivet, blant annet ved å holde blodsukkeret mer stabilt:
- Kutt brusen
- Det aller viktigste er å redusere deres inntak av sukker og stivelse. Det
betyr å slutte med sukkerholdig brus, redusere kraftig juice og heller spise
to porsjoner frukt om dagen, unngå godteri ofte, mat med fint mel (bakst,
fint brød) og heller velge karbohydratredusert brød, kutte ned på poteter,
ris og pasta og heller øke inntaket av belgfrukter (linser, bønner, erter,
kikerter), grønnsaker, frø, nøtter, avocado, oliven- og rapsolje, fet fisk
og proteinrik mat som fisk/skalldyr, fjærkre, kjøtt og egg, sier han til
Side2.
- Det er like viktig å mosjonere daglig og redusere stressnivået eller mestre stress ved hjelp av for eksempel meditasjon eller yoga, avslappende musikk og så videre og sove nok, det vil si syv til ni timer daglig, fortsetter Lindberg.
Indikerer sammenheng mellom høye blodsukkerverdier og kreft
Personer med høye blodsukkernivåer har større risiko for å utvikle kreft, det
skriver nettstedet NHS.
Statistikken er basert på forskningsresultater som indikerer en sammenheng
mellom høye blodsukkernivåer og økt risiko for visse typer kreft, det etter
å ha fulgt en rekke personer over en tiårsperiode.
Studien ble utført av Doktor Tanja Stocks og kolleger ved Umeå Universitet i Sverige og er publisert i det medisinske tidsskriftet «PLoS Medicine». Undersøkelsen ble gjort blant 275 000 kvinner og 275 000 menn fra Norge, Sverige og Østerrike. Ingen av deltakerne hadde hatt kreft tidligere, og forskerne målte blodsukkeret deres flere ganger for å kartlegge risikoen for å utvikle kreft.
Mye spiller inn
Selv om resultatene fant en korrelasjon mellom høye blodsukkerverdier og økt
kreftfare, er det også en rekke andre faktorer som spiller inn for
utviklingen av kreftsykdom. Livsstil, gener og andre medisinske anliggender
er også viktige årsaker, og ble ikke tatt høyde for i denne studien.
Resultatene indikerer også kun en sammenheng mellom høyt blodsukker og
risiko for visse krefttyper, men kan ikke trekke konklusjoner om at det ene
forårsaker det andre.
Diabetesmedisin mot kreft
Høyt blodsukker forekommer gjerne også hos mennesker med diabetes, enten over
tid eller forbigående. Ifølge Fedon.no
tyder stadig ny forskning på at diabetespasienter som tar diabetesmedisinen
metformin har mindre sannsynlighet for å få kreft. Dette samtidig som at de
har bedre resultater av behandlingen dersom de får kreft, enn de som ikke
tar denne medisinen. Fedon A. Lindberg utdyper:
- Som indremedisiner, er du i den oppfatning av at diabetesmedisin faktisk kan ha en reduserende effekt i forhold til kreft?
- Ikke hvilket som helst diabetesmedisin. Faktisk vil diabetesmedisiner som øker insulinutskillelsen (såkalte sulfonylurea) eller de store dosene insulin i sprøyteform som type 2 diabetes pasienter ofte anvender (fordi insulinet ikke virker godt nok hos disse) medføre økt kreftrisiko, men økt blodsukker i seg selv ser ut til å være en viktig risikofaktor for flere krefttyper. Medikamentet metformin som bedrer insulinfølsomheten i kroppen og da klarer å senke samtidig både blodsukkeret og insulinet, vil kunne redusere risiko for kreft, men vi trenger flere studier.
Også for dem uten diabetes
- Å ta diabetesmedisin for å redusere risikoen for kreft gjelder vel kun
personer som har fått påvist diabetes?
- Generelt skal personer uten diabetes ikke ta diabetesmedisin. Men det finnes situasjoner hvor det kan være aktuelt uten diabetes. Det gjelder igjen medikamentet Metformin. Det anvendes allerede ved PCOS (polycystisk ovariesyndrom, 6 prosent av voksne norske kvinner, som har uregelmessig menstruasjon, nedsatt fertilitet og økt hårvekst i ansikt, hender og delvis kropp), men også hos dem som har nedsatt glukose toleranse, det vil si et forstadium til diabetes. Metformin viser seg å kunne redusere risiko for utvikling til diabetes hos disse med ca. 35 prosent, samtidig som det hjelper med en vektreduksjon på ca. 3-4 Kg. I utlandet anvendes nå Metformin som et antialdringsmedikament, nettopp fordi det reduserer to viktige faktorer som bidrar til raskere aldring, nemlig økt blodsukker (selv innenfor det normale) og økt insulin.
Følg Side2 på Facebook - klikk her!