Mer enn halvparten av gravide norske kvinner har et høyere sukkerinntak enn anbefalt.
(SIDE2): - Vi er bekymret for sukkerinntaket. Gravide får i seg 50 prosent mer sukker enn det som er forsvarlig. Usunn mat fortrenger den sunne maten, sier Helle Margrete Meltzer ved Folkehelseinstituttet.
Hun opplyser at leskedrikk er en vesentlig kilde for sukker. Helsemyndighetene anbefaler at sukkerinntaket ditt ikke bør utgjøre mer enn 10 prosent av energiinntaket.
Årsak til sykdom
Sukkerinntaket og kostholdsvaner blant gravide norske kvinner er bare noen av
temaene i «Den norske mor og barn-undersøkelsen» (MoBa). Utdrag av studien,
som skal omfatte 100.000 svangerskap, ble presentert torsdag.
I undersøkelsen, som startet i 1999 og skal vare i mange år framover, bidrar mor, far og barn med biologisk materiale, og de voksne svarer på flere spørreskjemaer. Hovedmålet er å finne årsakene til sykdommer.
- Vi er og blir det mor spiste i svangerskapet vårt. Det er veldig spennende, og skummelt, sier Meltzer, som presenterte kostholdsvaner blant gravide norske kvinner i dag.
Hun er bekymret over økt overvekt blant kvinner i fertil alder. Overvekt og fedme blant kvinner i fertil alder har økt 2-3 ganger i løpet av en generasjon. Andelen barn med høy fødselsvekt har økt jevnt de siste 20 - 30 år. Det vil si at et av fem barn veier over fire kilo, og nær et av 20 barn over 4500 gram.
Dette medfører til økt risiko for svangerskaps- og fødselskomplikasjoner.
For mye brus
Når det gjelder inntaket av sukker har det økt jevnt gjennom de siste 50
årene, men har flatet ut de siste årene. I 1950 var inntaket av sukkerholdig
drikke 9 liter per person i året. I 2006 ble det drukket cirka 100 liter per
person.
Studie fra Aker sykehus viste at inntaket av sukker utgjorde mer enn 10 prosent av energiinntaket hos hele 38 prosent av de gravide. Av dem under 25 år hadde 60 prosent et sukkerinntak som var over 10 prosent av energiinntaket. Det er økt risiko for svangerskapsforgiftning blant kvinnene med høyt sukkerinntak.
- Vi er heller ikke fornøyd med at det er mindre inntak av poteter, brødmat og fisk, påpeker Meltzer.
Vi er og blir det mor spiste i svangerskapet vårtHelle Margrete Meltzer |
En oversikt over matvarer blant kvinnene studien, viser nemlig at inntaket av kjøtt er tre ganger så høyt som inntaket av fisk.
- Dette er helt nytt, og vi ønsker å gjøre noe med dette.
Positive vaner
Selv om gravide norske kvinner har et høyt sukkerinntak, er det også en rekke
positive trekk i kostholdet til befolkningen under svangerskapet.
Meltzer er spesielt fornøyd med at kostens fettinnhold har gått ned de siste 30 – 40 årene, samt reduksjon på mettet fett og trans fett. I tillegg har forbruket av grønnsaker og frukt økt betydelig.
- De fleste endrer seg i positiv retning. Mange er flinke til å ikke røyke, og ikke drikke kaffe, sier Meltzer som noen eksempler.
Kvinner spiser 33 prosent mer grønnsaker under svangerskapet, fruktinntaket øker med nærmere 61 prosent og 40 prosent drikker mindre kaffe når de går gravide. 13, 6 prosent oppgir at de sluttet helt med kaffe, og 31, 8 prosent bruker ikke kaffe.
Andre positive trekk er inntaket av kosttilskudd, der 81, 4 prosent oppgir at de tok ett eller flere tilskudd. I hovedsak tar kvinner Omega 3-fettsyrer (tran), noe Meltzer sier de er fornøyde med.
Les sakene:
Brus er en kaloribombe
FØLG MED PÅ VÅRE HELSESIDER HER.
Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her