Mat som virkelig øker forbrenningen

Se hva du bør spise mer av.

Skrevet av:

Liker du denne saken?

Reply

(SIDE2): Finnes det virkelig fettforbrennende mat?

Ifølge helsemagsinet Shapes «diettlege», Mike Roussell, er det ikke maten som direkte øker kaloriforbrenningen din, men den bidrar til å skape et miljø for kroppen som lettere kan oppnå god forbrenning.

Brokkoli, chilli og grønn te
Han bruker brokkolien som et eksempel på slik mat; den har et lavt kaloriinnhold, og samtidig er den rik på karbohydrater og fiber, og bruker lang tid på å fordøyes. Den er også en god antioksidantkilde som blant annet kan ta bort overflødig østrogen i kroppen.

- Alle disse prosessene kan gjøre et ønskelig vekttap mer effektivt, sier doktoren til Shape.

Spis derfor alle typer grønnsaker som fordøyes sakte, som er rike på næring, men har et lavt kaloriinnhold.

Mer fra Side2.no: Sjekk forsiden nå

Det finnes også utvalgte matvarer som kan øke kroppens evne og funksjon til å brenne kalorier.

- Her er det nok en gang antioksidantene som spiller en sentral rolle - som foreksempel EGCG/et catechin, som du finner i grønn te. En annen populær matvare er chilli, den inneholder antioksidanten capsacin som øker fettoksidasjon, med andre ord forbrenningen, sier han.

Man kan også spise fett for å forbrenne fett, forteller Roussell og viser til en ny studie publisert i American Journal of Clinical Nutrition.

Forskerne satte en gruppe på høydiett med enumettet fett som olivenolje og avokado, og en annen på høydiett med flerumettet fett som fisk og valnøtter. Det viste seg da at det var gruppen med enumettet fett som forbrente mest uavhengig av aktivitetsnivå.

Dette er legens beste tips til mat med enumettet fett som øker forbrenningen:
- Oliven
- Olivenolje
- Peanøtter
- Macadamianøtter
- Hasselnøtter
- Avokado

BIDRA I DISKUSJONEN

Les også