Gå til hovedmeny Gå til hovedinnhold

Britiske forskere advarer unge mennesker mot helgefylla. De mener den kan skade hukommelsen i årevis etterpå.
(SIDE2:) Ny forskning viser at hukommelsen til tenåringer som drikker svært mye over kort tid svekkes før de når 20 års alder.
Hjernen under utvikling
Forskerne mener at tenåringer har verre av helgefylla enn eldre mennesker
fordi hjernen fremdeles er under utvikling i denne alderen, skriver The
Daily Mail.
- Det er indikasjoner på at å drikke mye på kort tid gjør skade på deler av hjernens hukommelses, sier psykolog Thomas Heffernan ved Northumbria University til avisen.
Gjorde et langt dårligere
Undersøkelsen har tatt for seg tenåringer i alderen 16 til 19 år. Blant annet
ble ungdommene som var vant til å feste i helgene og de som sjelden gjorde
det bedt om å delta i et minnespill. Dataspillet ba deltakerne gå ned en
virtuell gate og huske på detaljer og utføre oppgaver på veien.
De som gjerne tok seg en fest i helgene og drakk mye hadde langt større problemer med kortidshukommelsen enn sine mer sunne brødre og søstre.
BBC News melder at de første symptomene er at man glemmer ting lett og lett kan virke litt fraværende.