Det er stor forskjell på omega-3 fra fisk og fra planter.
(SIDE2): - Omega-3 fra planter er ikke i nærheten av å ha samme gunstige effekt på helsen som omega-3 fra fisk og sjømat, sier forskningssjef Livar Frøyland i Nifes, Nasjonalt institutt for ernærings- og sjømatforskning. Det melder nyhetsbyrået Newswire på oppdrag fra Lerøy.
Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!
I butikkhyllene finner vi for eksempel knekkebrød med linfrø, som ifølge produsenten er naturlig rikt på omega-3 fettsyrer.
- Men helsebevisste forbrukere tar feil hvis de tror de kan bytte ut fisken med et knekkebrød drysset med linfrø, sier Frøyland.
(Artikkelen fortsetter under bildet)
LINFRØ: Disse frøene er proppfulle av omega-3, men du får mye mer fra fet fisk.Du må nemlig sette til livs enorme mengder linfrø for å dekke kroppens behov for omega-3. Svenske Dagbladet har regnet ut at du må spise 311 skiver knekkebrød med linfrø for å få like mye omega-3 som fra en liten sildebit på 25 gram.
- Omega-3 fra planter har nok en viss effekt, men det er som en dråpe i havet i forhold til omega-3 fra fisk. Vi kan ikke sette likhetstegn mellom omega-3 fra planter og fisk, sier Frøyland.
Omega-3 finnes i all sjømat, men det er mest av den i fet fisk. Dagsbehovet for en voksen person er på 2-3 gram omega-3.
Ett gram finner du i:
25 gram sild
35 g makrell
50 g laks
Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!