- Overdrevent inntak av Coca-Cola kan føre til lammelser i musklene.
(SIDE2): Men det kan også være at du bare får en mild svakhet i musklene, skriver BBC.
Årsaken til dette er at drikken kan føre til at kaliuminnholdet i blodet synker til et farlig lavt nivå, skriver legene i tidsskriftet «International Journal of Clinical Practice».
Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!
Lammelser i lungene
Legene forteller den merkelige historien om en strutsebonde i Australia som
trengte øyeblikkelig hjelp mot lammelser i lungene etter å ha drukket fire
til ti liter cola om dagen. Han ble helt frisk, men ble rådet til å kutte
ned på inntaket av cola.
Et annet eksempel dreide seg om en gravid kvinne som regelmessig drakk omkring tre liter cola daglig i løpet av de siste seks årene. Hun klagde over trøtthet, dårlig matlyst og vedvarende oppkast.
Elektrokardiogram avslørte at hun hadde uregelmessig hjerteslag, som muligens var forårsaket av det lave kaliuminnholdet i blodet. Da hun sluttet å drikke så mye cola, ble hun helt frisk.
Ikke uvanlig
Forskerne mener disse tilfellene ikke er avvikende og at mange mennesker
risikerer å få problemer på grunn av inntaket.
- Vi har all mulig grunn til å tro at dette ikke er uvanlig. Med aggressiv markedsføring, med større størrelser på brusen og virkningene av koffein og avhengighet. Det er liten tvil om at titalls millioner i industrilandene drikke minst to til tre liter cola daglig, sier lege Clifford Packer ved Louis Stokes Cleveland VA Medical Center i Ohio til BBC.
FOR HØYT INNTAK: Én av dem som ble omtalt i forskningsrapporten drakk opp mot ti liter cola daglig. Det er over seks 1,5 liters flasker om dagen.
Foto: ScanpixForfatteren av forskningsrapporten, lege Moses Elisaf, ved universitetet i Loannina i Hellas mener det virker som at nedsatt kaliuminnhold i blodet kan bli forårsaket av for høyt inntak av tre av de mest vanlige ingrediensene i coladrikken – glukose, fruktose og koffein. Ifølge Elisaf har ikke hver av ingrediensenes individuelle rolle til nedsatt kaliuminnhold i blodet blitt undersøkt, og det kan variere fra pasient til pasient.
- I de fleste tilfellene vi så på, så det ut til at koffein spilte den viktigste rollen, sier Elisaf.
Men til tross for dette mener han også at cola uten koffein også kan føre til nedsatt kaliuminnhold i blodet fordi fruktosen de inneholder kan føre til diaré.
Mener det er trygt
For høyt forbruk av cola har allerede blitt sett i sammenheng med fedme,
diabetes og problemer med tenner og skjelettet.
Fabrikantene insisterer på at produktene er trygge når man nyter det med måte.
- Eksemplene brukt i denne forskningen er alle veldig ekstreme tilfeller. Moderat inntak av cola er fullstendig trygt og man kan fortsette å nyte slike drikker som en del av et balansert kosthold og en aktiv livsstil, sier en talskvinne ved British Soft Drinks Association.