Foto: Guro Holmene (Mediehuset Nettavisen)

Velg riktig joggesko

Vi har snakket med ekspertene. Her er løpenyhetene for han og henne.

Skrevet av:

Liker du denne saken?

Reply

(SIDE2:) - Alle føtter er ulike, i tillegg kommer det an på løperens ønske og nivå – derfor er det viktig å få hjelp i en butikk slik at du får matchet ditt behov med det som finnes, sier daglig leder Tor Fauske ved Löplabbet i Oslo.

LENGER NED PÅ SIDEN KAN DU LESE OM HVA DU BØR TENKE PÅ NÅR DU VELGER SKO.

- Nå er løping in. Vi fikk et skikkelig kick off her for kort tid siden på grunn av været, og løpesesongen er kommet i gang tidlig i år, sier avdelingsleder for fottøy og tekstil, Safi Rana, ved G-MAX.

Han mener det er viktig med en god løpesko fordi det fører til mindre slitasje, og det gir deg et bedre løp og en deiligere opplevelse.

- Det er kanskje et kjedelig svar, men i år er det Asics som skiller seg ut. Jeg tør påstå at det er blitt en folkesko, sier Rana.

Noen anbefalte løpesko for våren – skoene finnes for både dame og herre:

HOKA, OneOne, Bondi B:
(Pris: 1800 kroner)

Dette er et nytt merke i Norge. Skoen har høy såle og mye støtdemping. Forholdet mellom hæl og tå er likevel som en forfotsko.

- Dette er en sko som kombinerer to ting. Den har demping med lav profil, og du får følelsen av å løpe barfot. Du lander naturlig lenger fram på skoen. Den er bra for rolig restitusjonstrening. Dette er en spennende nyhet, sier Fauske.

BROOKS, PureFlow
(Pris: 1400 kroner)

Bra sko for dem som vil på forfot, da det bare er 4 mm forskjell på forfot og hæl. God støtdemping.

- Denne skoen er opptatt av «feel», det vil si at du får følelse av underlaget. Den har mye fleksibilitet, og også atskilt stortå – slik at du får god fraskyt av tåen. Denne kommer vi til å selge mye av, sier Fauske.

ASICS, Excel 33
(Pris: 1400 kroner)

En lett sko som skal fremskape løperens naturlige steg. Skoen har mellomsåle i to hardheter. En myk nærmest fotbladet, og en fastere under, slik at den gir god demping og komfort.

- Dette er en fleksibel sko. Asics har her jobbet med å styre steget, og gi en mer naturlig bevegelse. Dette er deres svar på å løpe naturlig, og denne kommer til å få mye oppmerksomhet, mener Fauske.

NIKE, Lunareclipse
(Pris: 1600 kroner)

Skoen er lett og gir god demping og stegavvikling.

- Her har de gått bort fra gasstøttemping, men denne har et fastere skall og en mykere kjerne. Dette er en hælsko, og den er myk på hælen. Meningen er at den gir en mer individuell passform. Skoen gir bra støtte og er lett i vekt, den veier bare 308 gram. For hælløpere så ruller denne godt gjennom steget. Nike har også jobbet med passformen, så denne strammer godt rundt hele foten, opplyser Fauske.

NEW BALANCE, 1080 U2
(Pris: 1500 kroner)

En fulldempet og nøytral mengdetreningssko med god demping. Lav vekt og lavere profil enn tradisjonelle mengdemodeller. Denne ble best i test hos Löplabbet i fjor.

- Her kombineres det beste av det nye, og skoen gir større spenn og bruksområde, sier Fauske.

ASICS, Gel-Kayano 18
(Pris: 1499)

Robust overpronasjonsmodell.

- En sko som er lett i vekt, og som er fulldempet. Den er behagelig på asfalt, og hele er fylt med gelé. Denne bruker du når du skal løpe Oslo Maraton, men også til «vanlig» løping. Dette er en bra sko.

- Her kan jeg også nevne Asics Gel-Nimbus 13. Forskjellen er at dette er en nøytral løpeskomodell. Den har også mye støtdemping og høy komfort, og skoen er stabil til å være en nøytral sko, sier Rana.

MIZUNO, Wave Creation 13
(Pris: 1999)

En mengdetreningssko for hardt underlag. Bra for tyngre løpere.

- Dette er en sko som tåler mye, med en demping som holder lenger. Denne dempingen holder lenger enn gelé, på grunn av konstruksjonen i sålen. Flere har også kjøpt den til backpackerturer fordi den er såpass solid. Det er en lett sko, som kanskje passer best til tyngre løpere, altså personer som løper mer og tar tyngre steg. En fantastisk sko til å komme i gang med løpingen, mener Rana.

NIKE, Free Run:
- Nike Free har ikke demping. Dette er i utgangspunktet en barfotsko. Skal du løpe med denne bør du være en dyktig løper. Skoen er veldig lett, og passer godt for korte løpeturer. Den er også ok til intervalltrening, men kanskje ikke de lengste og hyppigste løpene. Det er den mest solgte studioskoen vi har, i tillegg til at mange bruker den som fritidssko, sier Rana.

Kommer an på formen
Fauske mener det er vanskelig å gi et konkret svar på hva som er de riktigste skoene, da alt kommer an på hva du skal trene, hvor ofte du trener og hvordan du løper. Han begynner derfor å forklare noe rundt utviklingen av løpeskoen.

- Det var en joggebølge på 70-tallet, og det var da flest begynte å løpe. Mange ble da skadet. Skoleverandørene og forskere mente det skyltes mangel på støtdemping og støtte i løpeskoene. Derfor begynte fokuset på støtte, og demping, som det har vært siden. Men nå finnes det også lettere og bedre materiale, sier Fauske.

Han påpeker at en ny trend deretter kom med boken «Born to Run» i 2009. Forfatteren Christopher McDougall stilte spørsmål rundt hvorfor han fikk vondt i føttene da han løp. Han begynte å lete etter svaret rundt omkring i verden, og mente han fant en forklaring hos indianerne i Mexico. McDougall hadde en teori om at vi bør løpe mer naturlig, og utviklet ideen om en sko som ligner mer det å løpe barfot.

- Deretter begynte vi å se endringen i en tradisjonell sko, ved at man skal lande mer på forfoten. Når du lander lenger fram så løper du mykere, og bruker kroppen naturlige dempere, sier Fauske og understreker at det er blitt lavere forskjell mellom hæl og forfot på dagens joggesko.

- Du tror feil
Fauske mener en utfordring for de fleste er at mange løpere tror at de løper på forfoten, men de gjør ikke det. Han anbefaler derfor å sjekke hvordan løpesteget ditt treffer underlaget. Dette gjøres ved at du løper på en tredemølle, og med et høyhastighets filmkamera studeres hvordan foten oppfører seg i bevegelse. Slik kan du finne en sko som er perfekt for ditt behov. Flere store sportskjeder tilbyr en slik sjekk i dag.

Likevel kan du tenkte på følgende når du skal kjøpe løpesko, mener Fauske:

- Er du nybegynner så er du ikke vant til støtet og den monotone belastningen ved løping. Du er heller ikke sterk nok i muskler og ledd. Derfor er det viktig med en sko med god demping, og god beskyttelse i begynnelsen. Når du blir mer erfaren kan du tenke på en tynnere, smidigere og lettere sko.

Fauske opplyser også at en løpesko generelt bør byttes ut en gang i året.

- En løpesko har en varighet på 1000-1500 km, men det kommer selvsagt an på om du er lett eller tung på foten. Løper du tre ganger i uken bør du bytte sko en gang i året.

BIDRA I DISKUSJONEN

Les også