HJELPER IKKE: Knasking av C-vitaminer beskytter ikke mot forkjølelse.
HJELPER IKKE: Knasking av C-vitaminer beskytter ikke mot forkjølelse. Foto: Scanpix ( SCANPIX )

C-vitaminer hjelper ikke

Beskytter ikke mot forkjølelse, hevder tyske forskere.


(SIDE2): I disse influensatider er det nedslående nyheter for nordmenn som sliter med tett neste og vond hals.

Det tyske instituttet for kvalitet og effektivitet innen helsevern (IQWiG) har kommet fram til at C-vitaminer ikke hjelper mot forkjølelse, skriver NTB.

Ingen virkning
IQWiG har analysert en rekke forsøk som er utført av Cochrane Collaboration i Storbritannia, der over 11.000 forsøkspersoner har spist C-vitaminpiller.

Forsøkspersonene som begynte å ta høye doser med C-vitaminer straks en forkjølelse meldte seg, ble verken mindre syke eller raskere friske enn dem som spiste såkalte placebopiller som ikke inneholdt C-vitaminer.

De som spiste høye doser med C-vitaminer alt før de ble forkjølet, reduserte sykdomstiden med under en dag på årsbasis.

Kan gi diaré
De tyske forskerne advarer derfor folk mot å knaske C-vitaminer og gjør oppmerksom på at den anbefalte dosen per dag bare er på 0,1 gram.

Til tross for dette selges det piller som inneholder hele 1 gram C-vitamin, noe kroppen uansett ikke greier å ta opp. De kostbare vitaminene skilles da ut i urinen.

Mye C-vitamin kan også forårsake diaré, særlig blant barn og eldre, advarer de tyske forskerne.




Del på Facebook

Les også:

SVERRE GOLDENHEIM:

- Jeg elsker å sjokkere

MED TAU RUNDT HALSEN: Bildet, som viser selen som spiser en rødspette, avslørerogså tauet som dyret har rundt halsen.

Denne selen vekker bekymring

Det som først så ut som en morsom sak, viste seg å være en mer trist affære.

- Vi er så forelsket

Sandra Lyng Haugen tok med kjæresten på Moods of Norway-visningen.

Valen spyr av en av disse

Kristian Valen innrømmer at han avskydde å spille en av sine nye karakterer.


Vil du ha mer SiDE2-stoff? Følg oss på Facebook! Følg SiDE2 på Facebook: