BLOGG SHOUT Frupigaloppsreise: Auschwitz, helvete på jord (8)
Anja Bisgaard Gaede (innfelt) i trendspottingfirmaet SPOTT, bruker nye teknikker for å spå trender i det norske markedet. Til høsten tror hun "kontemporær bohem" blir det store i det norske markedet.
Anja Bisgaard Gaede (innfelt) i trendspottingfirmaet SPOTT, bruker nye teknikker for å spå trender i det norske markedet. Til høsten tror hun "kontemporær bohem" blir det store i det norske markedet. Foto: Astrid Helen Holm / Nettavisen

Bruker hjerneforskning til å spå stor, norsk bohemtrend

Trendforsker spår at kontemporær bohem-stilen blir det store i Norge neste høst med hjerneforskning som grunnlag.

(SIDE2:) Ifølge trendforsker Anja Bisgaard Gaede i det danske trendrådgivningsfirmaet SPOTT, kommer en stil hun kaller kontemporær bohem til å slå inn over Norge til høsten. Og grunnen til at hun mener dette? Hjerneforskning. 

Kontemporær bohem-stilen gjelder både for mote og interiør, og er en nedtonet stil som kjennetegnes av å være dempet i uttrykket, detaljrik og myk. 

(Artikkelen fortsetter under bildet) 

Danske Anja Bisgaard Gaede i trendrådgivningsfirmaet SPOTT.

Allerede nå i vår er motebildet preget av både 70-tallet og bohemske tendenser, en trend som er spådd å bli enda større til høsten. 

Et eksempel er frynsetrenden som har florert på en rekke it-jenter.

I tillegg er slengbuksen tilbake i motebildet for fullt. 

- Kontemporær bohem kommer til å treffe det brede, kommersielle markedet i Norge. Vi ser begynnelsen av den allerede nå med det nye uttrykket på jeans og jakker. Den er avslappet, men også detaljrik, og vi vet at norske kvinner er glade i detaljer. 

(Artikkelen fortsetter under bildet) 

Her er noen av 2014-trendene som også ventes å bli store store utover i 2015.

Jobber med å se trender tidlig

SPOTT jobber med å se tendenser i markedet tidlig og finne ut hvilke av trendene kundene deres bør satse på for å nå sin målgruppe. Selv sier de at de er spesialister i å omsette trender til business.

- Det er en ny, annerledes måte å tenke på. Vi ser tendensene tidlig, og vender på dette for å finne ut hvilke av disse trendene våre kunder skal se på for å treffe sin målgruppe, sier Bisgaard Gaede til Side2.

Hun forteller at de har merket et betydelig behov som ikke tidligere var fylt.

Ifølge Anja Bisgaard Gaede er denne vesken et prakteksemplar på stilen hun kaller «kontemporær bohem».

Jobber én-til-én

Har du noen gang lurt på hvorfor du kjøper akkurat ett spesielt plagg eller én spesiell pyntegjenstand til huset ditt på ett spesifikt tidspunkt? Det kan være en mer kommersiell tankegang inne i bildet enn at akkurat designeren bak produktet har vært inspirert.

- Vi jobber mye med designere for å finne ut hva slags trender de skal bruke når de jobber mot kundene sine. Det handler om å spotte trender som finnes der ute, og så målrette trendene til den enkelte kunden, sier Bisgaard Gaede.

Hun forteller at de jobber mye én-til-én med rådgivning.

- Det handler om å rette forbrukerne mot rett produkt til rett tidspunkt.

Anja Bisgaard Gaede mener dette serviset er gode eksempler på «kontemporær bohem»-stilen som hun sier vil bli stor i Norge til høsten.

Dette er SPOTTs kundesegmenteringsmodell

 

SPOTTs kundesegmenteringsmodell «Lifestyle Concepts», deler befolkningen inn i fire:

  • Trend - den unge delen av befolkningen. Gruppen er hele tiden er i endring, og å bli regnet som trendy står sentralt.
  • Style - en større, mer mainstream gruppe som tenker langsiktig, men fortsatt er opptatt av å være tidsriktige. Gruppen er stor i Norge og består hovedsaklig av kvinner.
  • Classic - en gruppe først og fremst bestående av menn. De er senere til å adoptere trender, og ønsker å fremstå som klassiske og suksessfulle.
  • Normcore - samfunnsgruppen som ønsker liten eller ingen endring, og som er skeptiske både til å adoptere trender, og fenomenet i seg selv.
  • SPOTT analyserer en målgruppe eller et lands sammensetning ut fra «Lifestyle Concepts» og retter dermed rådgivningen de gjør med designere og kunder ut fra dette.

Bruker hjerneforskning

SPOTT bruker hjerneforskning for å se på både trendene i samfunnet og finne ut hvilke av disse forbrukeren henger seg på.

Les også:Her er trendene fra 2014 som vi tar med oss i 2015

- Vi har skapt en sammenheng mellom en hjerneforskningsbasert emosjonell kundesegmenteringsmodell og trendvarsling. Grunnleggende har vi skapt en kobling mellom livsstilskateforier og kundenes emosjonelle preferanser. Det gir innsikt til å skape et mer velargumentert valg av tender og produkter, sier Bisgaard Gaede.

Hun har mastergrad i kommunikasjon med spesialitet på mote og forbruk. I forbindelse med en bokutgivelse har hun fulgt med i forskningen på neurofysiologi. 

- Det gjør våre kunders arbeid både bedre og smartere. Trender blir målrettet, og derfor kan man også raskere fokusere på det som har mest potensiale til å bli business. Vi hjelper til å sortere alt for dem som det ikke gir mening å bruke tid på. Med andre ord effektiviserer og optimaliserer vi trend- og produktutviklingsprosessen.

(Artikkelen fortsetter under bildet) 

Anja Bisgaard Gaede holdt nylig foredrag i Oslo om trendforskning.

Den tyske psykologen Hans Georg Häusel og boken «Think Limbic!», som omhandler hvordan man kan bruke det limbiske system i markedsføring og ledelse, har også blitt vesentlig for SPOTT. 

Det limbiske system er en samlebetegnsle på de utviklingshistoriske eldste delene av storhjernen, som blant annet er av betydning for seksuell atferd og emosjonelle reaksjoner. 

- Det som er nytt, er at vi setter denne forskningen i sammenheng med hvordan trender fungerer, sier Bisgaard Gaede. 


Mest sett siste uken

Vil du lese flere saker fra Side2? Lik oss gjerne på Facebook!

blogg.no

Side2 Bildeshout

Promotion

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på forsiden av Side2.no gjennom bildeshout.
Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN