NOEN AV DE SALTESTE BARNEPÅLEGGENE: Påleggene på bildet over har alle et saltinnhold som overskrider grensen for «mye» salt i en matvare. Grensen er på 1.25 gram eller mer per 100 gram vare og i disse produktene er det fra 2 gram til hele 6,3 gram salt.
NOEN AV DE SALTESTE BARNEPÅLEGGENE: Påleggene på bildet over har alle et saltinnhold som overskrider grensen for «mye» salt i en matvare. Grensen er på 1.25 gram eller mer per 100 gram vare og i disse produktene er det fra 2 gram til hele 6,3 gram salt. Foto: Helle Nilsen (Mediehuset Nettavisen)

Her er de aller salteste påleggene til barn

Se hvordan dine favorittpålegg kommer ut i vår oversikt.

(SIDE2): Nordmenn spiser dobbelt så mye salt som anbefalt, og 70-80 prosent av saltet vi spiser kommer fra helt vanlig ferdigmat som brød, kjøttprodukter, ost og andre typer pålegg vi har på skiva kanskje hver dag.

 - Reduser mengde og hyppighet

 - For mange er det brød og pålegg som bidrar mest, sier ernæringsfaglig rådgiver med master i samfunnsernæring, Maren Kvalvåg i Somebody, til Side2.

Side2 har også kåret det sunneste pålegget og her var det makrell i tomat og egg som kom høyest på lista.

- Ha tallet 1.25 gram i hodet når du sjekker næringsdeklarasjonen, sier ernæringsfaglig rådgiver Maren Kvalvåg.

Grunnen er at vi nordmenn spiser mye brød med pålegg. Og enkelte pålegg er også ekstremt salte.

Barn skal ha i seg mindre salt enn oss voksne og fort kan det bli for mye salt. Særlig dersom barnet har et favorittpålegg som i tillegg inneholder mye salt.

LES OGSÅ: Vi ga barnet den samme maten i matboksen i ti dager - se hva som skjedde

  - Det anbefales at barn under 2 år maksimalt får i seg 0,5 gram salt per megajoule per dag, noe som tilsvarer 2,2 gram salt. Dette for å unngå at barn venner seg til et kosthold med et høyt saltinnhold, sier divisjonsdirektør for folkehelse i Helsedirektoratet, Linda Granlund til Side2.

 - Barn anbefales å få i seg mindre enn 2,2 gram salt hver dag, sier Linda Granlund i Helsedirektoratet.

Fra 2 år og opp til 9 år bør saltinntaket begrenses til ca. 3-4 gram per.dag.

 - Velg nøkkelhull

Mange av påleggene på listen under er sunne og flotte påleggsalternativer selv om de inneholder mye salt, men pass på å variere pålegg på skiva så det ikke kun blir salte varianter.

 - Husk at brødet man velger har veldig mye å si for totalinntaket! Både leverpostei og fiskepålegg har alternativer med Nøkkelhullet - disse kan det nok være lurt å velge for barna, sier Granlund til Side2.

Barn spiser mye forskjellige på skiva, men vi her har vi tatt for oss typiske barnefavoritter som leverpostei, makrell i tomat, gulost, brunost, salami, skinke og kaviar.

Vi påpeker at mange av påleggene som inneholder en del salt, er sunne og gode alternativer for barna, så det er ikke slik at man bør unngå  sunne og gode pålegg som kaviar eller leverpostei for eksempel. Men det kan være lurt å finne den med litt mindre salt dersom barnet ditt spiser mye av akkurat dette pålegget.

Kaviar med mindre salt: I disse kaviartypene er det mindre salt. Polarkaviar og Mildrøkt kaviar har et saltinnhold på 4,3 gram mens Kaviarmix inneholder 4,1 gram salt. Sammenlignet med Kavli 60 prosent torskerogn med sine 6 gram salt.Men den inneholder til gjengjeld også mer torskerogn.

Store forskjeller på ost

I gulost kan det også være en del forskjell i saltinnhold, den smørbare gulosten til Kavli, som mest sannsynlig er myntet på barn, inneholder 2,6 gram salt i 100 gram vare mot Synnøve-osten fra Berit Nordstrand med kun 0,9 gram salt.  Også lettere Jarlsberg og Norvegia fra Tine med henholdsvis 1 gram salt og 1,1 gram salt er gode ostevalg.

Vær bevisst på saltinnholdet: Velger du kaviar er typene over gode valg. Gulosten over er, etter det Side2 kjenner til, den med minst salt på markedet og makrellfilet i tomat inneholder kun 1 gram salt.

Se hvordan dine favoritter kommer ut på saltinnhold:

Mills Ekstra røkt kaviar: 6,5 gram salt

Mills original kaviar: 5,5 gram

Kavli kaviar 60 prosent torskerogn: 6 gram

Mills Polarkaviar: 4,3 gram

Stabburet Hakket makrellfilet i tomatsaus (tube): 1,7 gram

Gode saltråd til foreldre

 

Varier pålegget

Både av hensyn til saltinnhold og fordi det er viktig at barna får flere ulike typer mat.

Unngå hyppig bruk av salte påleggstyper

Påleggstyper som saltpølser/salami og lignende bør varieres med påleggsalternativer som inneholder lite salt, som for eksempel kokt egg, frukt, bær og grønnsaker (Eksempler: Banan, tomat, agurk).

Tenk mengde

· En påleggsporsjon til en brødskive behøver ikke være på mer enn 10-15 gram – et godt prinsipp er brød med pålegg, ikke pålegg med brød.

Husk også at barn spiser eller bør spise mindre porsjoner enn voksne.

(Kilde: Helsedirektoratet)

Stabbur-Makrell Filet i tomatsaus 170 g: 1,0 gram (Med nøkkelhull)

Gilde go´ og mager salami: 6,3 gram

Grilstad jubelsalami: 5 gram

Grilstad trønderfår: 5 gram

Gilde siliana salami: 5,5 gram

Coop salami: 5 gram

X-tra Dansk salami: 5,7 gram

Gilde go´ og mager fersk leverpostei: 1,5 gram

Go' og mager Leverpostei ovnsbakt Gilde (Med nøkkelhull): 1,8 gram

Gilde ekte ovnsbakt leverpostei med bacon: 2,0 gram

Mills ovnsbakt leverpostei med bacon: 2,3 gram

Stabburet leverpostei: 1,6 gram

Finsbråten Gullpostei: 1,8 gram

Stabburet leverpostei originalen: 1,6 gram

Se etter nøkkelhull: Produkter med nøkkelhull må oppfylle et spesielt saltkrav innenfor sin matvaregruppe for å få nøkkelhullsmerking.

Stabburets kyllingpostei: 1,5 gram

Kavli Gulost/Hvitost på tube: 2,6 gram

Tine Norvegia, original skivet: 1,2 gram

(Saken fortsetter under)

Synnøve Norsk Gulost: 1,5 gram

Tine Gräddeost skivet ost: 1,3 gram

Arla Dansk Graddost: 2,0 gram

Tine Lettere skivet Norvegia: 1,1 gram

Berit Nordstrand Gulost med D-vitamin Synnøve Finden: 0,9 gram

Tine Jarlsberg Lettere: 1,0 gram (Med nøkkelhull)

Mye salt å spare her: Tubeosten inneholder 2,6 gram salt mens osten fra Synnøve (Berit Nordstrand) er den minst salte med 0,9 gram og Norvegia lettere inneholder 1,1 gram salt.



Slik påvirker salt helsen din

 

  ​I Norge spiser menn ca 10 gram daglig i gjennomsnitt – kvinner noe mindre. Norge har sluttet seg til WHOs målsetting om en 30 prosents reduksjon i inntaket innen 2025 og en halvvering til 5 gram på sikt. Kroppen trenger 1,5 gram salt om dagen.

Forskning viser at mye salt ikke er bra for helsen vår og det er vitenskapelig dokumentert at:​

  - Inntak av salt øker risikoen for høyt blodtrykk, som igjen øker risikoen for hjerte- og karsykdommer hos både kvinner og menn.

  - Inntak av salt, saltede og saltkonserverte matvarer øker risikoen for kreft i magesekken.

  - Inntak av bearbeidet kjøtt er en viktig kilde til salt i kostholdet. Mye bearbeidet kjøtt øker risikoen for kreft i tykk- og endetarm.

Industribearbeidede matvarer bidrar med 70-80 prosent av saltinntaket i gjennomsnittskosten. Fra rene råvarer får vi ca. 10 prosent.

Salt som vi tilsetter i matlagning og ved bordet bidrar med 10-15 prosent. Det kan dessuten være store forskjeller fra person til person i hvor mye salt man strør på maten.​

(Kilde: Helsedirektoratet)

Gilde kokt skinke: 2, 0 gram

Prior kyllingfilet i tykke skiver: 1,7 gram

Nordfjord kokt skinke: 1,8 gram

Gilde servelat: 1,6 gram

Gilde Hamburgerrygg: 2,4 gram

Jacobs Provenceskinke: 1,5 gram

Gilde Servelat uten melk: 1,7 gram

Tine smøremyk fløtemysost: 0,7 gram

Tine Millom Brunost: 0,8 gram

Se etter dette tallet

I denne oversikten er det kaviar og salami som ikke overraskende er de salteste variantene. Men det varierer også mye mellom hvert produkt. Jippi leverpostei er et godt valg av leverpostei, det samme er polarkaviar fra Mills.

- Grensen for «mye» salt i en matvare er 1.25 gram eller mer per 100 gram vare, og det er mange pålegg og brød som kommer over denne grensen. Som for eksempel utvalgte guloster, kaviar, kjøttpålegg og leverpostei, sier Kvalvåg.

Den ernæringsfaglige rådgiveren mener det først og fremst er viktig å være bevisst de matvarene du bruker i det daglige kostholdet.

Sunt pålegg med kun 1 gram salt. Velger du denne gjør du et godt valg!

 - Ha tallet 1.25 gram i hodet når du sjekker næringsdeklarasjonen, og selv om en matvare har mye salt er det ikke sånn at du må unngå den. Det hjelper å redusere på mengde og hyppighet du spiser den.

Her er det mest salt

Ifølge Helsedirektoratet så er de matvaregruppene som bidrar med mest salt bearbeidede kjøttprodukter (de står for 29 prosent av saltinntaket vårt) mens brød- og kornvarer står for 22 prosent.

 - Det er mye å hente på å velge kjøttpålegg med mindre saltinnhold, som ren skinke i stedet for salami. Man bør også velge farseprodukter uten tilsatt salt, sier divisjonsdirektør for folkehelse i Helsedirektoratet, Linda Granlund til Side2.

Obs på kaker og sjokolade

Tips for å redusere salt i maten:

 

Lag mer mat selv – og oppdag hvor gøy det er også.

Bruk friske urter – det gir i tillegg mange spennende smaker i kostholdet ditt.

Velg råvarer og produkter med mindre salt (når det er merket).

Bruk rent vann som tørstedrikk (Det kan være mye salt i mineralvann).

Ikke salt maten før du faktisk har smakt på den.

Gi plass til «5 om dagen» med frukt, bær og grønnsaker så blir det mindre plass til saltholdige produkter (Eksempel: ha salat ved siden av selv når du har pølse til middag, så spiser du færre pølser).

(Kilde. Somebody.no)

Hun forklarer at andre kilder til salt er spisefett, fiskeprodukter, ost og enkelte typer kjøttpålegg, samt varer som kaker, snacks og sjokolade.

 - Spekemat har også et svært høyt saltinnhold og blandingskrydder som for eksempel tacokrydder kan inneholde opp til 20 prosent salt, sier hun.

Salt er på dagsorden internasjonalt for tiden, både i EU og Verdens Helseorganisasjon (WHO) og nylig ble det skjulte saltet satt på agendaen gjennom WASH (World action on salt). Det er en felles global innsats for å motivere både matvarebransjen til mindre salt i produktene og regjeringer i ulike land og til å lage strategier for saltreduksjon. Årets fokus var på det skjulte saltet.

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

Promotion med annonselenker

Her er våre skandinaviske favorittdesignere

Promotion med annonselenker

TREND: SLIK SKAL DU KLE DEG PÅ TRENING NÅ

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side2.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

Les også