VAKTE OPPSIKT: Lise Askvik la ut denne statusen som en del av en Facebook-aksjon, som ruller og går i disse dager.
VAKTE OPPSIKT: Lise Askvik la ut denne statusen som en del av en Facebook-aksjon, som ruller og går i disse dager.

Har du sett denne statusen på Facebook?

- Jeg gikk rett i baret, sier P4-profilen.

(SIDE2): Nylig ble Side2 tipset om at P4-profil Lise Askvik, og flere med henne, hadde lagt ut statusoppdateringer som lød slik:

«Slapp fartsbot ved å vise puppene mine til politimannen!».

Gikk rett i baret

Siden vi allerede visste at Askvik lenge har vært en frontfigur for brystkreft i Norge, ante vi ugler i mosen.

- Ja, dette er en aksjon for brystkreftsaken, men selv vet jeg ikke hvor den stammer fra. Jeg ante ikke selv at det var en aksjon som gikk, og som du ser, gikk jeg rett i baret selv, sier hun til Side2.

Lise Askvik følte seg «herlig lurt» da hun skjønte at hun hadde gått i baret, og måtte dele en av de relativt pinlige statusoppdateringene. Men valget av status var enkelt.

Det var da hennes venninne la ut en status om at hun hadde sluttet å bruke undertøyet at hun ikke klarte å dy seg fra å kommentere.

- Jeg trodde det dreide seg om en «Facerape», og skjønte ikke at dette var en kampanje før hun avslørte det for meg i dag.

Denne Facebook-aksjonen fungerer slik at om en kommenterer eller liker en av disse statusene, så får man denne meldingen i innboksen sin fra den som la ut statusen:

«Du skulle ikke ha likt eller kommentert statusen. Nå må du velge en av statusene nedenfor og legge den ut som din egen status. Denne Facebook-statusen er for å sette fokus på brystkreft. Kom igjen. Ikke være en pyse. Legg ut en av disse statusene: 1.) Faen diaré... 2.) Slapp fartsbot ved å vise puppene mine til politimannen! 3.) Hvordan blir en kvitt fotsopp? Noen som vet?? 4.) Ingen toalettpapir???Da var man sokkeløs resten av dagen 5.) Jeg tror jeg er forelsket i noen... Hva skal jeg gjøre?? 6.) Jeg har bestemt meg for å slutte å bruke undertøy.»

Ikke vanskelig å velge

- Når jeg skulle velge mellom de seks alternativene var det forresten ikke særlig vanskelig å velge. Jeg er ikke akkurat sjenert når det kommer til å dele puppene mine, jeg har jo fått en nydelig brystrekonstruksjon, så dette var noe jeg kunne gjort på ordentlig. Men da skulle den politimannen ha bedt virkelig vakkert først!

Askvik, som er både journalist og forfatter foruten å være P4-programleder, ble rammet av brystkreft i 2011, og har lenge vært en frontfigur for brystkreftsaken.

Hun står selv bak Facebook-gruppen «Vi venter fanden meg ikke på ny pupp etter kreft», som nå har nærmere 22.000 følgere, men synes ikke at alle Facebook-aksjoner som er som er ment å vekke blest rundt saken er like positive.

Gir tommel opp for humoristisk aksjon

Grunnen til at hun ikke er så begeistret for slike kampanjer, er at hun ikke alltid synes de vekker positiv oppmerksomhet.

- Jeg har ikke vært superbegeistret for noen av de tidligere kampanjene, for eksempel den der man skulle bruker koder for BH-størrelsen sin, for den bare vekket nysgjerrighet og irritasjon. Men denne spilte på humor, og da synes jeg det er gøy. At det er en del av en kampanje kommer heller ikke frem før senere.

ERIK VIGANDER, pressesjef i Kreftforeningen, forteller at slike aksjoner generelt sett er bra, og at det kan føre til flere donasjoner.

- Så her havnet jeg midt opp i det, og følte meg herlig lurt, og måtte le godt av det hele.

- Hva tror du slike aksjoner har å si for brystkreftsaken?

- Det er vanskelig å si, i beste fall kan det bidra litt, men det er nok ikke noe avgjørende stunt, er jeg redd. Folk må få kaste seg på, vise støtte og dele akkurat hva de ønsker, på sitt vis. Jeg har respekt for at folk er ulike og derfor passer vel ulike kampanjer for forskjellige folk, sier Askvik.

Ikke Kreftforeningen som står bak

Pressesjef i Kreftforeningen Erik Vigander kan fortelle at dette ikke er en aksjon som stammer fra dem.

- Nei, denne kampanjen stammer ikke fra oss, men alt som skaper oppmerksomhet rundt brystkreftsaken er generelt sett bra. Slike Facebook-aksjoner dukker opp med jevne mellomrom og folk finner på de rareste ting for å skape oppmerksomhet om kreftsaken. Så lenge det er innenfor det hver enkelt kan stå for, er dette bare positivt.

- Hvordan påvirker slike aksjoner dere?

- Vi har sett at denne typen oppmerksomhet kan føre til flere donasjoner. Det beste eksempelet på et slikt fenomen i sosiale medier, er «hopp i havet»-farsotten som gikk i vår. Da fikk vi inn over tre og en halv millioner kroner.


Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

Promotion med annonselenker

Dette er S2 sine skjønnhetsfavoritter

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side2.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN

comments powered by Disqus
Les også