Beate erstatter Kjelling

- Det provoserer at de bare har gitt faen, sier Kristian Kjelling.

(SIDE2): En fem år lang kamp kan være over for kjendisene som stilte opp for Brun og blid.

Ifølge kjendisene som føler seg misbrukt, skulle kjeden kun bruke bildene i ett år, men fortsatt henger de store kjendisposterne i kjedens vindu. Både Kathrine Sørland, Kristian Kjelling, Charlotte Thorstvedt og Cathrine Larsåsen har lenge kranglet med kjeden om bilder som ble tatt for lenge siden og som brukes ennå.

- Lurt trill rundt
- Vi har jo alle som har blitt brukt av dem blitt lurt trill rundt. Jeg fikk noe penger av dem for fem år siden da de tok bildene, med et løfte om at bildene kun skulle brukes ett år, sier Kristian Kjelling til Side2

Også Charlotte Thorstvedt har prøvd å få bildene fjernet og hevder bildene blir brukt uten hennes samtykke. Det samme gjelder for Sørland, mens Larsåsen inngikk et kompromiss med kjeden etter år med krangling. De ga Larsåsen en kompensasjon på 100.000 kroner i året for å fortsette å bruke bildene.

Kontraktene Kjelling, Sørland, Thorstvedt og Larsåsen har underskrevet inneholder nemlig ingen tidsbegrensning og da foreligger det bare en muntlig avtale om at bildene kun skal gjelde ett år.

Men nå kan det endelig være slutt på billedbruken, ifølge administrerende direktør i Brun og blid, Thorbjørn Frantzen.

- Vi kommer kun til å bruke våre egne modeller som er kåret til «Miss Brun og Blid» fremover.

- Fornøyd med bildene
For 2010 er det Beate Tislavoll Haga (28) som er den nye frontfiguren og vindusmodellen i 130 solsentre.

Se bildene av Beate nederst

- Det blir en ny opplevelse å få både ansikt og kropp vist fram over hele landet. Jeg er fornøyd med bildene, men naturligvis spent på eventuelle reaksjoner, sier Tislavoll Haga i en pressemelding fra solkjeden. Hun er oppvokst på Stord i Hordaland, er singel og bor og jobber som klesdesigner for Cubus i Oslo.

- Det er artig at jeg som verken er kjendis eller vant til å vise meg fram offentlig har fått denne muligheten og utfordringen, sier 28-åringen.

Frantzen gleder seg til å klistre den nye modellen opp på landets 130 solstudioer, bruke henne i annonser og kampanjer, brosjyrer og på enkelte boards langs hovedveier.

- Vi får håpe hun ikke utgjør en fare for bilister, sier han.

Forhåpentligvis har Tislavoll Haga lest kontrakten nøye før hun underskrev den. Kjelling opplevde nemlig å få sin kontrakt servert rett før bildene skulle tas, av fotografen.

- Jeg husker at kontrakten var et A4-ark som ble lagt fram av fotografen som snakket på Brun og Blid sine vegne. En meget enkel og simpel kontrakt.

- Ikke noe problem
Frantzen mener på sin side at kjendisavtalene aldri var noe problem.

- Vi har avtaler med alle kjendismodellene vi bruker og har brukt når det gjelder rettigheter, så dette er ikke noe problem for oss. Men de fleste bildene har vi sluttet å bruke likevel, og resten vil forsvinne også.

Hvis kjeden holder ord er dette en gledelig nyhet for de fire kjendisene som har tatt kontakt med kjeden en rekke ganger for å få fjernet bildene. Tidligere har ikke kjeden tatt aksjon.

- Det er ekstremt irriterende og det provoserer at de bare har gitt faen. Dette er jo et stort firma som tross alt gjør det godt økonomisk og allikevel velger den fremgangsmåten mot oss som en gang har stilt opp. Det syns jeg er rart, sier Kjelling.

Dataproblemer
Når vi søker opp Brun og Blid i Brønnøysund registeret får vi derimot ikke opp regnskapet til kjeden.

- At regnskapene ikke er levert inn skyldes at vi har vært underbemannet, samt en del dataproblemer. Jeg antar vi er tre dager med hardt arbeid unna innlevering, sier Frantzen til Side2.

Under lupen
Kjedens markedsføringsmetoder er for tiden under lupen hos Markedsrådet.

Markedsføringen til Brun og blid er nemlig klaget inn til Forbrukerombudet fra Statens strålevern og Kreftforeningen. Spørsmålet er hvorvidt Brun og blid kan markedsføre solariebruk knyttet til helserelatert argumentasjon, uten å forholde seg til regelverket om markedsføring av alternativ behandling.

- Strålevernet sendte saken over til Forbrukerombudet for å få en vurdering om reklamematerialet til Brun og blid strider mot regelverk for markedsføring. Grunnen var åpenbare faktafeil og misvisende punkter. Brun og Blid er en stor aktør på solariemarkedet, og fremstiller seg selv som seriøse. Strålevernet forventer derfor at de forholder seg til de ulike myndigheters krav på en seriøs måte, sier forsker Lill Tove Nilsen i Statens strålevern til Side2.

Les hele saken her: «Sol deg annenhver dag»

3762

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side2.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN

comments powered by Disqus
Les også