Få sprettrumpe og flat mage

Her er treningstipsene som er gjort unna på svært kort tid.

(SIDE2): Vi har samlet et knippe øvelser for mage, rumpe, lår og rygg - og det hele er gjort unna i en fei.

RUMPA:
- Det er ikke størrelsen på rumpa di som teller, det er konsistensen! Litt sprett skader ikke, og ryggen blir kjempeglad – en sterk rumpe er nemlig en av ryggens beste støttespillere, sier treningsguru Kari Jaquesson.

Hun mener at 10 minutter trening hjemme er svært effektivt. I boken «10 minutter til fastere lår og en litt mer spretten rumpe» gis en rekke øvelser for en strammere bakdel. Her er to øvelser du kan gjøre i stua:

Øvelser 1:
20 ganger: Når du står oppreist, skal vekten være foran på foten, men når du sitter ned, skal du virkelig henge bak på hælene. Stikk rumpa godt bakover når du sitter ned. Du kan gå ganske lavt, men baken skal alltid være litt høyere enn knærne.

Hold deg så rank som mulig i overkroppen, og rett hofteleddet helt ut, slik at du står i din fulle høyde hver gang du reiser deg opp. Variasjon: Gyng 1–2–3 nede, rett deg opp på 4. NB: Ikke la knærne falle innover, de skal ha samme vinkel som føttene.

Øvelse 2:
12 ganger på hvert ben: Hold lårene i samme høyde hele tiden. Ikke spark, men skyv frem foten. Etter hvert kan du skyve eksplosivt frem (men ikke låse kneet) og bremse på vei tilbake.

Les hele saken: 10 minutter til sprettrumpe

(Artikkelen fortsetter under bildet)

MAGE:
- Når det gjelder flat mage er det en myte at dette alene kommer av nok trening. Riktig kosthold er derimot stikkordet her, mener Side2s treningsekspert Cornelis Elander.

Hans generelle råd til å få bort mageflesket er at du bør unngå stress, spise ofte og moderate mengder mat. Å få i seg nok vann er også viktig.

- Det er ikke mageøvelser som gir deg flat mage, men nok fettforbrennende trening i kombinasjon med riktig kosthold, sier Elander.

Noen mageøvelser:
Vanlige sit-ups fungerer fortsatt, men det er i tillegg ønskelig å ta øvelser som går mer på den nedre delen av magen. En måte å få trent denne delen på er å gjøre øvelsen «beinhev».

Dette gjør du: Heng i en ribbevegg og løfte beina opp foran deg. Gjenta 15-20 ganger over tre sett.

- Uten kardiovaskulær trening (eller fettforbrennende trening) vil du aldri oppnå perfekt mage. Du kan ikke punktforbrenne fett, så du må trene generell fettforbrenning som å løpe eller sykle for å få fram magerutene.

Dette gjør du: 1-2 økter på 20-30 minutter i uken er det som skal til for de fleste.

Få full oversikt: Veien til perfekt mage
Få flat bikini-mage

BRYST, SKULDRE OG BEIN:
Så lenge du trener effektivt så hjelper 10-minutters styrketrening mer enn du tror.

Klikk her for å få en oversikt over hva du bør og kan trene på 10 minutter:

RYGG:
Trening av ryggen gir deg gi sterkere rygg, bedre holdning og færre ryggproblemer. For at du skal få flatere mage, er det også viktig å trene ryggen.

Her er et par ryggøvelser, anbefalt av forfatteren Suzanne Martin. Hun står bak boken «15 minutter sterkere rygg».

Følg med på våre helsesider her.

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her

Blogg.no

Dette er blogginnlegg fra blogg.no hvor bloggerne har kjøpt seg plass her på Side2.no gjennom bildeshout. Dette er tilgjengelig for alle bloggere på blogg.no.

BIDRA I DISKUSJONEN

comments powered by Disqus
Les også