(Guro Holmene/Mediehuset Nettavisen)

Superøvelsene etter fødselen

Råder nybakte mødre til å være tålmodige. Se mage, rygg- og rumpeøvelsene du kan begynne med.

(SIDE2:) - En feil mange gjør er at de skal gjøre så mye. Det riktige etter en fødsel er å lytte til kroppen, og bygge opp grunnmuskulaturen i mage, sete og rygg, sier Helle G. Bornstein.

Hun er selv småbarnsmor, og eier og daglig leder av «Smart Trening» på Bislett i Oslo.

Mange sliter naturlig nok med å komme ned i ønsket vekt etter en fødsel. Bornstein viser deg basisøvelsene du kan starte med, før du begynner på annen type trening.

Se video- og bildeforklaring lenger ned på siden.

Normalt å gå opp
Smart Trening er et personlig treningsstudio med fokus på et helhetlig konsept. Du får hjelp til kosthold, trening og andre aspekter som er viktig for å få gode resultater, som stress eller mangel på søvn, for å komme i form.

- Det handler også om å lære å trene på egen hånd. Det er viktig å trene smartere, ikke hardere, og få treningen integrert i hverdagen.

Mange opplever å gå kraftig opp i vekt under svangerskapet, og sliter med å bli kvitt kiloene etterpå. Men gjennomsnittlig vektoppgang under graviditet er 9 -15 kilo. Under fødselen mister vanligvis den fødende mellom 5 og 6 kilo, det vil si at hun har igjen om lag 6–10 kilo ekstra vekt etter graviditeten.

Blant kundene til Bornstein er også kvinner som vil ned i vekt etter at de er blitt mødre. Hun mener at mange kvinner er altfor utålmodige med tanke på å bli kvitt de ekstra kiloene.

- Det aller beste er å amme. Man har fått litt ekstra på kroppen for å kunne gi barnet mat. Derfor er det viktig å gi det tid, og være nøye på kostholdet – det å spise riktig, og også nok slik at mor og baby får nok næring. Det er selvfølgelig viktig å være obs på kostholdet under graviditeten også, slik at man ikke legger på seg for mye.

(Artikkel og bildeforklaring fortsetter under videovinduet)

Tidsperspektiv
Bornstein påpeker at det er vanskelig å si noe om hvor fort man kan forvente å gå ned i vekt etter en fødsel, og også når man kan begynn å trene. Det er store individuelle forskjeller på når det er greit å begynne å være mer aktiv.

- Du må respektere hva kroppen har gått gjennom, og folk må være snillere med seg selv og senke skuldrene og rekke å nyte at de er blitt mamma, før de tar på seg løpeskoene. Alt trenger ikke skje de første ukene. Ta det gradvis, råder Bornstein.

Hun understreker at det tar seks uker for kroppen å venne seg til at den ikke er gravid, og de seks ukene er det viktig å ta hensyn til.

Begynn med basisøvelsene
- Når du kan sette i gang treningen kommer også an på formen før graviditeten, selve graviditeten, fødselen, og også hvordan kroppen er etter fødselen. Men grunntrening kan du begynne med relativt raskt, som å trekke inn bekkenbunn og mage. Hvis man har vært gjennom keisersnitt bør man ta det litt ekstra med ro.

Et generelt råd er uansett å begynne med basisøvelsene, og når du mestrer de kan du gå over til annen trening som tyngre styrketrening, jogging og spinning. Bornstein anbefaler nybakte mødre styrketrening to ganger i uken, i tillegg til å gå turer og ha et sunt kosthold. Har du lyst, og energi, kan du i tillegg ta en kondisjonsøkt. Da bør du se gode resultater raskt!

- Det er også individuelt når du kan forvente å se resultater, men en frisk person som trener styrke og går turer og har et godt kosthold, skal etter tre måneder ha nådd treningsmålene sine. Men nok en gang, det riktige er å lytte til kroppen og bygge opp grunnmuskulatur i mage, rygg og sete først.

HER KAN DU SE HVILKE ØVELSER DU KAN BEGYNNE MED: (Du kan ta en runde med 10 repetisjoner på hver øvelse om dagen)

4903

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side2.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN

comments powered by Disqus
Les også