Kan dette virkelig være sant?
(SIDE2): Ingenting er vel så gledelig lesning som når forskere antyder at tilsynelatende usunne fristelser egentlig er supersunne og direkte bra for oss. Sjokoladens helsebringende effekter er for lengst pugget, det samme er morgenkaffens positive sider.
Mindre opp i vekt
Nå foreslår Portugisiske forskere at rødvin kan hjelpe til med å forhindre
vektøkning, det skriver Marie
Claire. Eksperimenter gjort ved Porto Universitet viser at dyr som ble
gitt rødvin gikk betydelig mindre opp i vekt over en åtte ukers periode enn
dyr som levde på samme måte, men som ikke fikk vin.
Kjemisk årsak
Nøkkelen kan ligge i en kjemisk reaksjon som oppstår naturlig i rødvin, og
som øker østrogennivåene i kroppen. Østrogen er et hormon som spiller inn på
fettets metabolisme, og fettets gang i kroppen.
Lev lengre med røde vindruer
Røde vindruer dukket nylig opp på en liste over de 20 matvarene som visstnok
skal gi deg lengre liv, ihvertfall om vi skal tro næringsforskeren Gary
Williamson. På listen figurerer godsaker som mørk sjokolade, kaffe,
bringebær og blåbær, og på 17. plass finner vi de røde vindruene.
Les hele saken: Lev lenger med kaffe og sjokolade
Siste nytt fra Side2, besøk forsiden her!