Foto: RTimages (Getty Images/iStockphoto)

Gå opp i vekt

Ikke alle vil gå ned i vekt. Dette kan du gjøre for å gå opp noen kilo.

Skrevet av:

Liker du denne saken?

Reply

(SIDE2:) Det finnes mye informasjon om hvordan man kan gå ned i vekt - i form av artikler, treningsvideoer og bøker om vektreduksjon. Men ikke alle ønsker å gå ned i vekt, skriver allwomenstalk.

Nettsiden ramser opp noen tips for dem som ønsker motsatt effekt:

Trening

En av de beste måtene å gå opp i vekt på er å øke kaloriinntaket og trene mer. Dette gjelder spesielt for gutter. Fordelen med økt trening er at du kan få rundere former der du måtte ønske det. Det er forskjell på måten man trener for å øke muskelmassen, og når målet er å gå ned i vekt. Skal du derfor trene på et senter bør du rådføre deg med en personlig trener for å få riktig treningsopplegg.

Riktig fett

Junk food og animalsk fett er ikke bra. Å ha et kosthold bestående av dette er ineffektivt, og en av de mest usunne måtene å gå opp i vekt på. Du går opp i vekt ved å ha et slikt kosthold, men det vil bestå av magefett. Fett er nødvendig, men for å forsikre deg om at vektøkningen er sunn, må du fokusere på mat som inneholder gode fettstoffer som olivenolje, fisk og nøtter.

Mat med kalorier

For å gå opp i vekt må du få i deg proteiner, vitaminer, fett og karbohydrater. Personer som vil ned i vekt bør som regel finne et kosthold med velsmakende måltider med færre kalorier, og personer som vil opp i vekt bør gjøre det samme - bare med flere kalorier. Derfor bør du legge en ekstra osteskive på brødskiva, tilsett egg i maten, og prøv generelt å tilsett mer god og sunn mat til kostholdet.

Alkohol?

For mye alkohol er uansett ikke sunt. Men det ene glasset med vin som så mange hevder er bra for hjertet, kan gjøre at du også føler deg mer sulten. Alkohol er en kjent appetittvekker, så hvorfor ikke ta et glass vin selv når du ikke spiser ute? spør allwomenstalk.

Snacks

Spis gjerne snacks mellom måltidene, men det bør være sunne alternativer. Eksempler er nøtter, frukt og meieriprodukter. Eller ta en brødskive eller fullkornkjeks. Har du dårlig tid kan du putte i deg en proteinbar.

Planlegging

Pass på å få kontroll over livet ditt. Planlegg hvordan du kan tilpasse et sunt og riktig kosthold i hverdagen, og når du kan få tid til å trene. Ikke dropp måltider fordi du ikke har tid! Stress kan ødelegge appetitten din, og også evnen til å gå opp i vekt.

Tell kalorier

Du bør telle kalorier, men det er vanskelig å si noe eksakt tall da det varierer fra person til person. Søk på nettet og finn en kalkulator og oversikt som passer deg. Hvis ditt daglige kaloriinntak for eksempel er 2000, og du ønsker å legge på deg, så prøv å øke med 500 kalorier om dagen.

Be om hjelp

Proteinpulver og lignende shakes er ikke sunne utveier for å øke vekten. Ønsker du å gå opp noen kilo er et godt råd å kontakte en ernæringsfysiolog. Hvis du føler at du ikke oppnår målet ditt, bør du kontakte en lege eller ernæringsfysiolog for å få hjelp til hva slags supplement du kan tillegge kostholdet.

BIDRA I DISKUSJONEN

Les også