FARLIG TREND: Å trene er bare fint, men det enorme kroppsfokuset sosiale medier blant annet bidrar med gjør særlig unge jenter enda mer utsatt for at sunt blir for sunt.
FARLIG TREND: Å trene er bare fint, men det enorme kroppsfokuset sosiale medier blant annet bidrar med gjør særlig unge jenter enda mer utsatt for at sunt blir for sunt. (Foto: Colourbox)

- Muskeltrenden rammer stadig yngre

«Strong is the new skinny» - Unge stresser for å få trent nok, sier helsesøster.

(SIDE2):  - Jeg ser mer muskler på en del jenter og jeg hører om mer stress for å få trent nok, sier helsesøster Anne Holter Bentzrød til Side2.

Hun jobber på helsestajon for ungdom og studenter i Ås og er også helsesøster og rådgiver på nettstedet UNG.no.

Bakgrunnen er den nye treningstrenden som viser at stadig yngre jenter og gutter vil bygge muskler, og bli sterke. De er opptatt av styrketrening, muskler og kosthold.

«Strong is the new skinny» er et slagord som stadig blir brukt i sosiale medier.

Helsesøster Anne Holter Bentzrød er bekymret for jenter som stresser med å trene nok i hverdagen.

Eksperter har allerede vært ute å advart mot den nye trenden.

 - Når de blir så hektet på trenings- og spiseregime får mange belastningsskader, og de får et unormalt forhold til egen kropp og mat. På sikt kan det føre til alvorlige helseskader, sa professor ved Norges idrettshøgskole, Jorunn Sundgot-Borgen til NRK,

Hun blir daglig kontaktet av urolige foreldre, kjærester eller venner til jenter som trenger hjelp for å komme seg ut av det.

Bekymret over kostholdet

Helsesøster Anne Holter Bentzrød mener trenden gjør seg gjeldende hos stadig yngre.

 - Jeg syns jeg ser at trenden gjør seg gjeldende hos stadig yngre også. I tillegg bekymrer det meg at kunnskapen om kosthold er dårlig hos mange, samtidig som de har stort fokus på trening. Dette gjelder også gutter. Blant noen er det også en del idealisme om å spise selektive varianter som vegetarkost og lignende og da blir det ekstra vanskelig å balansere kost og trening. 

Bentzrød forteller at mange unge studenter særlig kan leve på pasta eller veldig ensidig kost og i tillegg trene mye.

 - En oppfordring fra meg er å ikke begynne å tulle med maten. Spis vanlige gode måltider og behold måltidsrutinene.

SPEIL SPEIL PÅ VEGGEN DER: I de fleste treningssentre rundt om ser man treningsfantaster løfte vekter foran speilveggen.


 - Muskler og fettprosent var alt

Bloggeren Dedication, Kristine Økern har vært åpen med sine spiseforstyrrelser. Hun har en stund blogget om sitt komplisert forhold til mat, kropp og trening.

Hun ville bli sunnest mulig og forteller at muskler og fettprosent var alt!

LES HENNES BLOGGPOST HER

 - Det er en hårfin balanse mellom det å være sunn og for sunn, sier helsesøster Bentzrød.

Og særlig når kroppsfokuset har nådd nye høyder i sosiale medier.

 - Kroppsselfies og treningsbilder av rumpa, musklene i et spesielt lys eller lignende er blitt veldig vanlig og det er klart man er mer utsatt og sårbar da. Det å se på seg selv på bilder og i speilet til enhver tid er ikke en sunn trend. Det er også lett å bli utsatt for kritikk, når man legger ut mye bilder av seg selv i sosiale medier. Dette i tillegg til press om å gjøre det bra på skolen eller prestere på andre måter kan bli for mye. Det å utvikle en spiseforstyrrelse henger ofte sammen med et dårlig selvbilde og det å utsette seg for press på sosiale medier i tillegg vil selvsaght være med på å forsterke følelser knyttet til selvbildet.

Bentzrød forteller at jenter er mer sårbare enn gutter og forteller at det ofte er de «flinkeste» jentene som også blir utsatt for spiseforstyrrelser.

 - Jeg ser også at mange jenter, som er sunne, flotte og oppegående jenter vil fikse på kroppen sin. Så fort de fyller 18 år så er det mange man ikke engang hadde trodd ville tatt silikonpupper, som får utført dette. De fikser ikke alltid så mye, men legger inn litt silikon. Det er en trist utvikling at det er blitt mer sosialt akseptert å få «designerkroppen».

Det er nemlig slik at vi kan ikke alle ha modellkropper, vi er ulikt bygd det bør heller være fint at vi alle er ulike. 

 - Det er vanskelig å si om det kommer en motvekt til dette. Det har vært noen forsøk på dette, men det har liksom ikke slått helt til. Bentzrød sikter til  jenter som prøver å finne sin helt egne stil og for eksempel jentegruppa som har bloggenuperfektejenter

TRENINGSSELFIE: Det er blitt populært å ta en selfie når man går på trening. Ikke bare av ansiktet, men også rumpa, definerte muskler eller magen.


 - Sterk og slank

Spørresiden Klara Klok har barn og ung i aldersgruppen 10 - 25 år som hovedmålgruppe. De gir informasjon om blant annet kropp og helse.

 - Et kjapt søk viser at vi har over 20.000 spørsmål i kategorien kosthold og trening siden 2008. Her er det selvfølgelig mange forskjellige typer spørsmål, men det har vært en mer dreining på dette med sterk og slank de siste årene, sier leder Cathrine Holm til Side2.

Hun opplyser at de bare har rundt 70 spørsmål som inneholder ordet ortoreksi, men presiserer at dette er ikke et ord som ungdom selv bruker.

 - Et søk på spiseforstyrrelse og trening gir ca 4000 spørsmål og svar. Drar man inn selvfølelse i dette, vil det være enda flere spørsmål.

Her er noen av ungdommenes egne spørsmål om kropp og trening hentet fra spørresidene UNG.no og Klaraklok.no:

Hvis du ikke spiser noe, og trener 2 ganger til dagen går du ned i vekt då?

Jente, 15 år

Jeg har trent veldig lenge nå, omtrent siden september, og har gått mye ned i vekt. Jeg har mistet fett og lagt på meg muskler, men jeg likevel ikke er helt "der" enda. Siden jeg har bygget muskler, hadde det jo vært veldig gøy at de vises også, så nå er mitt nye mål å få en mer markert kropp med markerte muskler, men jeg lurer på hvordan jeg skal få til dette framover mot sommeren? Jeg vet det er ganske kort tid til sommeren, men jeg vet man kan få til ganske mye på kort tid, bare man går skikkelig inn for det (noe jeg gjør).

Før har jeg trent fire ganger i uka, men nå har jeg lagt til en dag til, slik at jeg trener fem dager i uken. Jeg har ikke trent fem dager i uken så lenge, har nesten nettopp begynt. Jeg gjør både styrke-og kondisjon på alle treningsdagene, hvor jeg starter med styrken først og avslutter med kondisjon. Jeg har begynt å prøve ut "supersett", som det heter. Det er nesten det samme som sirkeltrening, bare at jeg kun setter sammen to og to øvelser på to motsatte muskelgrupper. Jeg har like mange repitisjoner på hver øvelse, og gjør det i flere sett. Kondisjonstreningen har tidligere gått mer i ellipsemaskin ettersom jeg har dårlige knær, men nå har jeg heller begynt å sykle. Så hvis jeg trener veldig mye styrke en dag, pleier jeg som regel å avslutte med sykling i raskt tempo og høy motstand i omtrent 15-20 min. De dagene styrketreningen er mer moderat, som er omtrent to ganger i uken, kjører jeg på med intervalltrening på tredemølle. Da går jeg først i et par minutter, før jeg spurter i 30 sekunder og har pause i 15 sekunder. Dette gjentar jeg til sammen åtte ganger.

Jente, 16 år

Hei er en gutt på 13! jeg lurer på kan begynne med kreatin når jeg er så ung? er det noen aldersgrense? jeg trener 4 ganger i uken og gjort det i 3-5 år nå men merker ingen forskjell :( så derfor vil jeg begynne med kreatin. jeg vil øke muskelmassen og vekta. jeg er 1,74 høy og er 45 kg. så jeg lurer på kan jeg begynne med det nå når jeg er bare 13 år?? har bare spist egg, salat,fisk,kylling og melk men det hjelper ikke !! så hva mener en ekspert??

Hei Jeg trener 2 økter hver dag, og spiser etter det mye fisk og vann! Men jeg har likevel ikke six pack og muskler som northug og bjørgen og co.. hvordan skal jeg få mer muskler tydeligere?? armmuskler også..

Gutt, 13 år

Hei! Jeg og guttene har en konkurranse om å få den beste sommerkroppen. Så hvordan forbrenner jeg dette på magen? Har så lyst på six-pack!

Gutt, 16 år

Hei! Jeg har planer om å trene styrke for å bygge muskler. Jeg skal bruke ca alt du kan finne på ett treningsstudio. Akkurat nå er jeg 164cm høy og veier 50kg. Siden jeg ikke er ferdig utvokst, lurer jeg på om denne typen muskelbygging kan påvirke veksten på en negativ eller positiv måte.

Gutt, 15 år

Jeg har trent rumpe i litt over ett år. Målet var å få spretten rumpe og bli kvitt en liten slags valk under den ene rumpeballen. Trener ben 2 ganger i uken. Da trener jeg knebøy, utfall, markløft og apparater for ben. Trener med ganske tunge vekter og varierer med å løfte tungt med få repetisjoner og litt lettere med mange repetisjoner. Setter også inn noen kondisjons treninger innimellom, men er litt redd for å trene for mye kondis fordi jeg har hørt at man får mindre pupper av dette.

Jeg spiser også veldig sunt, men spiser som de fleste litt godteri i helgen.

Hva skal jeg gjøre for å få bort denne "valken" under den ene rumpeballen? Rumpa har blitt større og spretten med valken blir jeg aldri kvitt.

Jente, 16 år

Jeg er en jente på 16 år, 164cm høy og 49.2kg. Jeg har begynt å trene nesten hver dag i det siste (har tidligere trent 4-5 ganger i uka), og har gått ned 1.5 kg de siste tre månedene, til tross for styrketrening. Har også begynt å kutte litt på kake og godteri i hverdagen, og spise mer frukt og grønt. Mistet mensen for et og et halvt år siden og går nå på medisin for å få den tilbake. Veier jeg for lite, burde jeg prøve å gå opp i vekt? Hva burde jeg i så fall spise? Vil helst ikke opp i vekt, er veldig fornøyd med kroppen min slik den er nå :)

På forhånd takk :)"

Har nå gått ned til 48.4kg... Bør jeg gjøre noe?

Jente, 16 år


Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN