Foto: Rudyanto Wijaya (Illustrasjon)

Skeier du ut i helgene?

Slik påvirker det kroppen din.

(SIDE2:) - Drikker du moderat med alkohol i helgen så gir ikke det så stor skade på formen. Men når det blir snakk om «fylla», skaper det et utrolig stress på kroppen, uansett om du driver med muskelbygging eller vektnedgang. Det er vanskelig å si hvor mye du blir satt tilbake i form, fordi det er individuelt, men det har uansett en dårlig effekt, sier personlig trener Björn Östbye ved Elixia .

Selv om man har et sunt og variert kosthold ellers, unner mange seg ofte noe ekstra godt i helgen. Og det kan være alt fra alkohol, til godteri eller ferdigmat. For de fleste begynner gjerne helgen, og den ekstra kosen, fra fredag ettermiddag fram til søndag kveld.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Hvor stor skade gjør det egentlig på formen å skeie ut i helgen?

- Hvis det å skeie ut blir som du sier fra fredag til søndag så blir det tre dager. Det er nesten halvparten av uken. Det er ikke gunstig hvis du spiser godteri, mye sukker og «junk». Det vil gå ut over formen, sier ernæringsterapeut Linda Larsen ved Midelfart Sonesson og «Lene og Lindas Helseblogg» .

Hun anbefaler at man heller velger en dag i uken, som for eksempel lørdagen, hvor man kan skeie ut. Unner du deg noe ekstra hele helgen, vil du ikke oppnå de ønskede resultatene på kroppen som du måtte ha.

- Men en dag gjør ingenting, det er viktig at man ikke er slavisk hele tiden. Det vi snakker om er en livsstilsendring, og det vil si at man må kunne leve med kostholdet over lengre tid. Man kan gjerne unne seg noe godt innimellom. Men det finnes en mellomting – ikke gå for de mest sukkerholdige drinkene og potetgullet for eksempel, mener Larsen.

På hvilken måte påvirkes kroppen ved «helgeutskeielsene»?

- Spiser du mye sukker, så får kroppen et sukkerbehov, og du får veldig blodsukkersvingninger. Det fører til slapphet. Inneholder helgen et høyt inntak av mye fet mat, og det drikkes en del alkohol – altså usunne ting som leveren må jobbe med for å bli kvitt, blir det veldig tungt for kroppen, og du belaster leveren. Tilfører du kroppen noe den må jobbe ekstra med får du en treg start på uken, og det kan bli tungt å gå på trening.

Også Östbye understreker at alkoholen påvirker leveren.

- Drikker du for eksempel mye alkohol på en kveld, og legger deg til å sove så har leveren fullt opp med å forbrenne alkoholen. Ellers forbrenner den fett, men da mister du den effekten.

Östbye sier videre at kroppen generelt er super effektiv og omsetter alt du tar opp, enten til energi eller fett. Hvis kroppen ikke finner noe å bruke energien på, så lagres det som fett. Kombinerer du det med alkohol i tillegg, legges det på magen.

Kaloriene blir værende
Den personlige treneren synes det er vanskelig å si noe om hvor mye du blir satt tilbake i form ved utskeielser i helgen. Han sier at det kommer veldig an på hvilken målsetting man har, og hvor mye eller ofte man unner seg noe ekstra.

- Skal du ned i vekt i løpet av fire uker, så er det så liten tid at du har ikke mulighet til å spise usunt i helgen. Er du på diett og overspiser lørdag og søndag, er det klart at kaloriene blir - da kommer du ikke til å gå ned i vekt.

Östbye synes det er viktig at man tenker på hvor viktig det er for en selv å nå målsettingen man har. Prioriterer du å leve som vanlig når du ikke målene dine like raskt.

Kroppen vil ha mer
Hva er det verste man skeier ut med i helgen?

- Lys sjokolade, sukkertøy og i smågodt finnes det mye sukker. Det er heller ikke så bra å velge drinker med mye sukker i, rusbrus, gatekjøkkenmat, pølse med mye rekesalat, pommes frites, eller kebab med mye dressing, sier ernæringsterapeuten fra «Lene og Lindas Helseblogg».

Spiser du mye sukker eller søte ting i helgen, får kroppen fort et søtbehov. Dagen etter skriker kroppen mer etter sukker, opplyser Larsen.

Sunne alternativer
Hva kan man gjøre for å unngå helgeutskeielsene?

Her er et knippe tips fra Linda Larsen:

- Lag en større middag enn hva du regner med å spise – så har du rester til nattmat.

- Kjøp inn litt ekstra pålegg. Da kan du lage noe godt på kvelden, og det krever ikke at du må skru på ovnen om natten!

- Kjøp inn sunnere alternativer til helgekosen. Eksempler kan være hjemmelaget pizza istedenfor kjøpepizza. Da kan du lage pizza med grovere bunn. Tapas er også god kosemat. Taco er noe mange spiser i helgene, og det behøver ikke være usunt. Gå for grovere tortillas, ikke bruk så mye rømme, eller lag heller guacamole.

- Snacks: Kjøp inn sunnere alternativer som mørk sjokolade, tørket frukt, nøtter, eventuelt saltede mandler.

- Skjær opp frukt og dryss kanel over. Bruk gjerne sesongfruktene. På sommeren er jordbær veldig godt.

- Tar du en fest så unngå de søte drinkene. Velg heller vin.

Skeier Side2 ut?
Sammen med personlig trener Östbye og ernæringsterapeut Larsen har Side2 fått hjelo til treningsprogram og et sunnere kosthold. Målet vårt er å se om vi kan komme i god form i løpet av kun fire uker.

Alle Side2-journalistene har ulike mål, som å få bedre kondisjon, bygge muskler, eller stramme opp mage, rumpe og lår. Vi har trent i tre uker nå.

Her kan du se hvordan det går: Full skjerpings

Bakgrunn: I form på 4 uker?

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side2.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN

comments powered by Disqus
Les også