Foto: Scanpix (SCANPIX)

Er matolje sunt?

Dette bør du se etter når du kjøper matolje.

(SIDE2): Vi bruker mer og mer olje i maten, og utvalget av oljer i butikkhyllene vokser stadig - så hvordan velge riktig?

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Enkle tips
Ifølge Matportalen er en enkel huskeregel når du skal kjøpe olje at billige og smakløse oljer ofte er billige, raffinerte, ekstraherte og tappet på blanke plastflasker. De dyre oljene er kaldpresset, har mer smak og selges på fargete glassflasker.

Er en olje ekstrahert inneholder den mindre vitaminer og plantesteroler. Kaldpresset olje er fremstilt av råstoff uten oppvarming eller tilsetting av kjemiske stoffer. De naturlige næringsstoffene som fettløselige vitaminer, naturlige steroler og antioksydanter beholdes. Er en olje varmpresset, er råstoffet varmet opp, presset og filtrert. Innholdet av vitaminer og plantesteroler reduseres i denne prosessen.

Prøv å unngå det mettede fettet. Du bør bruke enumettet og noe flerumettet fett i matlagingen. For eksempel inneholder rapsolje minst av det mettede fettet. Se hvilke oljer som har det høyeste innholdet av det sunnere enumettede fettet lenger ned på siden.

Hvordan velge riktig olje?

Vi spurte ernæringsfysiolog Kari H. Bugge ved Grete Roede. Her er hennes råd:

Hva er viktig å se etter når man kjøper matolje?

- Ulike oljer er gunstig til ulike formål. Du må derfor velge olje avhengig av hva du skal bruke den til. Når det gjelder en god olje til en salat, ser man gjerne etter en kaldpresset olje med mye smak (dersom man liker det), mens man til matlaging går for en olje kanskje uten så mye smak (dumt med olivenolje i sjokoladekaka). Dersom man ser etter den mest helsegunstige oljen, er det en fordel å velge rapsolje, da denne har det beste forholdet mellom w3 og w6, eller en blandingsolje. Altså ulike oljer til ulikt bruk!

Hva inneholder matoljer som er sunt/usunt?

- Matoljer inneholder ulike typer umettet fett som har mange viktige oppgaver i kroppen: Fett inngår i alle cellemembraner, fett har betydning for hormonproduksjonen og fettsammensetningen i kostholdet påvirker kolesterolmengden i blodet som igjen påvirker din risiko for hjerte- og karsykdommer.

Hvor ofte kan man bruke matolje?

- Bruk gjerne matoljer daglig, men i moderate mengder. Fett er et næringsstoff vi trenger litt av hver dag.

Hva slags matolje anbefaler Grete Roede?

- Vi anbefaler ingen spesiell matolje, men både raps, solsikke, soya og olivenolje er mye brukte oljer. Vi anbefaler kaldpresset olje til kald mat. Den har flere smaksstoffer og gjør seg godt i salater og annen kald mat, men inneholder stoffer som er ustabile under oppvarming og bør derfor ikke brukes til matlaging. Vi anbefaler varmpressede oljer til matlaging, disse oljene er behandlet slik at de tåler oppvarming.

Hvorfor er oljer med lavt innhold av mettede fettsyrer er bra?

- Mettet fett får vi nok av gjennom matvarer som meieriprodukter og kjøttprodukter. De fleste av oss får nok i seg mer mettet fett enn anbefalt. Når vi velger fett til matlaging bør vi derfor velge en matolje med lite mettet fett. Det er fordi det mettede fettet virker kolesteroløkende at vi bør begrense inntaket av dette fettet. Det fine med matoljer er at de har et lavt innhold av mettet fett som vi ikke trenger, men er en god kilde til umettet fett som tilhører det sunne fettet som vi trenger litt av hver dag.

Så til slutt: Er matolje sunt?

- Matoljer er en god kilde til det sunne fettet, men pass på mengden, da olje inneholder mange kalorier.

LES OGSÅ:
Er kjøttpålegg sunt?

Er yoghurt sunt?

Er brød sunt?

Vegetabilske oljers fettsyresammensetning, ifølge Matportalen.

Oljetype

Mettet fett %

Enumettet fett %

Flerumettet fett %

Rapsolje

7

60

33

Solsikkeolje

12

23

65

Maisolje

13

27

60

Olivenolje

15

75

10

Soyaolje

16

23

61

Bomullsolje

27

19

54

Kokosolje

90

8

2

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side2.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN

comments powered by Disqus
Les også