TA EN POTET: Aksel Gjerstad mener poteten kan brukes til mer enn bare tilbehør til middagen. Han tipser om å bruke poteter i blant annet brødbaking og annen bakst.
TA EN POTET: Aksel Gjerstad mener poteten kan brukes til mer enn bare tilbehør til middagen. Han tipser om å bruke poteter i blant annet brødbaking og annen bakst. Foto: Dania (Colourbox)

- Du kan aldri spise for mye poteter

Kjemiingeniør Aksel Gjerstad mener vi bør fokusere mer på mineraler i maten vi spiser.

(SIDE2):  «Matens hemmelighet er mineralene», skriver Aksel Gjerstad (64).

Han er utdannet kjemiingeniør og har i sitt yrkesaktive liv arbeidet med homøpati og naturmedisin. 

Mineraler i fokus

Nå er han aktuell med boka «Ernæringskoden» der han tar for seg de vitale mineralene i maten, hvor vi finner dem og hvordan vi skal bruke dem.

- Det er ungdomskildens sanne natur, mener kjemiingeniøren.

BOK OM MINERALER: Aksel Gjerstad (64) er utdannet kjemiingeniør og har skrevet boken «Ernæringskoden».

Gjerstad omtaler 12 ulike mineraler som for eksempel kalsium, jern, magnesium og kalium, og hva slags hovedoppgaver disse mineralene har i kroppen.

- Fokuser på mineraler. Det er ikke protein, fett og kullhydrater som bestemmer matens sunnhet, men noe som ikke kan ses, luktes eller smakes, nemlig proteiner og elektroner, står det i boka.

På atomnivå

Det er syrene vi skal passe oss for i ernæringsmessig forstand, skriver forfatteren og peker på eksempler som syreangrep på tennene og kroppens buffersystem.

Han påpeker at kroppen er utstyrt med dette buffersystemet for å takle ulike syreangrep, men Gjerstad mener at disse ikke nødvendigvis holder mål over lengre tid.

- Etter hvert vil det alkaliske (basiske), som beskytter oss, bryte oss ned, hevder han og nevner blant annet beinskjørhet, sprøhet i åreveggene og sviktende nervesystem.

64-åringen hevder ernæringskoden knekkes med det minste atom som finnes, nemlig hydrogenatomet. Han forklarer at hydrogen er til stede i alle sammenhenger på det ytre plan, og er således opphav til karbohydrater, fett og proteiner.

Videre skriver forfatteren at hydrogen er nøkkelgrunnstoffet i hele universet og at hydrogentes «skjulte liv» er helt avgjørende for mennesket når det gjelder ernæring. 

ROTGRØNNSAKER: Dette er sunn og næringsrik «ja-mat».

- På det ytre plan kan vi studere vekstene, og bestemme oss for å spise det ene eller andre. På det indre plan går vi helt ned på atomnivå, for å se hvordan all mat virker på dette indre planet - hvordan maten gir liv til biokjemien inni oss. 

Skryter av poteten

Gjerstad anbefaler folk å forsyne seg av det Norges flora og fauna har å by på.

- For nå har vi friskmeldt alt som kan spire og gro i hele Norge - fra fjell til strand, skriver han. 

Kjemiingeniøren mener at man blant annet skal spise rikelig med basedannede poteter og basedannede rotvekster ettersom disse nøytraliserer syrer.

- Av fem kilo poteter er fire kilo vann. Rent mineralvann, siden det er så mye mineraler i poteten. Disse mineralene er løst i vannet. Potetens kullhydrater er derfor «vannholdige» sammenlignet med for eksempel hvete. Samtidig må potetkullhydratene være av beste sort for menneskekroppen, siden poteten har vært mat for mennesker i nærmere 10.000 år, hevder Gjerstad i sin nye bok.

Noen av vekstene 64-åringen mener vi kan boltre oss i er forskjellige typer  rotgrønnsaker og ulike kålvarianter, poteter og krydderurter.

Anbefaler å spise denne maten

Når det gjelder meieriprodukter er det grønt lys for ost, melk, smør, fløte og rømme. Egg er også bra.

SUNT OG SMAKFULLT: Krydderurter er med på å gi måltidet et løft, både visuelt og smaksmessig.

Av animalske produkter anbefales svinekjøtt, men velg bort indrefilet og ytrefilet av storfe. Du kan også spise ulike type viltkjøtt, rype, gås og kylling. Gjerstad mener det er bedre å spise kjøttdeig fremfor karbonadedeig da kjøttdeigen inneholder mer bindevevsmineraler.  Av fisk og skalldyr kan man spise alt som er i pakt med tradisjonene.

Av drikke anbefales vann, mineralvann, melk og grønn te.

- Glem heller ikke drikker som svakt saltet buljong av kjøtt og fisk. Ofte kastes dette, men det er her mye av mineralene finnes, skriver kjemiingeniøren.

Gjerstad oppfordrer også til å bake brød og annen bakst med poteter i. Flere ganger skryter forfatteren av poteten og skriver følgende:

- Husk, du kan aldri spise for mye poteter. La poteten, sausen, stuingen eller råkosten dominere på tallerkenen, samtidig som han minner oss om at «alt med måte» er en god regel når det gjelder mat- og drikkeinntak. 

Dette mener kjemiingeniør Alf Gjerstad er ja-mat:

Fra planteriket: Potet, gulrot, kålrot, sellerirot, rødbete, nepe, jordskokk, reddik, persillerot, stangselleri, løk, purreløk, gressløk, hodekål, brokkoli, blomkål, grønnkål, sommerkål, savoykål, artisjokk, asparges, bladbete, persille, dill, fennikel, gulrotgress, ramsløk, vassarve, brennesle, skvallerkål, kvann, nepeblader og stangselleriblader, agurk, tomat, paprika, salatblader, frukt, bær, juice.

Krydderurter: hvitløk, timian, karve, bergmynte, brønnkarse, enebær, fjell-karse, koriander, basilikum (sommer) og løpstikke.

Meieriprodukter: ost, melk, smør, fløte og rømme.

Animalske produkter: Svinekjøtt med naturlig fettrand, småfe (lam, sau, geitekulling, geit, rådyr, hjort, elg, rein, hare, rype, gås, høns/kylling, fisk, egg, kjøttdeig av okse framfor karbonadedeig. (Kjøttdeig inneholder mer bindevevsmineraler).

Klassisk tidløs mat: Brennsnute, sodd, betasuppe, lys lapskaus, brun lapskaus, mårpølse, gryn-pølse, småstek, kjøttkaker, lever i fløtesaus, fårikål, lettsaltet lammekjøtt/sauekjøtt, lammekoteletter, lammestek, lammeskanker, fenalår og pinne-kjøtt.

Hva mener du om denne «Ernæringskoden»? Har du tro på det Aksel Gjerstad skriver?

Si din mening i kommentarfeltet under:

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

NA blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN