BLE SYK: Stian har begynt å trene igjen etter lange sykdomsperioder, men han er bevisst på å ikke presse seg selv for hardt og tenke at det han gjør nå er bra nok.
BLE SYK: Stian har begynt å trene igjen etter lange sykdomsperioder, men han er bevisst på å ikke presse seg selv for hardt og tenke at det han gjør nå er bra nok. Foto: Skjalg Bøhmer Vold (Sunkost)

- Å komme seg fra sengen til sofaen var et helvete

Stian gikk på en smell bare 26 år gammel. Les hans sterke historie.

(SIDE2:) Stian Lund Jakobsen (28) har, som han sier det selv, en tendens til å stille for høye krav til seg selv og presse seg for hardt. Det resulterte i et langt sykdomsforløp og en hverdag han aldri hadde sett for seg.

Sa alltid ja

Han er den fyren som har fullført utdannelser i tillegg til fulltidsjobb, alltid trent hardt, vært sosial og aldri sagt nei til noe.

 - Jeg har lett for å kjøre meg selv for hardt for å rekke alt jeg «må» og jeg ønsker å lære meg å akseptere «bra nok» i tillegg til å styrke kropp og sjel og gi meg selv anerkjennelse for det jeg oppnår, sier han til Side2 om grunnen til at han vil stille opp i Sunn fornuft-kampanjen i regi av Sunkost.

Stian er nemlig en av kandidatene som er med i «Sunn fornuft»- kampanjen til Sunkost, der han får et tilrettelagt kostholdopplegg og en treningsplan.

Helsekost-kjeden så etter deltakere med en sterk historie, som er representativ for flere.

- I tillegg var det viktig at de var selvhjulpne og tok ansvar for sin situasjon. Vi ønsket å bidra med verktøy gjennom trening og ernæring som kunne støtte Stian i den prosessen han er i, sier markedssjef i Sunkost Cathrine af Sandeberg til Side2.

AKTIV FRITID: Stian er aktiv og liker å sette seg mål, men etter mye sykdom trener han nå på en mer fornuftig måte enn tidligere.


Alt skulle bli perfekt

Stian har vært gjennom en kraftig kyssesyke med forstørret milt, kronisk utmattelsessyndrom og det ble også mistenkt at han hadde ME.

Da han var ferdig med bacheloroppgaven sin i pedagogikk ved Universitetet i Oslo, fikk han raskt jobb innenfor salg og tenkte at nå skulle alt «bli perfekt».

 - Jeg hadde ny jobb, jeg skulle tjene gode penger, hadde nytt bosted, det skulle bli en ny start. I tillegg ville jeg gjerne veie mindre, ta PT-timer, trene mer og gledet meg til å bli kjent med nye mennesker.

Slik gikk det ikke.

Istedenfor ble det nok et bostedskifte og ny jobb med stadig mer utvidet ansvar i en nystartet bedrift for Stian.

 - Det ble alt for mye jobbing og parallelt skulle jeg fortsatt rekke både PT-timene og alt det andre.

Han gikk på høygir hele tiden og trente for hardt, jobbet for mye og både sov og hvilte for lite.

Så kom smellen

Så kom den første smellen. Stian hadde fått kraftig kyssesyke med forhøyede verdier på lever og milt, samt meget svekket allmenntilstand.

 - I ukene før dette hadde jeg presset på meg en ullgenser, slik at ingen skulle se hvor mye jeg i realiteten svettet eller hadde gått ned i vekt. Så gikk jeg på jobb.

De siste dagene før han gikk til lege hev han etter pusten etter 100 meter, og han som var vant til å løpe en mil vanligvis.

Han ble sykmeldt og fikk beskjed om at han var alvorlig syk og måtte ta det helt med ro.

 - På den tiden kan jeg huske at bare det å komme seg fra sengen til sofaen var et rent lite helvete, for å si det mildt.

Stian kom seg etter sykdomsperioden og begynte å jobbe 50 prosent noen måneder senere.

- I realiteten betydde dette dobbelt så mye å gjøre med halvparten av tiden til rådighet. Fordi jeg følte meg mye bedre og det var mye å gjøre, var det vanskelig å gå hjem. Samvittigheten gjorde at jeg «måtte» bli igjen.

Det var nok samvittigheten som trengte å trene, ikke kroppen

Stian hadde lange perioder der det var nok å bare gjøre en ting om dagen, som å ta ut av oppvaskmaskinen.


 - Klarte så vidt å løfte armen

Han begynte også å trene litt igjen når han hadde noen fridager til disposisjon.

  - Dette var tungt, meget tungt, men det var jo også «naturlig» med tanke på at jeg hadde vært syk og helt utmattet for noen måneder siden. Sett i etterkant var det nok i større grad samvittigheten enn kroppen som «trengte» å trene.

Konsekvensen var at han 1. nyttårsdag for to år siden våknet opp gjennomvåt og utslitt.

 - Jeg klarte så vidt å løfte armen og orket verken lyd eller lys. Mat var det bare å glemme.

Ny sykmelding med diagnosen kronisk utmattelse ble gitt parallelt med at en ME-diagnose også ble vurdert.

 - Jeg ville ikke ha en diagnose på papiret for resten av livet. Jeg skulle rett og slett ikke være slik

 - En ting hver dag

 - Det ble fokus på noe så enkelt som «en ting hver dag». En dag kunne dette være så enkelt som å rydde ut av oppvaskmaskinen, den andre dagen å gå en kort tur. Da ble det hvile påfølgende dag eller de neste dagene. Alt var i realiteten en kraftanstrengelse jeg aldri noensinne har kjent maken til, forklarer han.

Stian gikk mange runder med ulike leger, diverse undersøkelser og følte seg  hjelpesløs i form av hva han kunne gjøre for å bli bedre.

 - Jeg var sliten, men orket heller ikke tanken på dag ut og dag inn på sofaen. Heldigvis ble jeg aldri motløs.

Etter lange perioder med hvile, gradert sykmelding og en streng kostholds- og diettplan merket han så smått endringer i energinivået og begynte også litt trening igjen.

- Jeg følte meg såpass bra at jeg kunne begynne å se for meg veien videre. Jeg begynte å trene crossfit og jobbet som lærervikar på en skole her i Oslo. På denne måten kunne jeg jobbe de dagene jeg følte meg bra og takke nei de dagene jeg ikke hadde overskudd.

Han fikk etter hvert fulltidsjobb på en tannlegeklinikk og i dag føler han at energien er nesten som før.

 - Jeg føler på mange måter at jeg er der jeg begynte, ny jobb, ny og oppusset leilighet, nye mål og topp motivert, sier han.

Men med ny lærdom i bagasjen.

 - Nå er jeg kanskje særlig motivert for å gjøre mer av det som er «bra nok». Ikke bare i form av trening og kosthold, men også generelt for å få en sunn kropp og en sunn livsstil uten en konstant streben etter «noe» og uten å gi meg selv anerkjennelse for jobben jeg gjør. Jeg innser vel at jeg på mange måter har vært et offer for dette selv og ønsker å ta lærdom av erfaringene mine, og muligens hjelpe andre, sier han.

 - Jeg tror «flink-pike-syndromet» vel så gjerne kunne vært kalt for for «prosjekt-perfekt-syndromet» .

 - Du er så flink at det nesten blir for mye for deg, sier Johanna Grønneberg om Stian.


PT Johanna Grønneberg har jobbet med Stian for å gi han et tilpasset treningsopplegg han kan følge.

Dette sier Johanna om Stian:

  - Du er veldig flink! Du er så flink at det nesten blir for mye for deg. Det er ikke noe galt i å være flink eller jobbe hardt og jeg kommer ikke til å fortelle deg at nå skal du slippe alt, ikke tenke så mye på å gjøre alt perfekt og bare slappe av – for det kommer ikke til å skje. I stedet for skal vi prøve å styre den energien over til noe annet og lære deg å være stolt av deg selv og kunne si «well done» til deg selv! Du har erfart hva du kan klare. Du har slitt med og mot en kropp som ikke har villet til tider, om det har vært kyssesyken eller andre ting. Men du har erfart hva din vilje og styrke kan Stian og det skal du alltid ha med deg. Er det noen som kan og bør gi seg selv en klapp på skulderen så er det deg.

Hun har lagt opp treningsøktene til Stian på en slik måte at de passer inn i hans hverdag.

  - Stian ønsker å jobbe med styrke og det jobber han med allerede når han går på treningssenteret. Det bør han fortsette med, men fordi han begynner i ny jobb er det fint med et program han kan følge hjemme.

Dette for at han ikke trenger å bruke all verdens av tid og de kan gjøres uten at han trenger å dra på treningssenteret. Disse øktene skal gi Stian god samvittighet for at treningen er utført uten et treningssenter eller masse tid til rådighet, forklarer Johanna.

Hun har lagt opp et treningsprogram basert på treningsformen Plyomind.

Det kan du lese mer om her: - Alle burde gjøre denne øvelsen


Balansen mellom for lite og for mye, er en utfordring for Stian, ifølge kostholdsrådgiver Helene Rask.


Kostholdsrådgiver Helene Rask har også gitt Stian noen råd om hvordan han på best måte kan få et sunt og fornuftig kosthold.

 - Stian sine utfordringer baserer seg mye på å finne balansen mellom for mye og for lite, valg av rene råvarer og nok påfyll gjennom dagen slik at han skal holde energien gjennom hele dagen. I tillegg har utstabilt blodsukker vært noe vi har hatt fokus på å få mer i balanse, sier hun til Side2.

Stian har nå mindre fokus på kalori-jaget og større fokus på rene råvarer kroppen har nytte og glede av, forteller Rask.

 - Gjennom bevisste matvalg vil også mye av søtsuget forsvinne. Boller, godis, brus og snacks hører til skrotdagen på lørdag, sier hun.

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!



Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

NA blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.